شناسهٔ خبر: 35131 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشریح اقدامات مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی گفت: قدیمی‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در مشهد قرار دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ احسان قبول در مراسم بازدید سرکنسول‌گر پاکستان از مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: مرکز آموزشی زبان فارسی مشهد با ۵۰ سال قدمت قدیمی‌ترین مرکز کشور است.

 

وی تصریح کرد: این مرکز بعد از دانشگاه امام خمینی(ره) در قزوین و مرکز دهخدا دانشگاه تهران، سومین مرکزی است که توانسته مجوز فعالیت‌های خود را از وزارت علوم اخذ کند و ۲ سال است که به صورت رسمی به فعالیت خود ادمه می‌دهد.

 

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی تعداد فارسی‌آموزان این مرکز را ۴۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: این فارسی‌آموزان از ۲۷ کشور مختلف زیر نظر ۹۰ مدرس در مرکز تحصیل می‌کنند.

 

وی یکی از راه‌های پذیرش فارسی‌آموزان را دوره‌های آزاد خواند و گفت: این دوره‌ها بیشتر برای فارسی‌آموزان اروپایی است که می‌خواهند در دوره‌های یک و یک نیم ماهه یادگیری زبان فارسی را به پایان برسانند.

قبول ادامه داد: دانشجویانی که توسط ایران بورس شده و سپس توسط وزارت علوم به مرکز معرفی می‌شوند، ورودی نوع دوم دوره‌ها را تشکیل می‌دهند و سومین نوع دوره نیز دانشجویانی هستند که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی را دارند.

 

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی بیان کرد: دوره‌های آزاد و کسانیکه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه فردوسی دارند، حدود ۸۰ درصد پذیرش این مرکز را تشکیل می‌دهند.

 

وی ازتالیف کتب ۶ گانه زبان و ادبیات فارسی مخصوص فارسی‌آموزان خبر داد و گفت: پنج جلد از این مجموعه کامل شده و جلد ششم به صورت جزوه درمیان فارسی‌آموزان توزیع شده است.

 

قبول ادامه داد: این کتاب چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن را تقویت می‌کند و به نوعی پرمخاطب‌ترین کتاب برای آموزش فارسی در کشورهای دیگر و در مرکز آموزش زبان فارسی مشهد است.

 

یاور عباس، سرکنسول پاکستان در مشهد در این بازدید اظهار کرد: زبان اردو را می‌توان به دلیل شباهات بسیار به نوعی دختر زبان فارسی دانست.

 

وی از تشویق و حتی الزام خانواده‌ افراد سرکنسول‌گری برای شرکت در دوره‌های آموزشی زبان فارسی این مرکز خبر داد و افزود: انتقال دانشجویان زبان ادبیات پاکستانی به این مرکز برای آموزش زبان فارسی در قالب دوره‌های کوتاه مدت، رایزنی‌هایی با دانشگاه‌ها و سفارت پاکستان در تهران نیاز دارد.

سرکنسول پاکستان در مشهد ضمن تشکر از اعزام صفا کاظمیان مقدم به پاکستان برای آموزش زبان فارسی، اعلام کرد: اساتیدی که مایل به گذراندن دوره پسا دکتری زبان وادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی هستند نیز به این مرکز معرفی می‌شوند.

نظر شما