شناسهٔ خبر: 35048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بدهی‌های معاونت هنری کذب و اشتباه است

مشاور هنری وزیر ارشاد گفت: یک‌بار من درباره بدهی ۱۳میلیاردی که گزارش شد، گفتم امر کذب و اشتباه است و از معاونت هنری خواستم به شکل مکتوب ریز اعداد را به من بدهند و ندادند. براساس حرف غیرکارشناسانه یک نفر نمی‌توان قضاوت کرد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ حمید شاه‌آبادی، رئیس دانشگاه‌های علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و مشاور هنری وزیر ارشاد پیش از این مسئولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت که البته پس از رفتن او حاشیه‌هایی که هیچگاه ثابت نشد از سوی معاون هنری جدید برا او ساخته شد. اما حالا شاه‌آبادی در رابطه با همه آن حاشیه‌ها و البته اتفاقات تلخ فعلی معاونت هنری وزارت ارشاد صحبت‌هایی کرده‌ است که می‌تواند جالب توجه باشد.

طی دو سال اخیر یکی از مواردی که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را عاملی برا توقف و تعطیلی این مجموعه دانسته‌اند بدهی‌های گذشته است، در همین راستا شاه‌آبادی در پاسخ به واقعیت این ماجرا گفت: در رابطه به بدهی یک‌بار این موضوع را باز کردم و این دومین بار است و البته از طرح بحث اکراه دارم؛چون شما سؤال شفاف و واضح مطرح می‌کنید. یک‌بار من درباره بدهی ۱۳میلیاردی برای معاونت هنری که گزارش شد، عرض کردم امر کذب و اشتباه است و از معاونت هنری خواستم به شکل مکتوب ریز اعداد را به من بدهند و ندادند.

وی تصریح کرد: دقیقاً می‌دانم معاونت هنری در بخش‌هایی چه نیازهایی دارد و اگر پول وجود داشت چه کارهایی انجام می‌داد، ۱۳ میلیارد که هیچ، ۱۱۳ میلیارد تومان پول نیاز داشت، اینکه گزارش شود وقتی آمدیم مدیرها گفتند چه کارهای مانده و چه کارهایی می‌خواهیم بکنیم، جمع زدیم شده ۱۳ میلیارد، این حرف گذشته است. به‌هرحال امروز نزدیک دو سال از این مسئله می‌گذرد. چند برابر این عدد ۱۳ میلیارد در این دو سال وارد معاونت هنری شده است.

شاه‌آبادی با با اشاره به بودجه اندک معاونت هنری اظهار داشت: اینکه معاونت هنری باید بسیاری از قول‌ها و وعده‌ها و انتظارات را پاسخگو باشد درست است. هنرمندی داشتیم که سال‌هاست کار نکرده و در طول دوران ما مدام به وی گفته شده باید حتماً کار کنی. این دوره کار نکرده، دوره دیگری می‌آید و کار می‌کند، بدهی مجموعه تلقی نمی‌شود. منتها پرداختن به این بحث چیزی را حل نمی‌کند و جناب مرادخانی نیز در این بخش بعد از بیان مطلبم، چیز رسمی و علنی را مطرح نکردند و من هم این بحث را ادامه ندادم.

وی تصریح کرد: در دوران جابجایی نیز تأکید داشتم که یک‌رقمی را به‌صورت علی‌الحساب برای سه ماه اول ۹۲ در زمانی که این سه ماه تمام شده بود، دریافت کردیم. در حال دریافت علی‌الحساب سه‌ماهه دوم بودیم که تغییرات صورت گرفت و من در همان موقع تغییرات، عرض کردم که همه کارش برای وجه سه‌ماهه دوم انجام شده است.

شاه‌آبادی افزود: اگر همان رقم ۳ یا ۴ میلیارد به‌عنوان بدهی را هم نداشته باشیم. اگر از این بحث دفاع می‌کنم؛ چون ظلم به همکاران من است که بعد از چهار سال کار کردند و این همه تأکید که مطابق جدول و دفترچه و بودجه و مناسبت انجام می‌شود، ناگهان یک نفر حرفی غیرکارشناسانه ارائه کند و هیچ لیستی نشان ندهد. اگر بخواهیم به این بحث بپردازیم باید دو چیز را بگیریم. یک اینکه لیست ۱۳ میلیارد را بگیریم و اگر واقعی است ببینیم چیست.

معاون هنری سابق وزارت ارشاد در رابطه با بحث تعطیلی ارکستر سمفونیک نیز اظهار داشت: در معارفه آقای جنتی ارکستر سمفونیک نه‌تنها اجرای سرود ملی را داشت؛ بلکه اجرا با آقای سالار عقیلی نیز داشت. ارکستر ملی هم همین‌طور. ترکیب اعضا که خودمان به وجود آوردیم و کارهای ارزشمندی صورت گرفته بود و تا به‌جایی رسید که در مناسبت مذهبی مانند رمضان ارکستر ملی ما در برج میلاد سه شب بلیت‌فروشی داشته باشد یا سمفونی مقاومت را در شهرستان بلیت‌فروشی کند، ما برای کارهای مناسبتی که همیشه هزینه می‌کردیم، درآمدزا شده بودیم. این اتفاقات در آن دوره افتاد؛ ولی شما با من همانند پیرمردی در پارک که از جوانی تعریف می‌کنند که در جوانی چه بودیم و جوانی یادش به خیر، مرا وارد این دیالوگ‌ها می‌کنید که من در جلسات خصوصی نیز بیانش نمی‌کنم. چون بدان اعتقادی ندارم.

وی افزود: از این  ناراحت نمی‌شویم که کسی بگوید ارکستر را شما تعطیل کردید، چراکه  تاریخ نشان می‌دهد که در آن مدت ارکستر ملی و سمفونیک چقدر فعالیت داشته است و بابت بسیاری از کارها که نتوانستیم انجام دهیم یا به اوج بالندگی برسانیم باید ناراحت باشیم.

نظر شما