شناسهٔ خبر: 34685 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خودتان را «سفال درمانی»کنید

«سفال درمانی» از سری کتابهای هنر درمانی تالیف دکتر علی زاده محمدی که برای نخستین بار توسط نشر قطره منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ در اين کتاب تاريخچه‌ي سفالگري، ابزار سفال، روشها و تکنيک هاي آن بررسي شده و تمرينات بسياري براي افراد و گروه‌هاي سني مختلف آورده شده است. سفال‌درماني يکي از روش‌هاي هنردرماني است که با استفاده از گِل به افراد کمک مي‌کند تا به حل مسائل و مشکلات خود بپردازند.

کتاب حاضر از مجموعه‌ي کتاب­هاي هنردرماني است که روان شناسان و کارشناسان هنري مرکز روان‌شناختي و مشاوره‌ي رهنمون آن را گردآوري کرده‌اند. در اين کتاب خواننده با تمرينات و کاربرد آن‌ها براي درمان اضطراب، افسردگي، ترس، وسواس، افزايش توجه و تمرکز و ... آشنا مي‌شوند که روشي پويا و خلاق در درمان است.

 با وجودي که هزاران سال است که مردم از هنر به عنوان راهي براي بيان، ارتباط و بهبود يافتن استفاده مي‌کنند امّا هنردرماني به صورت رسمي از ميانه‌هاي قرن بيستم شکل گرفته است. پزشکان دريافتند که افرادي که از بيماري‌هاي رواني رنج مي‌برند غالباً خودشان را در نقاشي‌ها و ساير کارهاي هنري بيان کرده‌اند و اين باعث شد که به فکر استفاده از هنر به عنوان يک راهبرد بهبودبخشي بيفتند. از آن زمان، هنر بخش مهمي از حوزه روان‌درماني شده است و در برخي از روش‌هاي سنجش و درمان به کار مي‌رود.

از این رو مرکز هنر درماني آمريکا، هنر درماني را چنين تعريف مي‌کند: «يک حرفه مربوط به سلامت رواني که از فرايندهاي خلاقانه هنري استفاده مي‌کند تا سلامت و بهزيستي جسمي، رواني و هيجاني افراد را در همه رده‌های سني، بهبود و ارتقاء بخشد. هنردرماني بر پايه اين اعتقاد قرار دارد که فرايند خلاقانه در خود بيانگري هنري، به مردم در حل تعارضات و مشکلات، تقويت مهارت‌هاي ارتباطي، تنظيم رفتار، کاهش استرس، افزايش حرمت نفس و خودآگاهي، و به دست آوردن بينش بهتر و بيشتر کمک مي‌کند.»

 نشر قطره اثر حاضر را در ۹۲ صفحه راهی بازار کتاب کرده است.

نظر شما