شناسهٔ خبر: 35029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انجام پژوهش‌های اولویت دار راه رسیدن به افزایش رشد علمی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: افزایش بودجه های پژوهشی، حمایت از اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی و حرکت به سمت پژوهش های اولویت دار برای کشور باعث افزایش رشد علمی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود فتوحی فیروزآبادی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از سیاست بازی و سیاسی کاری در دانشگاه ها که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، گفت: اگر دانشگاه جولانگاه گروه ها و جناح های سیاسی شود نمی تواند وظیفه اصلی که تولید علم و دانشجوی عالم است را انجام دهد، لذا سیاسی کاری و سیاست زدگی در مسیر حرکت دانشگاه و خروجی آن انحراف ایجاد می کند. 

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید باید دید، آگاهی و بینش سیاسی داشته باشند، افزود: مسئولین دانشگاه ها به جای اینکه از یک گروه و جناح خاص دفاع کنند و یا به سمت آنها گرایش پیدا کنند، باید به شکلی عمل کنند که روند اصلی فعالیت هایشان در جهت رشد علم و تعالی دانشگاه باشد و اجاره ندهند برنامه ها و اهداف دانشگاه تحت شعاع نظرات سیاسی قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در خصوص کاهش رشد علمی گفت: در گذشته به این دلیل شاهد رشد علمی خوبی بودیم که برنامه های انگیزشی و تشویقی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وجود داشت و باعث شد سطح ارائه مقالات و تولید پایان نامه های قوی، افزایش پیدا کند و در حال حاضر باید از اساتید و گروه های پژوهشی که می توانند مقالات با کیفیت بالایی داشته باشند حمایت بیشتری شود.

فتوحی میزان ارجاعات صورت گرفته به مقالات دانشگاه ها را در رشد علمی کشور دارای اهمیت دانست و گفت: مسئولان آموزش عالی و دانشگاه ها برای افزایش رشد علمی باید برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی حمایت مالی در نظر بگیرند، همچنین تجهیز آزمایشگاه ها و افزایش بودجه های پژوهشی نقش مهمی در ارتقاء رشد علمی دارد.

وی گفت: با توجه به امکانات کم دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، خروجی نسبتا خوبی را شاهد هستیم و یکی از مهمترین عوامل این خروجی خوب وجود نیروی انسانی متخصصی است که در کشور داریم.

وی مهمترین راهکار برای افزایش رشد علمی را حرکت به سمت پژوهش های اولویت دار عنوان کرد.

نظر شما