شناسهٔ خبر: 34796 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل کارگروه واژه‌گزینی رایانه

کارگروه واژه‌گزینی رایانه با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، اولین جلسه آن به همّت کمیسیون نرم‌افزار و با حضور دبیر سازمان، نمایندگان کمیسیون نرم‌افزار و کمیسیون آموزش، معاون و نمایندگان گروه واژه‌گزینی فرهنگستان و مدیران سازمان فنّاوری اطلاعات ایران، در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

در این جلسه اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های شاهین طبری، مسئول کمیسیون نرم‌افزار سازمان، برای تشکیل این کارگروه گفت: سازمان طی یک فراخوان عمومی از تمامی اعضای واجد شرایط و علاقه‌مند دعوت کرد تا برای حضور در کارگروه واژه‌گزینی رایانه اعلام آمادگی کنند.

رضانژاد با بیان اینکه موضوع واژه‌گزینی فارسی در حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات از ابتدا در برنامه هیئت مدیره چهارم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران قرار داشت، تأکید کرد: سازمان از تمام توان و امکانات فنی و تخصصی خود برای مشارکت و تداوم فعالیت این کارگروه بهره خواهد برد.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: امیدواریم بتوانیم با حضور و مشارکت متخصصان فنّاوری اطلاعات و همکاری فرهنگستان، برای لغات و اصطلاحات فاوا، واژه‌های مناسب فارسی انتخاب کنیم و به نتایج مورد نظر دست یابیم.

در بخش دیگری از این نشست نسرین پرویزی، معاون گروه‌ واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن معرفی فعالیت‌های فرهنگستان، به تشریح سازوکار و دستاوردهای این مجموعه پرداخت و گفت: در حال حاضر چهل کارگروه تخصصی در شاخه‌ها و حوزه‌های مختلف مشغول واژه‌گزینی هستند و فرهنگستان به‌صورت جدّی به دنبال تشکیل جلسات کارگروه واژه‌گزینی در حوزه رایانه است.

وی با بیان اینکه واژه‌های منتج از این کارگروه‌ها باید به تصویب شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان فارسی برسد، افزود: فرهنگستان به‌صورت جدّی پیگیر موضوع ترویج زبان فارسی در حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات است. امیدواریم با مشارکت خبرگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این کارگروه نتایج ارزنده‌ای در اشاعه زبان فارسی در حوزه فاوا حاصل شود.

در ادامه این جلسه خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فنّاوری اطلاعات، ضمن اعلام حمایت از تشکیل این کارگروه گفت: استفاده و ترویج اصطلاحات فارسی در حوزه فاوا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. اهمیت این موضوع تا حدی است که در سال هشتاد، هم‌زمان با آغاز طرح تکفا، موضوع توسعه زبان فارسی در محیط رایانه به‌عنوان یکی از برنامه‌های هفت‌گانه این طرح مورد توجه قرار گرفت، اما به دلایلی این برنامه ادامه نیافت. هم‌اکنون سازمان فنّاوری اطلاعات آماده است تا حمایت‌های لازم را از این کارگروه به عمل آورد.

نظر شما