شناسهٔ خبر: 34652 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجازه فعالیت به سایت‌های خبری بدون شناسنامه داده نخواهد شد

چندماه مانده به انتخابات مجلس، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از ارائه طرحی خبر داده که بر اساس آن از فعالیت آنچه او سایت‌های خبری فاقد مجوز و بدون شناسنامه نامیده، جلوگیری خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گزارش ارائه شده، اظهار کرد: دغدغه‌ای که در حال حاضر نسبت به حوزه مطبوعات وجود دارد، این است که خدای ناکرده رسانه‌های ارزشمند کشور به مطبوعاتِ بازاری و تجاری تبدیل نشوند. رسالت رسانه‌ها باید اعتلای فکر و اندیشه و بالابردن سطح افکار جامعه باشد.

حسین انتظامی نیز در این دیدار با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت از نشریات گفت: از تعدد و تنوع نشریات استقبال می‌کنیم اما حاکمیت و دولت و نظام نسبت به نشریاتی که ارزش‌های جامعه ایران اسلامی را مدنظر می‌گیرند، تکلیف ویژه دارد.

وی تاکید کرد: نشریاتی که درباره قرآن، احکام اسلامی، موضوعات دینی و هیئات مذهبی تلاش واقعی دارند و با این موضوع چاپ می‌شوند، با اختصاص بسته‌های حمایتی ویژه چون پرداخت سه برابری یارانه و صدور خارج از نوبت مجوز فعالیت، پشتیبانی می‌کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با ارائه گزارشی از وضعیت رسانه‌ها در کشور، از وجود ۷۵۰۰ نشریه دارای مجوز در کشور خبر داد و تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس، سایت‌های خبری نیز مشمول قانون مطبوعات قرار گرفته و فعالیت آنها قانونمند شده است. در حال حاضر ۸۰۰ عنوان از رسانه‌های دارای مجوز کشور متعلق به سایت‌های خبری و اطلاع رسانی است.

وی به نشریات استانی، سراسری و تک شهر اشاره و اضافه کرد: فعالیت مطبوعات برای یک شهر خاص و چاپ نشریه ویژه آن محل از جمله کارهایی است که مورد حمایت وزارت ارشاد خواهد بود تا از این طریق مشکلات و مسایل نشریات استانی و محلی در منطقه خودشان پیگیری و مرتفع شود.

دیدار انتظامی و آیت‌الله ایمانی

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس را از دیگر موارد حمایتی وزارت ارشاد عنوان و تصریح کرد: اگر نشریه‌ای ۷۰ درصد محتوای خود را به این حوزه‌ها اختصاص دهد، مشمول حمایت‌های یاد شده قرار خواهد گرفت.

انتظامی ترویج ۲ مقوله زبان و ادبیات فارسی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و از حمایت ویژه از نشریاتی که اهمیت بیشتری به این دو موضوع می دهند خبر داد.

وی گفت: نشریاتی که در این مسیر، سبک زندگی ایرانی اسلامی را در مقابل سبک زندگی غربی ترویج می‌کنند، مورد حمایت ویژه خواهند بود. باید بین آنها که عفت، حیا، پاکدامنی، قناعت و صرفه‌جویی را ترویج و فرهنگسازی می‌کنند با رسانه‌هایی که فرهنگ بیگانه را در تبلیغ خود دارند، تفاوتی باشد.

وی همچنین اظهار کرد: نشریاتی که در مناطق مرزی منتشر می‌شوند، در صورتی‌ که به ترویج همبستگی ملی و همگرایی بپردازند، از حمایت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.  

انتظامی ادامه داد: نشریاتی که ترویج دهنده سواد علمی باشند و با بیشرفت علمی همگام شده و باعث ارتقاء سطح سواد مردم شوند نیز مورد توجه بیشتر قرار گرفته و در همین زمینه برای استان‌های کم‌برخوردار نیز بسته‌های حمایتی ویژه‌ای درنظر گرفته شده است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص استان فارس نیز ابراز داشت: استان فارس به لحاظ تنوع و دیرپایی مطبوعاتش دارای جایگاه رسانه‌ای قابل توجهی است و به نسبت از نشریات کم‌حاشیه‌تری برخوردار است که به روحیه نجیب مردم فارس برمی‌گردد.  

وی در پایان به موضوع انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: برای اینکه سایت‌های خبری در جریان برگزاری انتخابات دچار بی‌اخلاقی نشوند، طرحی ارائه شده تا هیچ پایگاه خبری نتواند بدون شناسنامه به فعالیت بپردازد و درج  نام مدیر مسئول، آدرس و شماره تماس برای پیگیری و ارتباط از جمله ملزومات ادامه فعالیت سایت های خبری است.

نظر شما