شناسهٔ خبر: 34695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمايت «ماريو بارگاس يوسا» از مسلمانان ميانه‌رو

«ماريو بارگاس يوسا»، نويسنده، روزنامه‌نگار و فعال سياسی پرويی كه هفته‌ی گذشته به دعوت ناشرش «لاگونا» به پايتخت صربستان سفر كرده بود، در نشست خبری كه در اين شهر برگزار شد، حمايت خود را از مسلمانان ميانه‌رويی كه در برابر افراطيون اسلامی ايستادگی می‌كنند، اعلام كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه‌ی اعتماد؛ يوسا گفت: «ريشه اصلي تروريسم، اسلام افراطي است و مي‌توان با آن مبارزه كرد.» يوسا در ادامه افزود: «تهديد اين افراطيون عمدتا بر جهان اسلام تاثيرگذار است. فراموش نكنيم كه اكثر قربانيان اسلام افراطي، مسلمانان ميانه‌رو، اقليت‌هاي مذهبي و سكولارها هستند.»

نويسنده برنده جايزه نوبل معتقد است همبستگي بيشتر و حمايت از كساني كه در جهان اسلام زندگي مي‌كنند و در برابر تهديدات اين افراطوين ايستادگي مي‌كنند، لازم است. يوسا تاكيد كرد كه خشونت‌ها و درگيري‌هاي جاري آسيب‌پذيرترين مردم را مورد هدف قرار داده است؛ مردمي كه قدرت دفاع در برابر اين تروريست‌ها را ندارند و اين موضوع سبب نگراني مردم دنيا شده است.
ناشر يوسا از سال ٢٠٠٨، ١٢ اثر از اين نويسنده منتشر كرده كه عنوان آخرين كتاب او «يك ماهی در آب» بود و در اين نشست حضور داشت.
بارگاس يوسا متولد ١٩٣٦ در آركيپا بود  و در شهر ليما بزرگ شده و در زمان ديكتاتوري نظامي در مدرسه نظامي «لئونسيو پدرو كدت» تحصيل كرده است. تجربيات ناگوار يوسا در اين آكادمي اساس و پايه نخستين رمان او «عصر قهرمان» را شكل داد. نقد چپ‌گرانه يوسا از دولت، رهبران سياسي را از كوره بدر برد و منجر به سوزاندن هزاران نسخه از كتاب او شد. يوسا در تبعيد به اروپا با روشنفكران تبعيدي مانند «گابريل گارسيا ماركز» نويسنده كلمبيايي و «پابلو نرودا» شاعر شيليايي آشنا شد. آنها مدافع انقلاب كوبا بودند و حتي به حزب مخفي انقلابي كه هدفش انتقال سوسياليسم به پرو بود، پيوسته بودند. يوسا در «گفت‌وگو در كاتدرال» جناح راست دولت اقتدارگراي پرو را محكوم مي‌كند. خوانندگان بين‌المللي يوسا را با اين كتاب شناختند. اوايل دهه ١٩٧٠ ميلادي عقايد سياسي يوسا به جناح راست متمايل شد. مي‌توان درگيري يوسا با ماركز در سال ١٩٧٦ كه يوسا با مشت به صورت ماركز كوبيد، به نوعي سمبل انتقال او از جناح چپ به راست است. يوسا به ماركز لقب «دلقك كاسترو» داده بود.
بارگاس يوسا سال ١٩٩٠ نامزد رييس‌جمهوري شد، اما از رقيبش «آلبرتو فوجی‌موری» شكست خورد و بعد از آن همه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سياسي خود را كنار گذاشت. يوسا در دور اول انتخابات سه درصد به ٢٤ درصد از فوجي‌موري پيش افتاد، ولي در دور دوم به ٥٧ درصد راي فوجي‌موري باخت. يوسا در مورد ماجراجويي‌هاي سياسي‌اش مي‌گويد: «اين ماجراها از چند وجه بد بودند. اول و مهم‌تر از همه من را مدتي از زندگي ادبي‌ام دور نگه داشتند. اما نگرانيم از سقوط پرو من را بر آن داشت كه از نفوذ و موقعيت اجتماعي‌ام به نفع مردم كشورم استفاده كنم.»
يوسا به علت حمايت از ايالات متحده و انتشار مقالاتي در تاييد سياست‌هاي امريكا مورد انتقاد قرار گرفت. اين مقالات در دوران جنگ عراق نوشته شده بود، زماني كه يوسا با دختر عكاسش مورگانا به صحنه جنگ رفت و كار مشتركي با عنوان «روزنگار عراق» تهيه كردند. البته در سال ۲۰۰۴ در اين موضع‌گيري بازبيني كرد و حمله امريكا به عراق را «نقض قوانين بين‌المللي» خواند و گفت كه حمايت اسنار نخست‌وزير اسپانيا از آن جنگ را درك نمي‌كند. اما خيلي زود اين بازبيني را اصلاح كرد و عقب‌نشيني نيروهاي اسپانيايي از عراق را محكوم و به معناي پيروزي تروريست‌ها دانست!«گفت‌وگو در كاتدرال»، «جنگ آخرالزمان»، «مرگ در آند» و «چرا ادبيات» از جمله كتاب‌هاي بارگاس يوسا هستند كه به همت عبدالله كوثري به فارسي ترجمه شده‌اند.

نظر شما