شناسهٔ خبر: 34835 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین «پل خواب» از سرگرفته شد/ داستایوفسکی در راه فیلم فجر ۳۴

تدوین فیلم سینمایی «پل خواب» نخستین تجربه کارگردانی اکتای براهنی در حوزه فیلم بلند پس از وقفه‌ای که داشت مجددا از سر گرفته شد تا به گفته کارگردان، فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر ۳۴ آماده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اکتای براهنی فیلمساز جوان سینمای ایران که بیشترین تجربه کارگردانی خود را در حوزه فیلم کوتاه کسب کرده است، درباره روند ساخت فیلم «پل خواب»  گفت: فیلمبرداری فیلم سینمایی «پل خواب» که نخستین تجربه فیلمسازی من در عرصه سینمای بلند داستانی است ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته به پایان رسید و بلافاصله وارد مرحله تدوین شدیم اما پس از آن سفری پیش آمد که ناگزیر به توقف تدوین فیلم شدم.

وی ادامه داد: پس از این وقفه تدوین فیلم را بار دیگر از سر گرفتم و قرار است تا پایان تابستان به انجام برسد و نخستین نمایش آن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

فیلم پل خواب

براهنی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که «پل خواب» سومین فیلمنامه ای است که برای ساخت به وزارت ارشاد فرستاده، گفت: واقعیت این است که این فیلم سینمایی سومین فیلمنامه‌ای است که برای دریافت مجوز به شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی در وزارت ارشاد فرستادم. فیلمنامه اول در همان ابتدای راه رد شد. پس از آن فیلمنامه «لواسان» را نوشتم که قرار بود توسط سیدجمال ساداتیان تولید شود. در بهار سال ۱۳۸۹ فیلمنامه را برای دریافت مجوز راهی سازمان سینمایی کردم اما این فیلمنامه هم پذیرفته نشد.

وی یادآور شد: با روی کار آمدن دولت یازدهم فیلمنامه «پل خواب» را به شورای صدور پروانه ساخت ارسال کرد و در نهایت پس از ۸ ماه انتظار مجوز ساخت را دریافت کردم. واقعیت این است از همان فیلمنامه اول برای ساخت فیلم اول خود آماده بودم اما مجوز ندادن های پی در پی باعث شد تا روی داستان و فیلمنامه محکم‌تری برای ساخت «پل خواب» متمرکز شوم.

کارگردان فیلم «پل خواب» درباره داستان این اثر توضیح داد: فیلمنامه «پل خواب» در ابتدا اقتباسی از داستان «جنایت و مکافات» نوشته داستایوفسکی نویسنده روس بود که در پی بازنویسی های متعدد به اثری الهام گرفته از «جنایات و مکافات» تبدیل شد و به نظر من یک فیلم در ژانر سینمای اجتماعی و قصه محور به شمار می آید.

فیلم پل خواب

براهنی درباره بازیگران این فیلم سینمایی گفت: تعدد کاراکتر یکی از ویژگی های «پل خواب» است به این ترتیب که یک شخصیت اصلی و کلیدی در داستان وجود دارد که در طول فیلم با دیگر کاراکترهای قصه همراه است. شخصیت اصلی داستان یک پسر ۲۵ ساله بود که به دلیل نبودن چنین گروه سنی، تصمیم گرفتم از یک پسر ۳۵ ساله استفاده کنم و بعد با گریم او را جوان‌تر کنم. در همان زمان در فیلم های مختلف با نسل جدیدی از بازیگران جوان بالای ۲۰ سال مواجه شدم که ساعد سهیلی و امیر جدیدی از این دست بازیگران بودند.

وی افزود: بنابراین فیلمنامه را در اختیار ساعد سهیلی گذاشتم اما در آن زمان شرایط ساخته شدن «پل خواب» فراهم نشد و ساعد سهیلی «رخ دیوانه» را بازی کرد و پس از آن به «پل خواب» پیوست. همچمنین هومن سیدی در نقش کوتاهی حضور دارد و آناهیتا افشار نیز که پیش از این در فیلم کوتاهی با یکدیگر کار کرده بودیم، در این فیلم بازی می کند. اکبر زنجانپور هم نقش پدر ساعد را بازی می کند و شهین تسلیمی یکی دیگر از بازیگران فیلم «پل خواب» هستند.

کارگردان فیلم «پل خواب» یادآور شد: این فیلم از لوکیشن های متعددی برخوردار بود و به عنوان یک فیلم اول، کار سختی بود.

نظر شما