شناسهٔ خبر: 34747 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بحران امروز تئاتر خود تئاتری ها هستند

نصرالله قادری نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه در دومین نشست «آسیب شناسی تئاتر» درباره مسائل مختلف تئاتر امروز ایران صحبت کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  نصرالله قادری در ادامه نشست «آسیب شناسی تئاتر» به مخالفین تئاتر اشاره کرد و گفت: مخالفت علما با تئاتر هم عمدتا این شکلی است بی آنکه تئاتری دیده شود حرف های عمدتا بی ربط به آن به گوش آقایان می رسد و موجب سوءتفاهم درباره آن نمایش می شود.

این کارشناس تئاتر درباره برخورد دو جبهه مذهبی ها و شبه روشنفکران در تئاتر گفت: شبه روشنفکران به دیدن نمایش دینی و یا کارگردانی که در این حوزه کار می کند، نمی روند و ندیده آن نمایش را نفی می کنند؛ مذهبی ها هم همین کار را می کنند.

وی به خاطره ای از سال ها قبل اشاره کرد و گفت: در اداره ای مدیر فرهنگی ای داشتیم که یک روز برای بازدید به جمع ما آمد وقتی ما در اول جلسه مان قرآن خواندیم با تعجب گفت مگر شما مطرب ها قرآن هم بلدید، آن زمان آقای سلحشور که هنوز انقدر متحول نشده بود شروع به خواندن قرآن کرد و آن آقای مدیر متعجب شده بود. وقتی از او پرسیدیم تا به حال تئاتر دیدی یا نه تصورش از تئاتر در حد رقص بود.

در ادامه، قادری به عدم شناخت فرهنگ در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی از جوانی نام همسر سیاوش را می پرسی چیزی نمی داند چون فرهنگ ملی مان را نمی شناسیم. زمانی که استاد بیضایی نمایش آژی دهاک را می نویسد به او خرده می گیرند که چرا تصور مثبتی نسبت به ضحاک داشته است در حالی که ضحاک فقط در روایت شاهنامه چهره منفی دارد.

وی افزود: عدم شناخت مان از فرهنگ درباره دین هم صدق می کند، یک جایی باید یک اتفاقی بیفتد تا کسانی که داعیه کار فرهنگی دارند فقط عکس العمل نشان بدهند. ما به ظواهر چسبیده ایم آقایان چفیه می اندازند چرا که رهبر انقلاب از چفیه استفاده می کند و یا رزمندگانی که مرگ آگاه بودند از آن استفاده می کردند بی آنکه فرهنگ رزمندگی داشته باشند.

قادری تصریح کرد: آقایی که چفیه انداخته رفتاری شبیه به اوباما دارد چرا که مثل او منتظر می ماند تا ۴ نفر خم و راست شوند و در ماشین را برایش باز کنند یا مهریه عروسش برابر با ۲۰ سال بودجه فرهنگی کشور است. ۲۲ میلیارد تومان مهریه عروس ماست و چفیه می اندازیم.

بخش دیگر صحبت های قادری درباره تئاتر خصوصی بود و گفت: وقتی چند سال پیش همین تئاتری ها تئاتر خصوصی را فریاد می کشیدند و معتقد بودند که تئاتر باید هزینه های خودش را دربیاورد می شد اوضاع امروز را پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: بدبختانه در کشور ما پول همه چیز است و شما می توانید همه چیز را به جز قوه قضاییه بخرید، پس تئاتر به سمت تجارت رفته است و تعجبی ندارد که نمایشی با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی روی صحنه تئاتر است.

قادری افزود: البته به این دخترخانم نمی شود خرده گرفت چرا که دستیار خود ما ها بوده و ما او را اینگونه تربیت کرده ایم و چون خودمان نمی توانیم مثل او بلیت بفروشیم علیه اش صحبت می کنیم. ضمن اینکه وابستگی به پول تا جایی پیش رفته است که نمایشی که درباره امام زمان (عج) روی صحنه می رود برای جلب توجه مردم کاملا اروتیک است و شوخی های بدنی دارد.

این عضو سابق هیئت علمی دانشگاه هنر در بخش پایانی صحبت های خود به اوضاع امروز تئاتر اشاره کرد و گفت: ما تئاتر را به جایی رساندیم که امروز به بن بست رسیده ایم، بی خانمان شده ایم و سرگردانیم، اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم باید همه همفکری داشته باشند؛ علما، فیلسوف ها، جامعه شناسان، روانشناسان و همه.

وی افزود: هویت ما را از ما گرفته اند، بحران امروز تئاتر خود تئاتری ها هستند و کار به جایی رسیده که اگر امشب حکومت تئاتر را ممنوع اعلام کند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد در حالی که اگر در انگلیس تئاتر یک شب تعطیل شود مملکت به هم خواهد ریخت.

نظر شما