شناسهٔ خبر: 34803 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رسانه های اجتماعی» کتابی متفاوت و خواندنی

کتاب« رسانه های اجتماعی» نوشته جواد افتاده توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مقدمه این اثر به قلم هادی خانیکی آمده است:« شبکه های ارتباطی نهفته در رسانه های اجتماعی در واقع شبکه های بنیادین قدرت سازی در جامعه شده اند که به اتکای قدرت اتصال کم، توانسته اند بدون آن که در هم ادغام شوند، در عرصه های گوناگون دائماً در حال خلق قدرت ها و پادقدرت های جدید باشند. شبکه هایی ارتباطی که پیرامون هر مسئله و منفعتی شکل می گیرند و پیوند و اتصال هایی که میان آن ها بوجود می آیند، موضوع اصلی در مطالعه ساخت و بافت رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، شبکه ای شدن قدرت و قدرت در جامعه شبکه است که به رغم طرح نظریه ها و انجام مطالعات گوناگون هنوز نیازمند تلاش های فراوان دیگر است.»

این کتاب شامل ۵ فصل، یک مقدمه و پیشگفتار و در نهایت بخش های پیوست ها، پی و نوشت و منابع است.

در فصل اول کتاب با عنوان «مفاهیم رسانه های اجتماعی» درباره چیستی، انواع و ویژگی های اصلی رسانه های اجتماعی بحث می کند و تفاوت آن را با رسانه های جمعی توضیح می دهد. فصل دوم این اثر نیز با عنوان «رسانه های اجتماعی در کسب و کار»به تلاقی رسانه های اجتماعی و کسب و کارها می پردازد و با ذکر مفاهیم این بخش، به ایجاد کمپین، بازاریابی و استراتژی در این رسانه ها پرداخته است.

همچنین در فصل سوم نویسنده با پرداختن به «رسانه های اجتماعی و کسب و کار»، ضمن متمایز ساختن مدل کسب و کار رسانه های اجتماعی از سایر کسب و کارها، موضوعاتی چون کسب و کار اجتماعی، بازگشت سرمایه گذای، و مدل های درآمدی و استراتژی در رسانه های اجتماعی را مطرح می کند.

در فصل چهارم کتاب هم بررسی اهمیت «شبکه های اجتماعی» مدنظر قرار گرفته و پیدایش، چیستی و ظهور شبکه های اجتماعی آفلاین و آنلاین را مورد بحث قرار می دهد.

در این فصل ضمن پرداختن به تفاوت شبکه های اجتماعی با رسانه های اجتماعی، انواع روندها و آینده شبکه های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

در فصل پنجم کتاب هم، «مفاهیم نظری رسانه های اجتماعی» مورد بررسی قرار می گیرد و نظریه هایی از جمله جامعه شبکه ای، حوزه عمومی، شش درجه جدایی و جهان های کوچک را به عنوان نظریه های آکادمیک، نظریه های غنای رسانه ای، همزمانی رسانه ها و سرشت رسانه ها به عنوان نظریه های رسانه های جدید و نظریه های شبکه های اجتماعی به عنوان نظریه های اجتماعی مرور می کند.

همچنین مروری بر تحقیقات پیشین و تاریخچه رسانه های اجتماعی از بدو اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۳ در آخرین بخش کتاب وقایع نگری شده و در پایان پی نوشت و منابع کتاب آورده شده است.

کتاب رسانه های اجتماعی در ۱۵۲ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار ریال در قطع رقعی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نظر شما