شناسهٔ خبر: 34974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیلی: کیفی‌سازی پایان‌نامه‌های دانشجویان منجر به رشد علمی می‌شود

رئیس دانشگاه تهران گفت: با کیفی سازی پایان نامه های دانشجویی و کنترل پذیرش دانشجوی می توانیم به رشد علمی که مورد توجه مقام معظم رهبری است دست یابیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛محمود نیلی احمدآبادی، در خصوص راهکارهای جلوگیری ار کاهش رشد علمی در کشور برای تحقق منویات رهبری گفت: شرایط کاهش رشد علمی که امروز شاهد آن هستیم به مدت زمانی برمی گردد که یک مقاله باید تائید شود که بین ۲ تا ۳ سال زمان می برد، لذا رشد علمی کمی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه عملکرد ما در ۳ سال گذشته است.

وی افزود: در ۲ سال اخیر ظرفیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به یکباره افزایش پیدا کرد و این باعث شد تا افت کیفیت در پایان نامه ها و مقالات تولیدی را در دانشگاه ها داشته باشیم، چراکه مقالات از پایان نامه های قوی و زمانی که استاد برای دانشجو می گذارد تولید می شود، وقتی که تعداد پایان نامه ها زیاد می شود، مشاوره اساتید کاهش پیدا می کند و دانشجو هم وقت کمتری می گذارد، لذا یکی از دلایل کاهش رشد علمی پذیرش بی رویه دانشجو است.

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که برای تحقق رشد علمی مد نظر رهبری چه راهکار و برنامه ای دارید، ادامه داد: اگر رشد پذیرش دانشجو را کنترل کنیم و بیشتر به کیفیت پایان نامه ها بپردازیم شاهد رشد علمی بهتری در دانشگاه ها و کشور خواهیم بود.

نیلی احمد آبادی در خصوص سیاست زدگی و سیاسی کاری در دانشگاه ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشگاهیان بود، نیز گفت: اینکه سیاست زدگی و سیاسی کاری منجر به این می شود که رشد علمی در دانشگاه ها کاهش پیدا کند کاملا حرف درستی است و دانشگاه ها نباید شعبه و پایگاهی برای گروه ها و احزاب سیاسی باشند. این قطعا برای دانشجو و دانشگاه و اساتید سم است، لذا توجه به عدم سیاسی کاری برای رشد و تعالی علمی مهم و حیاتی است.

به گزارش مهر، مقام معظم رهبری شنبه ۱۳ تیرماه در دیدار با اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه ها به عده ای ظلم شد، بیان داشتند: سیاسی کاری به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه می زند. 

نظر شما