شناسهٔ خبر: 34833 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اصطلاح‌نامه فقه با بیش از پنجاه هزار اصطلاح منتشر می‌شود

مدیرگروه پژوهشی اصطلاح نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اصطلاح نامه فقه با بیش از پنجاه هزار اصطلاح منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام «حسین حسن زاده» مدیرگروه پژوهشی اصطلاح نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، با اشاره به آغاز فعالیت بخش اصطلاح نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از سال ۱۳۷۱ بیان داشت: معیارها و دستورالعمل های کارشناسی و هماهنگ با استانداردهای جهانی در تدوین اصطلاح نامه علوم اسلامی برای کنترل و تضمین دقت و هماهنگی بین محققان در بخش های مختلف اصطلاح نامه نگاری ضروری است.

وی با اشاره به تعریف اصطلاح نامه گفت: اصطلاح نامه، مجموعه اصطلاحات کنترل شده در یک حوزه معرفتی است که فهرستی از واژه های کلیدی و کاربردی آن حوزه را ارائه می دهد. اصطلاح نامه روابط سلسله مراتبی، ترادف و وابستگی بین مفاهیم را به نمایش می گذارد و از نظر ساختاری، گنجینه واژگان کنترل شده و سازمان یافته از مباحث خاص دانش بشری است.

وی با بیان اینکه اصطلاح نامه ها نقش بسیار مهمی در نمایه سازی دارد، گفت: نمایه سازیهایی که واژگان کنترل شده (اصطلاح نامه) را ملاک ذخیره اطلاعات قرار داده اند در بازیابی نیز دچار مشکل نمی شوند در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: اصطلاح نامه ها نقش هادی و واسطه در اطلاع رسانی را ایفا کرده و با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطلاعات هم زبانی می کنند و جستجوگر را در کمترین زمان ممکن به بیشترین اطلاعات مورد نظر رهنمون می سازند.

اصول فقه

مدیر گروه اصطلاح نامه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به اهداف اصطلاح نامه ها اشاره و تصریح کرد: اصطلاح نامه ها به ترسیم ساختار کلی علم به کمک برقراری روابط منطقی میان مفاهیم اصطلاحات آن علم می پردازند و واژگانی استاندارد برای حوزه و موضوعی خاص، به منظور یکسان سازی مدخل های نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات تهیه می کنند.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه تاکنون ۹ اصطلاح نامه چاپ و منتشر شده است، گفت: اصطلاح نامه علوم قرآنى؛ اصطلاح نامه فلسفه اسلامى؛ اصطلاح نامه منطق؛ اصطلاح نامه کلام اسلامى؛ اصطلاح‌نامه اصول فقه؛ اصطلاح نامه اخلاق اسلامی؛ اصطلاح‌نامه علوم حدیث؛ اصطلاح‌نامه معارف مهدوی؛ اصطلاح نامه اصلاح الگوی مصرف؛ از جمله اصطلاح نامه های منتشر شده هستند.

وی در پایان از اتمام اصطلاح‌نامه فقه ‌خبر داد و افزود: تدوین اصطلاح نامه فقه به جهت گستردگى و تنوع موضوعات فقهى و وسعت منابع از شیعه و سنی، و نیز حساسیت ویژه‌اى که درباره این علم وجود دارد، متوقف بر تدوین اصطلاح نامه هاى سایرعلوم اسلامى گردید تا از تجارب آن‌ها استفاده شده و راه تدوین اصطلاح نامه فقه آسان‌تر گردد. لذا طرح تدوین آن در سال ۱۳۷۶ و پس از تدوین اصطلاح نامه‌هاى دیگر علوم اسلامى مطرح و تصویب شد و تدوین آن از سال ۱۳۷۸ با همکارى اساتید مشاور شروع شد.

حسن زاده در پایان تصریح کرد: این اصطلاحنامه با بررسى بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب فقهى اعم از شیعه و سنی تحقیق آن به انجام رسیده و تکلیف ۵۰ باب فقهى با بیش از ۵۰۰۰۰ اصطلاح به همراه روابط آن (رابطه ترادف، اعم و اخص وابسته تعیین مشترکات لفظی، ذکر یادداشت دامنه و لحاظ تقسیم) معین شده است و هم اکنون در دست انتشار است.

نظر شما