شناسهٔ خبر: 35045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عمر شریف درگذشت

ساعاتی پیش رسما تایید شد که عمر شریف بازیگر با سابقه سینمای مصر دار فانی را وداع گفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ عمر شریف روز ۱۰ آوریل ۱۹۳۲ در خانواده ای لبنانی-سوری با نام اصلی مایکل دیمیتری شلهوب به دنیا آمد. پدرش جوزف، تاجر چوب بود که به خاطر کارش راهی مصر شد. کشوری که بعدها ملیت پسرش را به خود اختصاص داد. عمر شریف که از دانشگاه قاهره فارغ التحصیل رشته ریاضی و فیزیک بود، بازیگری را از سال ۱۹۵۳ با فیلم «درگیری در دشت» در همین کشور آغاز کرد.

سینما برای او داستان جذاب تری تدارک دیده بود. بعد از درخشش در فیلم های دهه ۵۰ عربی برای بازی در نخستین فیلم انگلیسی زبانش دعوت شد. دیوید لین کارگردان مطرح سینمای جهان از وی برای حضور در نقش شریف علی فیلم «لورنس عربستان» دعوت کرد. نقشی که عمر شریف را جاودانه کرد و به موفقیت های لورنس کمک. «لورنس عربستان» نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد. از این بین ۷ جایزه را برد اما پیتر اوتول و عمر شریف آن قدر خوش شانس نبودند که بتوانند جایزه های بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل مرد را که نامزدش شده بودند، دریافت کنند.

البته شریف توانست دو جایزه گلدن گلوب را به خاطر این فیلم به دست آورد. لورنس تبدیل به شکل گیری رفاقت دیرینه ای میان شریف و اتول هم شد. رفاقتی که بعد ها با همکاری های متعدد عمیق تر هم شد. ویژگی مهم بازی عمر شریف تسلطش به نقش های غیر انگلیسی زبان بود. به طوری که وی توانست در فیلم هایش به زبان های فرانسه، یونانی، ایتالیایی، اسپانیایی و عربی با لهجه ای صحبت کند که کسی ملیت واقعیش را متوجه نشود.

شریف در خانواده ای کاتولیک به دنیا آمده بود اما با بازی در فیلم «درگیری در دشت» عاشق بازیگر مسلمان نقش مقابلش فاتن حمامه شد. به خاطر ازدواج با حمامه به دین اسلام گروید. حاصل این ازدواج پسری به نام طارق است. اگرچه این ازدواج ۱۹ سال طول کشید و این زوج در ۱۹۷۴ رسما طلاق گرفتند اما هیچ منبعی ذکر نکرده که شریف از دین اسلام هم بازگشت.

«دکتر ژیواگو»، «سقوط امپراطوری روم» و «شبی با پادشاه» تعدادی دیگر از مهم ترین فیلم های کارنامه عمر شریف هستند. آخرین نقش این بازیگر شناخته شده سینمای عرب به فیلم Rock the Casbah محصول سال ۲۰۱۳ باز می گردد. عمر شریف روز گذشته طی یک حمله قلبی در بیمارستانی واقع در قاهره جان داد. طارق شریف می گوید در سال های اخیر پدرش دچار آلزایمر شده بود به طوری که گاهی حتی فیلم های مشهور خودش «دکتر ژیواگو» و «لورس عربستان» را هم با یکدیگر اشتباه می گرفت. گفتنی است شش ماه قبل، در ژانویه ۲۰۱۵ همسر سابق شریف، فاتن حمامه دار فانی را وداع گفته بود.

نظر شما