شناسهٔ خبر: 34945 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خودکشی از روی حرف H/ هالیوود وارد جنگ می شود

در ادامه بررسی تاریخچه نامگذاری هالیوود و نماد آشنای آن، مروری بر اتفاقاتی که از ۱۹۳۲ تا امروز دامنگیر نماد معروف HOLLYWOOD بوده است، خواهیم داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در بخش نخست گزارش آشنایی با هالیوود و روند شکل گیری آن مروری داشتیم بر سابقه نامگذاری این منطقه در لس آنجلس آمریکا و سپس به این موضوع پرداختیم که منطقه هالیوود چطور از یک منطقه برای چرای احشام به قطب فیلمسازی جهان تبدیل شد. البته این روند را تا سال ۱۹۳۲ دنبال کردیم و حال به ادامه اتفاقات این منطقه سینمایی می پردازیم.

۱۹۳۲: خودکشی از روی حرف H

در این دوران صدا وارد سینما شد و استودیوهای بزرگ خودشان را با تغییرات تطبیق دادند. بسیاری از بازیگران کارشان از سکه افتاد، اما صدا سینما را به اوج های جدیدی رساند ولی هالیوود در سال ۱۹۲۹ و پس از سقوط بازار بورس تقریبا ورشکسته شد. گرچه استودیوها هنوز به فروش فیلم ها متکی بودند اما ضربه سختی خوردند و دوران رکود اقتصادی دامن صنعت سینما را هم  گرفت.

با آمدن صدا به فیلم ها فرصت نویی برای بازیگران تئاتری آموزش دیده به وجود آمد. متاسفانه صدها بازیگر جویایی نامی که به هالیوود آمده بودند با برخوردهای سردی روبه رو می شدند.

در سال ۱۹۳۲ پگ انتویستل که بازیگر تئاتر در شهر نیویورک بود به سمبول جنبه تاریک رویایی هالیوود تبدیل شد. او که از موفقیت های خود در برادوی سرشار بود به هالیوود آمد تا بخت خود را در سینما بیازماید. او همراه عموی اش به بیچوود درایو که نزدیک نماد هالیوود است نقل مکان کرد. متاسفانه پگ نتوانست به موفقیتی دست یابد و تابستان سال ۱۹۳۲ بیشتر در خانه عمو منتظر تماس تلفنی استودیوها بود. سرانجام هجدهم سپتامبر به عموی اش گفت که می خواهد دوستی را نزدیک داروخانه ببیند. او در عوض به منطقه مونت لی رفت و از سمبولی که روزگاری امید او بود و حالا نشانه شکست شده بود با کمک نردبانی بالا رفت و خود را از روی حرف H تابلوی هالیوود به پایین انداخت. او زمان مرگ ۲۴ ساله بود. فردای روزی که پگ خود را کشت یک نقش اصلی به او در نمایشنامه ای پیشنهاد شد.

هالیوود وارد جنگ می شود

سال ۱۹۴۱ ژاپن به پرل هارپر حمله کرد و هالیوود به صنعتی جنگی تبدیل شد. استودیوها یگان های خود را به جنگ فرستادند. جیمز استیوارت، کلارک گیبل به جنگ رفتند و موضوع جنگ دستمایه فیلم ها شد. اما تاثیر جنگ بر روند فیلمسازی و انتخاب های خلاقانه ظریف تر بود. دارم های روانشناسانه و فیلم نوآر جایش را به فیلم های پرهزینه سال های گذشته دادند. زمانی که جنگ ادامه یافت هالیوود به یک اجتماع کم جمعیت تبدیل شد. جمعیت منطقه کاهش یافت و هم زمان با بازگشت سربازان هالیوود آنها را سرگرم می کرد به آنها پناه و غذا می داد.

در سال های ابتدای ۱۹۴۰ پروژه مستغلات هالیوودلند نیمه تمام ماند که به دلیل رکود اقتصادی بود اما آن تابلو که در این سال ها بر فراز شهر قرار داشت دیگر در سال ۱۹۴۴ به شهر تعلق گرفته بود. تابلو از یک بیلبورد تبلیغاتی به یک نشان  اجتماعی تبدیل شد.

سال های پس از جنگ

سود کلان صنعت سینما پس از جنگ به دلیل اوج دلهره از ضد لیبرال ها کم شد. در سال های ابتدایی ۱۹۵۰ بسیاری از بازیگران نویسندگان، کارگردانان و تهیه کنندگان در فهرست سیاه بودند. در سال ۱۹۴۸ فروش فیلم ها ۴۰ درصد از دوران اوج جنگ کمتر بود. مقصر تلویزیون بود. از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۵۱ تعداد دستگاه های تلویزیون در خانه آمریکایی ها از ده هزار دستگاه به دوازده میلیون رسیده بود. در این دوران نشان هالیوود تغییر کلی کرد. در سال ۱۹۴۹ اتاق تجارت هالیوود به داد این تابلو رسید و تصمیم گرفتند قسمت «لند» را از کلمه هالیوودلند حذف و بقیه حروف را مرمت کنند.

تابلو تغییر کرد: اغتشاش و پوسیدگی

در سال های ۱۹۶۰  هالیوود  با خیل عظیمی روبه رو شد که به منطقه «سن فرناندو ولی» نقل مکان کردند. حتی بسیاری از مراکز فیلمسازی قدرتمند نیز به سن فرناندو ولی منتقل شدند و تنها پارامونت در این منطقه مانده بود.

با تعییر و تحولات اجتماعی، هالیوود نیز دستخوش تغییر شد. جرم و جنایت افزایش یافت و بلوارهای شهر پر از آدم های فاسدی  شد که شهرهای آمریکا را گرفته بودند. در سال های پایانی ۱۹۶۰، تابلوی هالیوود که روزگاری نماد افتخار بود به یک تابلوی زنگ زده مایه شرمساری تبدیل شد. در سال ۱۹۷۳ انجمن میراث فرهنگی شهر لس انجلس تابلو را جزو میراث فرهنگی شهر قرار داد و می خواست مراسمی را با اجرای ستاره دوران صامت گلوریا سوانسونبرگزار کند که یک مه غلیظ مراسم را بهم زد. در سال های ۱۹۷۰ تابلو تقریبا خراب شد و  بخش از حروف D و نیمی از حرف O فرو ریخت. یک حریق عمدی نیز بخش دیگری از تابلو را خراب کرد.

۱۹۷۸: نماد دوباره از نو ساخته می شود

در سال های پایانی ۱۹۷۰ اتاق تجارت هالیوود تصمیم گرفت که نماد هالیوود را بازسازی کند و برای این کار ۲۵۰ هزار دلار هرینه کرد. خوشبختانه گروهی از چهره های مشهور برای کمک به بازسازی نماد آستین ها را بالا زدند. و برای بازسازی تابلوی هالیوود کمک مالی کردند.

امروزه نماد هالیوود هنوز که هنوز الهام بخش فیلمسازان و علاقه مندان سینما در نقاط مختلف دنیاست. این نشان که از ۹ حذف تشکیل شده، سمبولیک و قدرتمندتر از گذشته باقی مانده است.

نظر شما