شناسهٔ خبر: 35085 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالگرد حادثه سربرنیتسا در پارلمان اروپا

سالگرد قتل عام سربرنیتسا توسط پارلمان اروپا و انگلستان برگزار شد .شعار آنها در پارلمان این بود«ما سربرنیتسا را ​​فراموش نمی کنیم ».

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سالگرد قتل عام سربرنیتسا توسط پارلمان اروپا و انگلستان برگزار شد. شعار آنها در پارلمان این بود «ما سربرنیتسا را ‌‌فراموش نمی کنیم»،  و برای احترام به قربانیان یک دقیقه سکوت کردند تا یاد و خاطره آنها را گرامی بدارند و تسلی برای بازماندگان باشند.

مارتین شولتز رئيس پارلمان اروپا اظهار داشت: این حادثه نباید رخ می داد و ما همیشه شرمساریم.

حادثه سربرنیستا یکی از وحشیانه ترین حوادثی بود که در طول قرن گدشته رخ داده است. در آن حادثه که در حضور نیروهای سازمان ملل اتفاق افتاد طی مدت دو روز بیش از ۷۰۰۰ انسان فقط به جرم مسلمان بودن و استقلال طلبی به معنای واقعی قتل عام شدند. این جنایت دهشتناک برای همیشه به عنوان برگی سیاه در کارنامه سازمان ملل متحد ثبت شد و در تاریخ اروپا نیز بعنوان لکه ننگی باقی خواهد ماند.

این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به شمار می رود.   

پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ امن اعلام کرده‌بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در جریان کشتار واکنشی نشان ندادند و تعداد زیادی به ناجوانمردی کشته شدند. بوسنی، رادوان کارادزیچ رهبر صرب در زمان جنگ را مسئول این کشتار می داند.

نظر شما