شناسهٔ خبر: 34799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاثیر یک اقدام احمدی‌نژاد در گسترش زبان فارسی در ونزوئلا

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی گفت: چند سال پیش حدود ۲۰۰ شرکت ایرانی در کاراکاس مشغول به کار شدند و فعالیت‌های متعددی انجام دادند و همین امر باعث شد تا زبان فارسی در آن منطقه گسترش یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر،سید محمدرضا دربندی، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در گردهمایی اعضای شوراهای راهبردی بنیاد سعدی که با حضور رییس بنیاد، معاونان و اکثریت اعضا برگزار شد، با تشریح وضعیت کنونی زبان فارسی درجهان، گفت: ما باید بدانیم که وضعیت این زبان در گذشته چگونه بوده است، امروز کجاست و ۳۰ سال آینده به کجا خواهد رسید؟

وی در تشریح چهار عامل فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌هاو نقاط ضعف برای گسترش زبان فارسی اظهار کرد: فرصت ما، مردمی از جهان هستند که هنوز نسبت به زبان فارسی علاقه دارند؛ قوت ما، پشتوانه قوی زبان فارسی و تاریخ هفت هزار ساله ایران و زبان فارسی است؛ ضعف ما، بودجه کمی است که برای این زبان صرف می‌شود و تهدید ما، وجود رقبای خارجی مخصوصا در کشورهای همسایه است.

محمدرضا دربندی

دربندی تاکید کرد: اکنون ما باید بر اساس این چهار عامل برنامه ریزی کنیم تا بدانیم که مثلا طی سه سال آینده چه کار باید بکنیم و به چه پیشرفتی خواهیم رسید؟

وی خاطر نشان کرد: زبان فارسی، ۱۰۰ سال پیش در مدارس هند و بنگلادش تدریس می‌شده و حدود ۷۰۰ سال در منطقه شبه قاره به عنوان زبان اداری و ادبی و شعری بوده است. بوستان سعدی نیز تا حدود ۷۰ سال پیش در مدارس خاورمیانه به خصوص در مدارس کشور مصر، تدریس می‌شد و همه این اتفاقات به صورت خودجوش و صرفا به خاطر جذابیت موجود در خود زبان فارسی بوده و حمایت چندانی در این رابطه وجود نداشته است.

دربندی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی باید تا ۳۰ سال آینده به زبان علم تبدیل شود، گفت: برای تحقق این آرزو و فرموده رهبری، باید تلاش کنیم تا وضعیت کنونی زبان فارسی را بهبود بخشیم و تنها راه برای جلوگیری از تحلیل رفتن وضعیت زبان فارسی در جهان و گسترش آن، برنامه ریزی راهبردی و علمی است.

بنیاد سعدی

وی با اشاره به مثالی درباره راه‌های گسترش زبان فارسی در جهان، گفت: در اثر یک تحول مقطعی در کاراکاس، زبان فارسی به شدت در آن منطقه گسترش یافت و آن تحول این بود که چند سال پیش حدود ۲۰۰ شرکت ایرانی در کاراکاس مشغول به کار شدند و فعالیت‌های متعددی انجام دادند و همین امر باعث شد تا زبان فارسی در آن منطقه گسترش یابد.

معاون بین الملل بنیاد سعدی با اشاره به تشکیل ۱۲ گروه برای ترسیم وضع موجود زبان فارسی در جهان اضافه کرد: در بنیاد سعدی در حال تهیه و تنظیم «سند راهبردی زبان فارسی در جهان» هستیم که نه تنها برای بنیاد سعدی بلکه برای نظام جمهوری اسلامی ایران و همه نهادها و ارگان‌ها کاربردی خواهد بود.

نظر شما