شناسهٔ خبر: 34814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۵۰ اثر تاریخی در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار دارد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۵۰ اثر تاریخی و گردشگری کشور در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، مسعود سلطانی فر عصر روز چهارشنبه در بازدید از روستای تاریخی ابیانه نطنز افزود: روستای تاریخی ابیانه از جمله آثار تاریخی در نوبت ثبت جهانی یونسکو است.
وی تصریح کرد: در صورت فراهم آمدن مقدمات کار، این روستا تا سال ۲۰۱۸ در فهرست آثار تاریخی یونسکو قرار می گیرد.
سلطانی فر به مسوولان شهرستان نطنز توصیه کرد: هرچه زودتر مقدمات کار را برای ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه فراهم کنند تا این مقوله در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار گیرد.
رییس شورای روستای تاریخی ابیانه در بدو ورود معاون رییس جمهوری، کلید طلایی این روستای تاریخی را به وی اعطا کرد.
سلطانی فر در سفر یکروزه خود از آثار تاریخی شهرستان نطنز از جمله مسجد جامع ابیانه، کمپ گردشگری متین آباد، بناهای تاریخی و امامزاده آقاعلی عباس (ع) بازدید کرد.
روستای تاریخی ابیانه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است. این روستا در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس است.
این روستا به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پر تنوعش از روستاهای مشهور ایران است، ابیانه در ۳۰ مرداد ۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پیشینه هزار و پانصد ساله را برای این روستای تاریخی تخمین می زنند و آن را از کهن ترین زیستگاه های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران می دانند.
آثار و بناهای تاریخی که در ابیانه وجود دارد مربوط به دوره های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار است. 

نظر شما