شناسهٔ خبر: 34986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه ای نوین برای آموزش آموزه های قرآن

در غرفه تجلی علوم در آینه قرآن بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شیوه ای نوین برای آموزش آموزه های قرآن از طریق مقایسه انسان با حیوان ارائه می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پیش از ورود به بخش آموزش و پرورش نمایشگاه قرآن ماکت هایی از حیوانات در ابعادی نسبتا بزرگ نگاه هر رهگذری را به سوی خود جلب می کند. این همان جایی است که «اعظم نورمحمدی»، از روش ابداعی اش برای آموزش قرآن به دانش آموزان می گوید. روشی که از مقایسه انسان و حیوان آغاز می شود و با پیش رفتن به سوی مراحل بالاتر به دانش آموزان لزوم اجرای دستورات الهی و قرآنی را می آموزد.

نورمحمدی که از معلمان منطقه چهار آموزش و پرورش تهران است از چگونگی استفاده از تصویر، ویدئو در قالب کلاسهایی هوشمند برای دانش آموزان می گوید.

وی تصریح می کند: ابتدا باید انسان نسبت به خویش و اینکه از کجا آمده، کیست و هدف از آفرینش اش چه بوده آگاهی های لازم را دریافت کند و به ارزش خودش پی ببرد تا بتوان به او گفت چرا باید دستورات الهی را که در قرآن آمده اجرا کند.

این معلم پرورشی درباره طرح تدریسی خود می گوید: در این طرح که همه سرفصل هایش نیز از آیات قرآنی و روایات انتخاب شده است در ابتدا مقایسه ای از ابعاد مختلف میان انسان و حیوان صورت می گیرد. به دانش آموزان گفته می شود فرض کنید ما عقل و تفکر نداشتیم آن گاه خود را از نظر فیزیکی با حیوانی چون وال که ۳۴ متر طول دارد مقایسه کنیم.

به لحاظ ابعاد فیزیکی در مقابل بسیاری از حیوانات به شکل قابل ملاحظه ای کوچک هستیم. یا به لحاظ بینایی عقاب قدرت بینایی اش چندین برابر ماست. لاک پشتی وجود دارد که ۲۰۰ سال عمر می کند اما عمر آدمی در بهترین شرایط تغذیه و محیطی بسیار کمتر از طول عمر گونه های مختلفی از حیوانات است.

نورمحمدی می افزاید: در ادامه از دو حیوانی که در قرآن از آن نام برده شده سخن به میان می آید. یکی از این حیوانات کلاغ است که بر اساس داستان های قرآن شیوه دفن هابیل را به قابیل آموخت. داستانی که ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن آمده است و امروز دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که کلاغ ها تنها موجوداتی هستند که مرده هایشان را با احترام دفن می کنند. سپس برای دانش آموزان از شتر گفته می شود که خداوند در قرآن به نحوه آفرینش شتر تأکید کرده است. آفرینش فیزیکی این حیوان به گونه ای ست که به راحتی می تواند در بیابان و کویر برای مدتی طولانی زندگی کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: وقتی چنین مقایسه های با فرض این که آدمی عقل و تفکر ندارد به میان می آید ثابت می شود که انسان نسبت به حیوانات بسیار ضعیف تر و ناتوان تر است. حال باید ویژگی مطرح شود که به واسطه آن برتری انسان نسبت به حیوان مشخص شود. در این مرحله است که آدمی از تیرگی نفس مشترکش با حیوانات خارج شده و وارد نفس انسانی می شود.

این معلم که به واسطه شیوه تدریس اش مسئولیت غرفه تجلی علوم در آینه قرآن را بر عهده دارد تأکید می کند در جایی از این شیوه آموزشی دانش آموز به این نتیجه می رسد که انسان با قدرت تفکر است که از حیوانات متمایز می شود و وقتی دستوری الهی مبنی بر انجام کاری بر او مشخص می شود با همین قدرت تفکر است که آن را می پذیرد. چرا که حیوانات تنها براساس غریزه خود عمل کرده و دستوری را بر اساس عقل و تفکر نمی پذیرند.

نورمحمدی درباره ماکتهایی که در غرفه وجود دارد می گوید: «این ماکت ها را برای نمایشگاه قرآن تدارک دیدیم اما قصد دارم در کلاسهای تابستانی ام در فضای باز از آنها برای آموزش مفاهیم و مضامین قرآنی برای دانش آموزان استفاده کنم.

نورمحمدی در این نمایشگاه حضور دارد تا آموزش و پرورشی هایی که به این نمایشگاه می آیند با این روش آشنا شده و آنها را در کلاس هایشان استفاده کنند.

نظر شما