شناسهٔ خبر: 34851 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه سرآمد ویژه استادان جوان/ واگذاری شناسایی نخبگان به دانشگاه

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه خاص برای استادان جوان گفت: ۱۵۰ استاد برتر جوان کشور با سن زیر ۴۰ سال بر اساس مقالاتی که چاپ کرده اند به عنوان سرآمد معرفی می شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر سورنا ستاری در گردهمایی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه ههای علوم پزشکی کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این برنامه خاص استادان جوان زیر ۴۰ سال است و این افراد باید مقالات با IF بالای ۳۰ و مقالات چاپ شده در ۵۰ مجله برتر دنیا مقاله داشته باشند.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی که گرفتن نمرات بالا را دیکته می کند گفت: نفس این حرکت سیستم آموزشی که بچه ها از دبستان تا دانشگاه مجبور هستند همه اش درس بخوانند  غلط است. بچه ها را در یک تیویی قرار می دهیم که فقط باید درس بخوانند و فکر نمی کنیم که با عمرشان چه می کنیم و نمی دانیم جایگاه نوآوری در این میان کجاست.

ستاری افزود: در تعریف نخبه هم همین مشکل را داریم آیا واقعا نفر اول کنکور یک نخبه است؟

وی خاطرنشان کرد: این گونه برخوردها که فرد نخبه منتظر حقوق دولتی باشد مختص اقتصادهای نفتی است. یک پول مفتی در دست دولت است و می خواهد آن را میان افراد برتر توزیع کند. در صورتی که قرار نیست تحصیل کرده ها را تهدید بدانیم و برای آنها شغل تولید کنیم .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: ما به عنوان دولت غول چراغ جادو نیستیم که این توقع از ما وجود داشته باشد بدون کمک مردم، مشکلات را حل کنیم. وقتی درباره دانشگاه کارآفرین صحبت می کنیم به این معنی است که درصدی از درآمدهای دانشگاه از اقتصاد دانش بنیان تامین می شود.

وی گفت: پژوهش در پزشکی از قدیم مغفول مانده است و ما باید این تفکر را میان دانشجویان پزشکی تغییر دهیم. رشته های جدید مانند ژنتیک، بایو تکنولوژی، سلول بنیادی، علوم شناختی مرزهای بین پزشکی و مهندسی را درهم شکسته اند و باید مورد توجه پزشکی ما قرار گیرد.

ستاری با اشاره به یکی از فارغ التحصیلان موفق ایرانی در آمریکا گفت: به تازگی یکی از بهترین فرغ التحصیلان رشته برق در دانشگاه تهران که زیر ۳۰ سال سن داشت شرکت خود را در «سیلیکون ولی» ۱۴۰ میلیون دلار فروخت.

وی افزود: راه های زیادی در حوزه علوم پزشکی وجود دارد و پزشک شدن تنها راه نیست . مهم این است که در مدتی که زندگی می کنیم چه از خودمان باقی می گذاریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره واسپاری شناسایی نخبگان به دانشگاه ها گفت: ما از سوی بنیاد ملی نخبگان انتخاب دانشجویان مشمول تسهیلات بنیاد را به دانشگاه ها سپردیم چرا که ما دانشجو را نمی شناختیم و انتخاب کورکورانه بود.. 

وی افزود: ما انواع و اقسام مکانیزم های مشخص برای انتخاب افراد را داریم و هیچ پولی را حتی به نفر اول کنکور بدون مسئولیت نمی دهیم. ما آمادگی داریم که تمام اختیارات در حوزه انتخاب دانشجویان را به دانشگاه ها واگذار کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه مهم تر از تسهیلات مالی،حمایت در حوزه های دانش بنیان و کارآفرینی است، گفت: جوان آینده را دارد و می تواند ریسک کند. اقتصاد دانش بنیان اقتصاد جوان زیر ۳۰ سال است و می توان از جسارت جوان در اقتصاد استفاده کرد. در پلتفرم شرکت های دانش بنیان بخشی از ریسک از سوی دولت پذیرفته شده است.

وی افزود: کاری که با وزارت بهداشت شروع شده این است که یک برنامه خاصی تدوین شده و سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر پزشک دانشمند تربیت می شوند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون کلوپی در بنیاد ملی نخبگان برای نفرات برتر ایجاد شده است که در همین کلوپ هم رقابت وجود دارد و اگر کسی افت داشته باشد از گردونه رقابت حذف می شود.

نظر شما