شناسهٔ خبر: 34883 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره کامل آثار استاد فروزانفر منتشر می‌شود

غلامحسین مراقبی، سخنگوی هیأت امنای بنیاد فروزانفر گفت: سه کتاب جدید «شرح مثنوی شریف»، «رساله در تحقیق احوال زندگانی مولانا جلال‌الدین محمد مولوی» و «خلاصه مثنوی» نام نخستین مجلدات از مجموعه آثار زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر است که به همت بنیاد فروزانفر از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. به گفته مراقبی این بنیاد به تدریج دوره آثار استاد را منتشر خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراقبی عنوان کرد: «شرح مثنوی شریف»، «رساله در تحقیق احوال زندگانی مولانا جلال‌الدین محمد مولوی» و «خلاصه مثنوی» نخستین مجلدات از سری مجموعه آثار زنده‌یاد استاد بدیع الزمان فروزانفر است که با همت و اشراف هیات امنای بنیاد استاد فروزانفر، از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. این بنیاد قصد دارد تا همه آثار استاد را به شیوه‌ای نو و بدیع منتشر کند. در ابتدای هر سه کتاب مقدمه‌ای از سوی هیأت امنای بنیاد فروزانفر درج شده و پس از آن در حدود چهار صفحه به زندگی استاد فروزانفر اشاره شده است.
 
وی افزود: بسیاری از ناشران «غزلیات شمس» چه با تصحیح استاد فروزانفر و چه با تصحیح دیگران را با غلط‌های فاحش و بسیار منتشر کرده‌اند و این مساله چاپ این کتاب‌ها را دستخوش انتقاد جدی قرار داده است. پیش از هر چیز ما این آثار را نقطه‌گذاری و تصحیح کرده و اگر توضیحات بایسته‌ای نیز لازم دارد در حاشیه کتاب درج می‌کنیم.
 
این پژوهشگر ادامه داد: استاد فروزانفر خود قابلیت آن را داشت تا بدل به یک شاعر بزرگ و ماندگار شود، اما وی شاعری را به کناری نهاد و به شرح مثنوی پرداخت. همچنین ما قصد داریم کتاب «سخن و سخنوران» استاد را نیز همراه با دیگر آثارش منتشر کنیم به ویژه جستاری که درباره قرآن نوشته است.
 
این استاد دانشگاه توضیح داد: «شرح مثنوی شریف» نخستین مجلد از مجموعه آثار استاد است.  دریغ بسیار ما این است که عمر استاد فروزانفر کفاف نداد که بتواند همه مثنوی را شرح کند اما همان مقدار شرح شده نیز ویژگی‌های خاصی دارد، به عنوان مثال نگاه استاد به مولوی بی‌طرفانه و نقادانه است، وی نه مولوی را در برج عاج می‌برد و نه او را پایین می‌آورد.
 
مراقبی یادآور شد: دومین جلد مجموعه آثار استاد «رساله در تحقیق احوال و زندگانی مولانا جلال‌الدین محمد مولوی» است که توسط محمود جنیدی جعفری برای بازنشر تصحیح شد. «خلاصه مثنوی» نیز سومین مجلد این مجموعه است، که استاد در دوران زندگی خود آن را برای کسانی که نمی‌توانستند «مثنوی معنوی»‌ را به طور کامل مطالعه کنند، تنظیم و منتشر کرد.
 
سخنگوی هیأت امنای آثار فروزانفر گفت: کتاب «حافظ» این ادیب فرزانه را هم منتشر کرده‌ایم. در حال حاضر مشغول چاپ «غزلیات شمس» هستیم و شادکامانه این موضوع را دنبال می‌کنیم که «مثنوی معنوی» را در ۶ دفتر در قطع زیبایی با نگرشی بر نسخه قونیه و نیکلسون به دست مخاطبان برسانیم.
 
مراقبی در پایان یادآور شد: خودم نیز از سال‌ها قبل داستان‌های مولوی را برای رادیو تنظیم کرده بودم که هر داستان حدود سه یا چهار دقیقه طول می‌کشید. من این کتاب را نیز در دست دارم و زبانش عام و مردمی است. این کتاب را ناشر دیگری غیر از انتشارات دانشگاه تهران منتشر خواهد کرد.    

نظر شما