شناسهٔ خبر: 34991 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه روش‌های تجزیه و تحلیل فیلم‌های مستند در «فیلم مستند عینی؟»

کتاب «فیلم مستند عینی: الگویی از یک تحلیل و مطالبی برای تدریس» نوشته برن وارد ومبر با ترجمه بهزاد موسوی امین از سوی انتشارات گوهر منظوم منتشر شد. در این کتاب روش‌های تجزیه و تحلیل فیلم مستند آموزش داده شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «فیلم مستند عینی: الگویی از یک تحلیل و مطالبی برای تدریس» نوشته برن وارد ومبر با ترجمه بهزاد موسوی امین منتشر شد. در این کتاب با تجزیه و تحلیل مستند «کارگران معدن در ارتفاعات بولیوی» ساخته مارتین شلیسلر، روش‌های تفسیر و تحلیل فیلم‌های مستند به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

برن وارد ومبر نویسنده این کتاب استاد دانشگاه مونیخ در رشته تعلیم و تربیت است. به پیشنهاد ومبر فیلم «کارگران معدن در ارتفاعات بولیوی» با گفتار متن جدیدی که خود برای این اثر مستند نوشت، برای دانش‌آموزان مدارس آلمان نمایش داده شد.

کتاب شامل سه فصل است. در فصل نخست، مباحثی درباره دلالت‌های رسانه‌ای فیلم مستند به مخاطبان ارائه شده است. در این فصل اشاره شده که فیلم مستند «کارگران معدن در ارتفاعات بولیوی» برای نمونه در اختیار دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۵ ساله آلمانی قرار گرفت تا آنها به کمک مربیان خود با مطالعه و بررسی آن به شناخت دلالت‌های فیلم بپردازند. باقی مباحث کتاب بر اساس مواد خام ارائه شده از بررسی‌های دانش‌آموزان بر این فیلم، تدوین و تنظیم شده است.

نویسنده در فصل دوم کتاب، مواد آموزشی برای بررسی فیلم مستند را ارائه می‌کند تا دانش‌آموزان ضمن انجام تکالیف آموزشی درباره فیلم «کارگران معدن در ارتفاعات بولیوی» به پاسخگویی سوالات و نیز انجام تکالیف طرح شده در مورد سایر فیلم‌های مستند بپردازند.

در نهایت فصل سوم کتاب نیز شامل عقیده کارشناس جغرافیایی موسسه تهیه کننده فیلم «کارگران معدن در ارتفاعات بولیوی» درباره نظر انتقادی نویسنده کتاب و همچنین درباره گفتار جدید تهیه شده وی برای این فیلم است.

در بخشی از مقدمه مترجم این کتاب آمده است: «جوانانی که امروز بیش از هر زمان دیگری در معرض هجوم تصاویر متحرک هستند، چگونه باید ارتباطی دقیق با فیلم برقرار سازند؟ آیا از خود پرسیده‌ایم که بالاخره باید در این دوران با چه معیاری تماشای فیلم را به آنها آموخت؟».

«فیلم مستند عینی: الگویی از یک تحلیل و مطالبی برای تدریس» نوشته برن وارد ومبر با ترجمه بهزاد موسوی امین، در شمارگان دو هزار نسخه، ۱۶۵ صفحه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات گوهر منظوم روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما