شناسهٔ خبر: 35101 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد آراء عبدالکریم سروش و حامد ابوزید در کتاب «انکار قرآن»

همایش رونمایی و نقد و بررسی کتاب «انکار قرآن» با حضور عبدالله نصری، نویسنده این کتاب و اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در بخش مکتوب نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عبدالله نصری، نویسنده کتاب درباره آرای گردآوری شده در این کتاب گفت: برای نگارش این کتاب مطالعات گسترده ای بر عقاید و آراِی به جا مانده از متفکران مختلف انجام دادم. در نهایت در این کتاب سیر تحول وحی را از فارابی و ابن سینا نقل کردم تا به ملاصدرا و اقبال لاهوری رسیدم. بخش عمده ای از کتاب «انکار قرآن» به نقد آراء عبدالکریم سروش و حامد ابوزید اختصاص دارد.

وی افزود: در واقع با مطالعه، نقد و بررسی عقاید و آراء متفکران عرب کوشیدم حرف ها و به اصطلاح تحقیقاتی که متفکران در تحلیل وحی ارائه دادند جمع آوری کنم. چاپ این کتاب نتیجه همه مطالعات و پژوهش هایی است که حاوی تحلیل ها و تفسیرهای متفکران مختلف از وحی و قرآن کریم است که به انکار وحی می انجامد و در این کتاب نقد می شوند. کتاب انکار قرآن، سرشار از نقد آراء افرادی است که چون فاقد مبانی فلسفی و کلامی هستند، قابل دفاع نیست و شایسته نقد است.

در ادامه نشست دکتر اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در باب نقد و بررسی کتاب انکار قرآن گفت: حجم زیادی از این کتاب در نقد آرای عبدالکریم سروش است به همین دلیل روی آرای ایشان تمرکز می کنم. مهم ترین نکته ای که در این کتاب آمده این است که هر چه وارد زمین و طبیعت شود ویژگی های طبیعت و تاریخ و زمین را به خود می گیرد. وحی هم یکی از مواردی است که چون از آسمان به زمین می آید ویژگی های زمین، طبیعت و تاریخ را به خود می گیرد. این سه موضع یعنی زمین، طبیعت و تاریخ به بعد زمینی بودن و نه آسمانی بودن اشاره دارد.

وی با اشاره به تقسیم بندی دین در بخش هایی از این کتاب، گفت: همان گونه که آیات به دو بخش ذاتی و عرضی تقسیم می شوند در این کتاب در مورد دین هم به دو بخش ذاتی دین و عرضی دین اشاره می شود. ذاتی یعنی اگر ایده ها وجود نداشته باشند دین دیگر وجود و معنا نخواهد داشت. عرضیات به این معنا است که هر آنچه که هست می تواند جور دیگری هم باشد. یعنی اتفاقات منعکس شده در قرآن می توانست جور دیگری حادث و جور دیگری ثبت شود. در کتاب انکار قرآن احکام دین به عنوان عرضیات مطرح می شود. در حوزه اعتقادات این واقعیت که آدمی خدا نیست بلکه بنده است جزو ذاتی دین محسوب می شود.

پویازاده با اشاره به بخش هایی از کتاب که به وحی از دیدگاه عبدالکریم سروش می پردازد، اظهار داشت: عبدالکریم سروش وحی را تجربه نبوی می داند که نویسنده کتاب انکار قرآن به شدت این دیدگاه را نقد می کند و می فرمایند تجربه نبوی یک کشف و شهود تام است و با تجربه عارفان تفاوت دارد.

در انتهای این همایش، کتاب «انکار قرآن» با حضور عبدالله نصری، نویسنده کتاب، غلام رضا نوعی، دبیر بخش مکتوب نمایشگاه قرآن، اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مهدی باقری، قائم مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی و علی اکبر اشعری، عضو هیات مدیره و مدیر مسئول مجله فرهنگ اسلامی رونمایی شد.

نظر شما