شناسهٔ خبر: 35115 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هوشنگ مرادی کرمانی نامزد جایزه آسترید لیندگرن شد

هوشنگ مرادی کرمانی در بخش نویسندگی و پژمان رحیمی‌زاده در بخش تصویرگردی نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شورای كتاب كودك هوشنگ مرادی كرمانی را در بخش نویسندگی و پژمان رحیمی‌زاده را در بخش تصویرگری نامزد دربافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۶ كرد.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، گران ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می کند و هیئت داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می شوند.

در حال حاضر در ایران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشى تاریخ ادبیات کودکان سازمان‌هایی هستند كه اختیار معرفی نامزد برای تمامی بخش‌های این جایزه را دارند.

هوشنگ مرادی کرمانی، برای سومین‌بار از سوی شورای کتاب کودک برای دریافت این جایزه معرفی می‌شود. او در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک به سبب آنچه «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فردش» خوانده شد نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

نویسنده «قصه‌های مجید»، همچنین در سال ۱۹۹۲ از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شد و در سال ۲۰۱۴ نیز توانست در فهرست شش نویسنده برتری که جزو فینالیست‌ها بودند، معرفی شود. گرچه جایزه هانس کرستین اندرسن تاکنون به مرادی کرمانی نرسیده است.

پژمان رحیمی‌زاده نیز از سوی شورای کتاب کودک هم به عنوان نامزد جایزه آسترید لیندگرن معرفی شده و هم نامزد هانس کرستین اندرسن در بخش تصویرگری. سحر ترهنده، منتقد تصویرگری و از جمله کارشناسانی است که در حال گردآوری پرونده رحیمی‌زاده برای ارسال به جایزه اندرسن است. او با اشاره به اینکه نامزد ایرانی جایزه کریستین اندرسن در این دوره، پژمان رحیمی‌زاده است گفت: رحیمی‌زاده تاکنون تصویرگری بیش از ۶۰ کتاب را بر عهده داشته است. او از نمادهای فرهنگ ایرانی استفاده می‌کند، تصاویرش خلاقانه و دارای ترکیب‌بندی‌های قدرتمند است و توانسته به سبک شخصی خود در تصویرگری دست پیدا کند.

به گفته این داور بین‌المللی در زمینه تصویرگری، مهم‌ترین معیارهای دریافت جایزه اندرسون، استمرار کار در زمینه ادبیات کودک و سهم پایدار داشتن در ادبیات کودک و نوجوان هر کشور است. رحیمی‌زاده، تصویرگر ـ قصه‌گو است و ما کمتر تصویرگران روایتگر داشته‌ایم. کارهای او چند لایه است. سطح اول کار، ارتباط خوبی با فضای قصه دارد اما به خاطر برخورد نمادین او، تصویرگری‌هایش، لایه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند و این چند لایه بودن به جذب مخاطب کمک می‌کند.

ترهنده با اشاره به اینکه حوزه مورد علاقه رحیمی‌زاده، اسطوره‌ها و ادبیات کهن است، گفت: رحیمی‌زاده گونه‌های مختلف ادبی را امتحان کرده اما تمرکزش روی بازآفرینی و بازنویسی ادبیات کهن و فضای اسطوره‌ای بوده است.

نظر شما