شناسهٔ خبر: 34959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفتگو با مجیدی رئیس کتابخانه مجلس

پیشنهاد ریاست محترم مجلس و ریاست هیأت امنای کتابخانه از انتظارات به حق از این مجموعه علمی و فرهنگی است که باید با هم‌اندیشی با صاحب نظران در اسرع وقت به جمع بندی برسیم و ان‌شاءالله در سال‌های آینده که صد و دهمین سال تأسیس نهاد قانون‌گذاری در کشورمان است شروع شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از کتابخانه مجلس؛ دکتر محمدرضا مجیدی دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه تهران که با مصوبه هیأت امنا و حکم دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را از نهم تیر ماه ۱۳۹۴ بر عهده گرفته است؛ مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه علوم اجتماعی تولوز فرانسه در سال ۱۳۷۵ دریافت کرده است. وی همچنین کارشناسی ارشد علوم سیاسی "DEA" از دانشگاه علوم اجتماعی تولوز فرانسه را در سال ۱۳۷۲ و کارشناسی ارشد پیوسته معارف و علوم سیاسی خود را از دانشگاه امام صادق (ع) در سال ۱۳۶۹ اخذ نموده است.

دکتر مجیدی به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسه مسلط بوده و از جمله فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وی می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۹، راهنمایی و مشاوره بیش از ۳۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا، مدیریت بیش از پنج طرح پژوهشی و تدریس علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه‌های تهران از سال ۱۳۷۶ اشاره نمود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همچنین دارای مسئولیت‌های اجرایی – علمی متعددی بوده است که از این میان می‌توان به مسئولیت‌های ذیل اشاره نمود:

  • سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو؛
  • معاون اجتماعی و شوراهای وزیر کشور؛
  • قائم مقام معاونت آموزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛
  • مدیرعامل بنیاد اندیشه اسلامی؛
  • مشاور وزیر علوم در حوزه علوم انسانی و فرهنگی؛
  • رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف؛
  • معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛
  • دبیر همایش بین المللی مردم سالاری دینی؛
  • عضو هیات تحریریه فصل نامه‌های اندیشه انقلاب اسلامی، دانشگاه اسلامی، سیاست، مطالعات انقلاب اسلامی؛
  • سردبیر و عضو هیات تحریریه فصلنامه‌های علمی پژوهشی (سیاست، پژوهش‌های انقلاب اسلامی، دانشگاه اسلامی، مطالعات انقلاب اسلامی)
  • و ...

وی همچنین دارای تألیفات و ترجمه‌های متعددی است از جمله: اسلام هراسی غربی (با همکاری محمد مهدی صادقی)، سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد (با همکاران)، دیپلماسی فرهنگی تعاملی (گزارش عملکرد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو)، امنیت انسانی در غرب آسیا، دیدگاه‌ها و نقدها (با همکاری احمد خامسان)، سیاست و حکومت در آسیای مرکزی، ده گفتار پیرامون انقلاب اسلامی، جامعه مدنی و اندیشه دینی "مجموعه مقالات"، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  غرب آسیا، نظام بین الملل و همگرایی منطقه‌ای (با همکاران)، The Role of Islam in the Rapprochment of cultures (ed.)، La connaissance de la constitution de la République Islamique d’Iran و ترجمه کتاب "فمینیسم: راه یا بیراهه"، "Feminism: Mistique or Mistake".

دکتر مجیدی همچنین دارای مقالات متعددی در نشریات مختلف به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی می‌باشد و با شرکت در همایش‌ها و نشست‌های علمی مختلف به سخنرانی و ارائه مقاله پرداخته است.

آنچه در اینجا می‌خوانید سوالات کوتاهی است به منظور آشنایی همکاران و علاقه‌مندان با رئیس کتابخانه مجلس و در این مصاحبه تلاش بر آن بوده است تا سوالات به صورت کوتاه و مختصر تهیه شود و ان‌شاءالله در فرصت‌های آینده مصاحبه‌های مفصل‌تر و تخصصی‌تر با ایشان صورت خواهد گرفت.

۱-  طیف علایق شما در چه حوزه‌هایی است؟ اسناد؟ نسخ خطی؟ ایران‌شناسی؟ روابط بین الملل؟ و آیا فکر می‌کنید حوزه علایق شما فعالیت‌هایتان را در کتابخانه مجلس تحت الشعاع قرار خواهد داد یا خیر؟

با سلام و احترام خدمت همکاران عزیز در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و همه مراجعه کنندگان بزرگوار به سایت کتابخانه، به عنوان یک معلم و یک دانشجو به صورت عام به کتاب و کتابخوانی و هر آنچه که به این حوزه مربوط می‌شود؛ علاقه‌مند هستم و سوابق نشان می‌دهد که در خدمت این حوزه بوده‌ام. طبیعتاً هر کسی با توجه به حوزه تخصصی خود علائق و سلائقی دارد که در جای خود محترم است، در حوزه مسئولیت یک مؤسسه یا سازمان نه باید و نه شایسته است این علائق و سلائق محور قرار گیرد و با توجه به شرح وظایف و مآموریت‌های سازمانی و سیاست‌های تعریف شده و چشم انداز آینده برنامه‌ها تعریف و عملیاتی شود. طبیعتاً‌ در هر دوره با توجه به اقتضائات و نیازها و تجارب بر بخشی تأکید بیشتری می‌شود که این امر نافی توجه به سایر بخش‌ها نیست. سوابق اجرائی و علمی داخل و خارج کشور بنده نشان می‌دهد که به همه این موارد هم توجه داشته و هم مورد علاقه‌ام است. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور است که هم باید تقویت و هم بیشتر معرفی شود. گنجینه عظیم نسخ خطی و اسناد گران‌بها و نیز کتابخانه عام و کتابخانه‌های تخصصی آن از جمله ایران‌شناسی، انقلاب اسلامی، زنان، افغانستان  و ... و نیز موزه و سایر حوزه‌های تعریف شده ارزشمند و مهم هستند و نیازمند توجه و حمایت.

فعالیت‌های بین‌المللی اینجانب در سال‌های گذشته و بویژه در یونسکو می‌تواند فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر این مجموعه در عرصه بین‌الملل و تقویت تبادلات و ارتباطات با جهان باشد. علاوه بر آن با توجه به سوابق دانشگاهی و عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران تلاش خواهد شد با مراکز علمی و پژوهشی کشور بیش از پیش در ارتباط باشیم.

۲-  برای مدیریت در کتابخانه مجلس چه برنامه‌هایی دارید و توجه شما معطوف به چه طرح‌هایی خواهد بود؟

در ادوار مختلف مسئولیت کتابخانه مجلس تلاش‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است که ما باید شاکر و سپاسگزار سروران و عزیزان و بزرگان باشیم و ادامه دهنده راه آنان و تکمیل کننده آن. لذا تلاش خواهد شد برنامه‌های مصوب و در حال انجام تکمیل و محقق و در صورت نیاز اصلاحات لازم کارشناسانه اعمال شود. تقویت ارتباط کتابخانه و مرکز اسناد با مراکز علمی و پژوهشی و کتابخانه‌های معتبر در داخل و خارج از کشور، تقویت ارتباطات ملی و بین المللی موزه، معرفی ظرفیت‌های این مرکز فرهنگی معتبر به دانشجویان و دانش‌پژوهان و پژوهشگران، معرفی و ثبت جهانی آثار و منابع تاریخی کتابخانه در فهرست حافظه جهانی یونسکو و ...

البته در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته که با حضور فعال در کمیته ملی حافظه جهانی باید تقویت شود. با توجه به جایگاه این کتابخانه، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی حقوق و قانونگذاری و تبدیل آن به یک مرجع علمی معتبر، تکمیل فهرست‌نویسی‌ها و دیجیتال کردن منابع و اسناد و به ویژه تقویت فهرست نویسی منابع غیر فارسی، هدفمند کردن پژوهش‌ها بر پایه سیاست‌های تعریف شده، ساماندهی نشریات و انتشارات و به روزرسانی شیوه‌های اطلاع‌رسانی، تقویت آموزش همکاران برای ارتقای عملکرد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، برنامه‌ریزی برای استمرار هدفمند خرید منابع جدید به ویژه آثار خطی و اسناد تاریخی، بررسی راه‌اندازی مرکز آرشیو سمعی و بصری و تلاش برای ثبت جهانی برخی آثار تاریخی مهم، ارتباط بیشتر با استان‌ها و بررسی ایجاد برخی شعب استانی در مورد آثار خطی و منابع تاریخی که استان‌های علاقه‌مند به حفظ آنها در استان خود می‌باشند؛ این موارد نکات کلی است که در این گفت‌وگو تقدیم می‌شود و ان‌شاءالله باید با بررسی و هم‌اندیشی با همکاران اندیشمند و سایر صاحب‌نظران به جمع‌بندی مناسب برسیم.

۳-  یکی از نظرات دکتر لاریجانی در معارفه جنابعالی تدوین مجموعه کتاب‌های تاریخ مجلس ایران بود، در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

پیشنهاد ریاست محترم مجلس و ریاست هیأت امنای کتابخانه از انتظارات به حق از این مجموعه علمی و فرهنگی است که باید با هم‌اندیشی با صاحب نظران در اسرع وقت به جمع بندی برسیم و ان‌شاءالله در سال‌های آینده که صد و دهمین سال تأسیس نهاد قانون‌گذاری در کشورمان است شروع شود.

۴-  آقای دکتر لاریجانی اعتقاد داشتند مدیریت جدید کتابخانه مجلس باید به جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه مجلس توجه نماید؛ نظر شما چیست؟

این پیشنهاد جناب ایشان که حقیر هم در جلسه هیأت امنا و در برنامه ارائه شده مطرح کردم نیز اهمیت فراوان دارد و باز از انتظاراتی است که مراکز علمی کشور از کتابخانه مجلس دارند و امیدوارم با همت و تلاش همکاران و یاری مراکز علمی و پژوهشی بتوانیم یک کتابخانه تخصصی شایسته نام کتابخانه مجلس به عنوان یک مرجع علمی معتبر ایجاد کنیم.

۵-  فلسفه وجودی کتابخانه مجلس سرویس و خدمات به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. در این خصوص چه فعالیت‌هایی باید صورت گیرد تا نمایندگان با خدمات کتابخانه مجلس بیشتر آشنا شده و بیشتر به کتابخانه مراجعه نمایند.

در این زمینه هم با توجه به فلسفه وجودی کتابخانه باید تلاش بیشتری کنیم که ارتباط نمایندگان محترم با کتابخانه بیشتر شود و ما هم بتوانیم خدمات شایسته و لازم را به آنان و پشتیبانی از وظائف آن به ویژه تقنین انجام دهیم. خوشبختانه در همین مدت کوتاه، با معاونت تقنین ارتباط برقرار شده و ان‌شاءالله با سایر بخش‌ها هم ارتباط منسجم‌تری برقرار خواهد شد. البته دوستان ما قبلاً هم تلاش‌هایی انجام داده‌اند که باید تقویت شود.

۶-  نظر شما در خصوص فعالیت کارکنان این کتابخانه چیست؟

مجموعه همکاران ما نیروهای ارزشمند و خدوم هستند و بار اصلی کار بر دوش آنان است، همین‌جا به همه آنان خداقوت عرض می‌کنم و برای آنان آرزوی تندرستی و بهروزی دارم و امیدوارم با همت آنان در این دوره از مسئولیت بتوانیم آن‌گونه که شایسته نام این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی است کار و تلاش کنیم و اهداف و سیاست‌های تعریف شده را محقق سازیم.

۷-  در پایان اگر سخنی و پیشنهادی در خصوص کتابخانه و فعالیت کارکنان دارید بفرمایید.

از دوستان و همکاران ارجمند در روابط عمومی تشکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کردند تا از رهگذر این گفتگوی کوتاه به همکاران و نیز مخاطبان سایت عرض ادبی داشته باشم و ان‌شاءالله در فرصت‌های دیگر در خدمت عزیزان خواهم بود تا از دیدگاه‌ها و پیشنهادها و نقد و نظر آنان جهت اصلاح و پیشبرد امور بهره گیرم.

نظر شما