شناسهٔ خبر: 35109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات کودک و نوجوان دروازه اصلی آشنایی با فرهنگ مطالعه

شاعر شعر آشنای صد دانه یاقوت و منتقد ادبی شناخته شده کشور با بیان آنکه برای داشتن جامعه کتابخوان باید فرهنگ سازی از کودکی در بین افراد جامعه نهادینه شود، گفت: ادبیات کودک و نوجوان دروازه اصلی آشنایی با فرهنگ مطالعه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، انس و الفت با کتاب را مهمترین عنصر رشد فرهنگی در تمامی جوامع دانست و تصریح کرد: برخی مناسبت ها و نامگذاری های تقویمی تنها برای یادآوری نکته ای است که برای ما بسیار اهمیت دارد اما مساله اصلی در این امر نهفته است که نباید بهانه ی آن نامگذاری تمامی فعالیت های ما را معطوف به آن بازه زمانی تقویمی کرده و ما را از دیگر ایام سال غافل کند.

وی ادامه داد: در تقویم رسمی کشور روزی به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان داریم (۱۸ تیرماه) که مناسبت آن همزمان است با سالروز درگذشت زنده یاد مهدی آذریزدی که همگی او را پدر ادبیات کودک و نوجوان ایرانی می دانند اما نباید تمام هم و غم ما معطوف این نکته باشد که همگی نویسنده مجوعه داستان های به یاد ماندنی قصه های خوب برای بچه های خوب را بشناسند.

رحماندوست خاطرنشان کرد: بلکه هدف آن است تا به بهانه این نام تلاش مان را برای آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و اهمیت آن در زندگی شان بیشتر کنیم تا بتوانیم جمعیت و ظرفیت بالقوه کتابخوان کشور را در سال های جوانی و شکوفایی جسمی و عقلی به ظرفیت بالفعل اهل کتاب و مطالعه تبدیل کنیم و شک نداشته باشید که در صورت تحقق این هدف توسعه فرهنگ عمومی ما چه در شکل ملی و چه در سطح بین المللی زبانزد خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از آنکه در برخی موارد تنها به یک مناسبت توجه می شود و تمام تلاش و کوشش برای بزرگداشت آن مناسبت تقویمی به خرج داده می شود ، گفت: اما غافل از آنکه ثبت یک مناسبت در تقویم در کنار اهمیت آن موضوع تنها یادآوری کننده به ذهن تمامی انسان هایی است که به سبب درگیر شدن با روزمرگی ممکن است برخی اتفاقات مهم زندگی چون داشتن رابطه مستمر و مداوم با کتاب را فراموش کنند.

سراینده مجموعه شعرهایی چون قصه پنج انگشت و بازی با انگشت ها اظهار داشت: رفتار حرفه ای در هر زمینه ای نیازمند برنامه ریزی علمی و کارشناسی شده است و در زمینه رشد سرانه مطالعه در کشور در کنار تمامی فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته باید بستر اصلی برای کودکان و نوجوانان، برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود اما در برخی موارد به سبب کارهای موازی و یا فعالیت های جزیره ای شاهد دور شدن از اصل این موضوع هستیم.

وی جایگاه فعالیت های رسانه ای به ویژه سازمان صدا وسیما به عنوان فراگیرترین رسانه در زمینه آشنایی و همراهی کودکان و نوجوانان با کتاب را بسیار مهم و حیاتی دانست و تاکید کرد: ارتباطی میان آموزش و پرورش ما با صدا و سیما وجود ندارد و البته در کنار فعالیت های دولتی باید بخشی از این آسیب را متوجه خانواده ها دانست که آنها نیز تلاشی درخور برای همراهی فرزندانشان با کتاب را ندارند.

رحماندوست جامعه همراه با کتاب را فرهیخته و آگاه توصیف کرد و افزود: وقتی از جایگاه فرهنگ در ایران صحبت می کنیم باید تمامی پایه ها و استوانه های ما برای تعیین شاخصه فرهنگ در کشور مشخص باشد که در این زمینه ما با آسیب های متعددی در امر آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب رو به رو هستیم هر چند طی سالیان اخیر فعالیت های مثبتی صورت گرفته است.

وی افزود : هرچه بر توان فعالیت هایمان در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور بیافزاییم باز هم نیازمند توسعه و ارتقا چنین رفتارهایی هستیم تا به نقطه هدف ایده آل در زمینه جامعه فرهنگی و کتابخوان دست یابیم.

نظر شما