شناسهٔ خبر: 35018 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مبانی دینی شعر شهریار اصلی‌ترین عنصر فكری اوست

دبیر علمی كنگره بین المللی« بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی» گفت: جنبه های دینی و انقلابی اشعار استاد شهریار مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ابراهیم اقبالی دبیر علمی كنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی گفت: گروهی اجتماعیات را در شعر شهریار برجسته كرده اند، گروهی ادبیات شفاهی و فولكلوریك را و عده ای دیگر موارد را؛ اما نكته بسیار مهمی كه اغلب در مورد شهریار مورد غفلت واقع شده جنبه تاریخی و انقلابی اشعار اوست.
وی گفت: استاد شهریار در میان شعرای معاصر یك چهره استثنایی است. تنوعی كه در آثار شهریار است در دیوان هیچ یك از معاصران وی دیده نمی شود.
وی افزود: شهریار تقریبا در همه قالب های شناخته شده شعر سروده است و در حوزه مضمون سازی این تنوع خود را به خوبی نشان می دهد. شهریار از مضامین اجتماعی ادبیات شفاهی گرفته تا نكات دقیق عرفانی را در شعار خویش گنجانده است. همین تنوع باعث شده تا هر كس جانبی از جوانب  نبوغ شهریار را بگیرد و به اصطلاح از ظن خود یار شهریار گردد.
اقبالی با تاكید بر وجود مبانی دینی در اشعار شهریار گفت: مبانی دینی در شعر شهریار اصلی ترین و سازنده ترین عنصر فكری اوست. دین و تقید به مذهب رشته ای نورانی است كه همه حلقه های فكری شهریار را به هم پیوند می دهد.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز اظهار كرد: اگر شهریار در عشق آتشین خود پا را از دایره تقوا بیرون نمی نهد به خاطر پایبندی های دینی اوست. وی در تغزلی ترین اشعار نیز به قرآن و تلمیحات قرآنی متوسل می شود:
اشم رائحه یوسفی و كیف شمیم      عجب كه باز می آیم از ضلال قدیم
اقبالی با اشاره به منظومه «حیدربابا» گفت: شاعر بزرگوار ما حتی در حیدربابا نیز كه توصیفی نوستالژیك از دوران خوش كودكی و آغوش پر بركت طبیعت است، خدا را حاضر و ناظر می داند بلكه درختان را می بیند كه برای خدا سر خم كرده اند و این همان اعتقاد قرآنی است كه می فرماید: ان من شی ء الا یسبح بحمده.
وی خاطرنشان كرد: شهریار اگر انقلاب اسلامی را عاشقانه می پذیرد و در مورد آن شعر می گوید به خاطر جنبه دینی آن است و اگر رزمندگان اسلام را مثل فرزندان خویش در آغوش می كشد به خاطر این است كه آنان را مجاهد فی سبیل الله و جنگ آنان را جهادی می داند:
صف جنگ و جهاد صدر اسلام           صف مولاعلی سردار صفدر
دبیر علمی كنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی افزود: بدون شناخت مبانی اعتقادی و انقلابی در شعر استاد شهریار، شناخت منظومه فكری و در نتیجه فهم شعر این شاعر بزرگ ممكن نیست.
اقبالی با اشاره به برگزاری كنگره بین المللی استاد شهریار به همت حوزه هنری استان گفت: انتخاب موضوع این كنگره با محوریت دینی و انقلابی ابتكار حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی است كه برگزاری این كنگره ضروری به نظر می رسید و امیدواریم با ادامه برگزاری این كنگره در سال های آتی نیز بر غنای آن افزوده شود.
 وی گفت: اقدامات اجرایی كنگره با قدرت در حال انجام است و از نظر علمی نیز با بزرگان علم و ادب كشور تماس گرفته ایم تا با ارائه مقاله و سخنرانی بر وزن كنگره بیفزایند.

نظر شما