شناسهٔ خبر: 34989 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی» کتاب شد

کتاب «مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی» نوشته سعید معدنی و بلقیس پورکریمی به همت انتشارات بهمن برنا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛انگیزه اولیه گردآوری و تدوین چنین کتابی به تجربه دوران تحصیل نگارنده در دوره کارشناسی برمی‌گردد. در آن زمان دانشجویان برای تقویت یادگیری متون تخصصی علوم اجتماعی، بخش glossary انتهای کتاب‌ها را کپی کرده و سعی می‌کردند جملات، به‌ویژه جملات کوتاه را حفظ کنند و به این صورت واژگان و تعاریف آنها ملکه ذهن ایشان می‌شد.
«مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی» کتاب شد
معدنی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «در زمان تدریس در دانشگاه، من نیز به دانشجویان برای شروع، جهت تقویت زبان تخصصی و آمادگی برای کارشناسی ارشد و دکتری، توصیه می‌کردم به بخش summary و glossary کتاب‌ها مراجعه کنند. حتی گاهی خود شخصاً این بخش‌ها را کپی کرده و در اختیار آنها می‌گذاشتم. اما به دلیل انبوه جملات و طولانی بودن برخی از آنها، سنگین بودن متون و... دانشجویان تمایل و رغبتی به انجام این کار نشان نمی‌دادند. بر همین اساس تلاش شد واژگان و جملات تخصصی پرکاربرد به‌صورت یک مجموعه کوچک انتخاب و با همکاری خانم پورکریمی‌ ـ کارشناس ارشد زبان‌شناسی و دبیر آموزش و پرورش‌ ـ تهیه، ترجمه و تدوین گردد.

به دلیل فوق و سایر دلایل، این کتاب را متن آموزشی تخصصی جامعه‌شناسی به شکل رایج و مصطلح آن نمی‌دانیم. بلکه کتابی است جهت شروع یادگیری برخی مفاهیم و واژگان کلیدی جهت کنکور کارشناسی ارشد و دکترا. سعی شده جملات ساده، کوتاه و روشنی انتخاب شوند تا در عین یادگیری خسته‌کننده نباشد. لذا توصیه می‌شود به تدریج روزی یک یا دو جمله را حفظ کرده و بر روی کاغذ بنویسید. سعی کنید از همان ابتدا به بخش ترجمه مراجعه ننمایید، بلکه با مراجعه به معانی واژگان خودتان بتوانید ترجمه کنید و سپس به بخش ترجمه‌ها مراجعه نمایید.»

کتاب حاضر از سه بخش عمده تشکیل شده است: جملات و تعاریف انگلیسی، واژگان و معادل فارسی و جملات و واژگان به زبان فارسی.

نویسنده تاکید کرده که برای انتخاب معادل‌های فارسی واژگان انگلیسی، از کتاب «فرهنگ جامعه‌شناسی دکتر میرساردو، با ویرایش دکتر ساروخانی» استفاده شده است. معانی فارسی واژگان به شکل تصادفی چیده شده و هیچ‌کدام ارجحیت ندارند.

در بخش ترجمه جملات، هدف مولف برگردان حرفه‌ای نبوده، بلکه به منظور ایجاد علاقه‌مندی و ترغیب دانشجویان به خواندن متون تخصصی به فارسی برگردانده شده است. سعی شده در عین رسا بودن جملات، وفاداری به متن اصلی نیز رعایت شود.

کتاب «مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی» نوشته سعید معدنی و بلقیس پورکریمی با شمارگان هزار نسخه در ۶۴ صفحه به بهای ۶ هزار تومان از سوی انتشارات بهمن برنا منتشر شده است.

نظر شما