شناسهٔ خبر: 34846 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قوانین آموزشی شفاف شود/ استعدادهای مناطق محروم را دریابید

دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه های علوم پزشکی خواستار شفاف شدن قوانین آموزشی شدند و یادآور شدند تغییراتی که در قوانین داده می شود به موقع به آنها اطلاع داده نمی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در گردهمایی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشجویان مشکلات خود را با وزیر بهداشت و رئیس بنیاد ملی نخبگان در میان گذاشتند.

یک دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بومی گزینی به ویژه در دانشگاه های بزرگ به درستی اجرا شود تا حق دانشجویان ضایع نشود. ضمن اینکه شرایط برای عضویت دانشجویان در بنیاد ملی نخبگان مشخص است اما دانشگاهها برخورد سلیقه ای دارند.

یک دانشجوی مهندسی بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز ضمن اشاره به مشکلات این رشته گفت: ما از گروه مهندسی آمده ایم و به صورت ویژه بر طراحی مراکز درمانی متمرکز هستیم اما از بین هزار مهندس مشاور در کشور تنها چند شرکت در این زمینه کار می کنند و این مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: با وجود اینکه ۵۰ درصد بیمارستانهای کشور فرسوده است اما در عمل پروژه ها از سوی مشاورینی انجام می شود که تجربه طراحی بیمارستان ندارد. متاسفانه در وزارت بهداشت حمایت زیادی از این رشته نشده است و ما خواستار حمایت از این رشته هستیم تا بتوانیم بهره بردای مناسبی داشته باشیم.

آیین نامه های موجود برای تغییرات آزمون دستیاری ۹۵ سریع تر اعلام شود

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم مشهد نیز خواستار سریع تر اعلام شدن آیین نامه های موجود برای تغییرات آزمون دستیاری ۹۵ شد.

یکی از دانشجویان علوم پزشکی مازندران نیز درباره آزمون دستیاری گفت: آمادگی برای دستیاری مهم است و با توجه به تغییراتی که اعلام شده التهابی در میان داوطلبان ایجاد شده است و اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود از چند سال آینده صورت گیرد چون در تغییرات ناگهانی یک سری افراد قربانی می شوند.

یکی از دانشجویان علوم پزشکی نیشابور نیز با اشاره به حساسیت رشته کارشناسی بیهوشی از عدم وجود استاد کافی برای این رشته گلایه کرد و گفت: متخصصان بیهوشی به دلیل کمبود وقت نمی توانند به ما درس بدهند و به دلیل نبود امکان ادامه تحصیل در این رشته، کارشناسان سرخورده شده اند.

برخورد سلیقه ای و محدود دانشگاه ها با دانشجویان مشمول بنیاد ملی نخبگان

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز محدودیت دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان مشمول تسهیلات بنیاد ملی نخبگان آسیب زا دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان دانشگاه ما صلاحیت های بنیاد را داشتند اما چون سهمیه ها بسیار محدود است فقط صد نفری که زودتر مراجعه کردند به بنیاد معرفی شدند و برای سایرین پاسخگو نیستند. 

یکی از دانشجویان علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه آیین نامه های حمایتی و بودجه دانشگاه های کوچک تر نیازمند تغییر است گفت: درست است که ما نفر اول کنکور نداریم اما خروجی دانشگاه ما جزء پنج نفر اول دستیاری است و این یعنی دانشگاه بهره ور هستیم.

وی افزود: دانشگاه های کوچک که دوره های تحصیلات تکمیلی ندارند امکان تحصیل در دو رشته را برای استعداد های درخشان نیز ندارند که باید برای آن فکری شود.

مدرک گرایی در پزشکی و عدم توجه به تحقیقات در مرزهای دانش

یکی از دانشجویان علوم پزشکی شاهرود نیز با اشاره به ضعف دانشگاه ها در حوزه پژوهش گفت: دانشجویان تنها به آموزش می پردازند و با مقاله و تحقیق در مرزهای دانش یا آشنا نیستند یا به دلیل کمبود امکانات دلسرد شده اند و همین باعث شده دانشجویان را پژوهشگر تربیت نکنیم زیرا همه مدرک گرا شده اند.

یک دانشجوی علوم پزشکی ساوه با گلایه از عدم توجه به رشته های کاردانی گفت: تغییر قانون باعث شده است هیچ تقدیر و تسهیلاتی برای دانشجویان برتر کاردانی در نظر گرفته نشود و برای ورود به کارشناسی هم هیچ تفاوتی میان تلاش کرده ها و نمره پاس کرده ها وجود ندارد.

یک دانشجوی علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد شدید از حقوق پایین انترن ها گفت: طرح تحول سلامت برای مردم خوب بوده و به انترن ها و دستیاران فشار وارد کرده است. آقای وزیر واقعا با ۳۹۰ هزار تومان و یک بچه نمی توان در تهران زندگی کرد.

ایجاد روزشمار برای قول وزیر بهداشت درباره رسیدگی به پردیس خودگردان

این دانشجو با اشاره به قول وزیر بهداشت برای رسیدگی به وضعیت پردیس های خودگردان گفت: ما برای اینکار یک روزشمار در دانشکده پزشکی گذاشتیم تا شما سر قول خود باشید.

وی افزود: شما و دولت دکتر روحانی به عنوان مراجع عالی سیاستگذاری چه برنامه ای برای استعدادهای درخشان دارید که انگیزه خود را از دست ندهد. تنها صحبت از تسهیلات نیست بلکه ایجاد فرصت برای این گروه هم مهم است. برای دانشجویان وقت بگذارید.

یکی از دانشجویان علوم پزشکی کرمان خواستار ایجاد یک فضای مجازی برای کنار هم قرار گرفتن دانشجویان شد و گفت: تغییرات آزمون ها نباید به ضرر دانشجویان سخت کوش باشد.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره عدم توجه صنایع به رشته داروسازی گفت: نام رشته داروسازی صنعتی است اما متاسفانه می بینیم که تنها دانشجو می گیریم و فارغ التحصیل می کنیم اما حتی برای کارآموزی هم به صنعت نمی رویم. داروسازی رشته فناوری بالا اس و تجهیزات پیشرفته می خواهد که ما نداریم.

یکی از دانشجویان علوم پزشکی اهواز با انتقاد از عدم اجرای قانون تسهیلات بنیاد نخبگان در استان خوزستان گفت: ارتباط با بنیاد در این استان کم است و پشتیانی مالی کافی جهت دانشجویان در تحقیقات صورت نمی گیرد.

دانشگاه های مناطق محروم از استعداد محروم نیستند

یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انتقاد از وضعیت آموزش بالینی در این دانشگاه گفت: دانشگاه ما  ۶ سال است که به دانشگاه ارتقاء یافته و ما رزیدنت برای آموزش نداریم ضمن اینکه اساتید هم تنها صرفا برای آموزش نیستند.

وی افزود: آموزش بالینی وضعیت بسیار بدی دارد و اگر قرار باشد شرط معدل اعمال شود به ضرر دانشجویانی است که آموزش خوبی ندیدند. ما در منطقه محروم هستیم اما از استعداد محروم نیستیم و با طرح بومی گزینی تعداد زیادی به صورت پذیرفته شدند اما متاسفانه محروم از آموزش هستیم.

گردهمایی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه ههای علوم پزشکی کشور ۱۱ تیرماه با حضور سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، محمدرضا داوودآبادی فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی، سیدحمید جمال الدینی مشاور توانمندسازی رئیس بنیاد ملی نخبگان و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

نظر شما