شناسهٔ خبر: 35140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب ملت متجسد : ورزش، مردبودگی و تشکیل لائوس مدرن

این کتاب کاملا نوآورانه، نشان می دهد چگونه ورزش و ایده های جسمی سیاست ها و فرهنگ لائوس مدرن را شکل دادند. ملاحظه تحولات فوق العاده – از استعمار فرانسوی تا ملی گرایی سلطنتی تا انقلاب سوسیالیستی تا توسعه دولت مدرن- از دید فرهنگ جسمی، روایت جالب توجه و نافذ سیمون کریک از ملتی است که هیچ شهرتی در ورزش حتی به مثابه یک کشور خوشگذران اما با مردمان تنبل ندارد.

Untitled.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از سایت انسان‌شناسی و فرهنگ؛ فاطمه سیارپور در معرفی این کتاب آورده است:

لائوس کشور کوچکی با وسعت ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع  و جمعیت شش میلیون و نیم در آسیای جنوب شرقی است. از لحاظ سیاسی این کشور دوره های سلطنتی پادشاهی، مستعمره فرانسوی، پادشاهی مشروطه، حکومت کمونیستی و اکنون جمهوری دموکراتیک خلق را تجربه می کند. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای دنیاست. اما همان طور که از گفته های بالا مشخص است افت و خیز تاریخی این کشور قابل ذکر است. به عنوان مثال در جنگ معروف و تاریخی آمریکا و ویتنام، با وجود اعلام بی طرفی لائوس در آن، ویت کنگ ها یعنی سازمان سیاسی و چریکی کمونیستی ویتنام و کامبوج از خاک این منطقه برای تدارکات جنگی استفاده کرده و در ۱۹۶۰ آمریکا به دلیل رخنه چریک های ویت گنگی در این کشور، بی طرفی لائوس را نقض و به آن حمله کرد.

کتاب ملت متجسد به بررسی تاریخ فرهنگی مردم این کشور با محوریت بدن می پردازد. این نوشته کوتاه به معرفی این کتاب اختصاص دارد:

این کتاب فوق العاده و روان نشان می دهد چگونه دولت لائوس اعمال فیزیکی در ترویج نظم و انضباط را به کار گرفت تا ملی گرایی را تحقق بخشد. ابتدا برای علاقمندان به فرهنگ لائوس باید گفت این گنجینه ارزشمند نشان می دهد چگونه ورزش از خلال بازی و بازی های آیینی ظهور یافت تا نقش یک استعاره مهم و محوری را در ملی گرایی لائوسی بازی کند. برای علاقمندان حوزه های نظری تربیت بدنی، کریک، نویسنده این کتاب مورد پژوهشی  بسیار خوبی را ارائه کرده که می تواند مورد شبیه سازی قرار گیرد.«گرانت اوانز، مدرسه فرانسوی شرق دور- لائوس »

مطالعه برجسته و مبتکرانه سیمون کریک تبیین می کند که چگونه مفاهیم استعماری و پیشااستعماری بدن و ورزش ها، در ساخت لائوس مدرن مشارکت کرده و چطور جسمانیت سلاحی در برابر جنگ های فرهنگی "جنگ سرد" شد. این داستان جذاب است که رهبران استعماری، ملی و کمونیستی در خلال قرن بیستم، چگونه فرهنگ جسمانی را برای تجسم کامل و عینی پروژه های سیاسی خویش به کار بردند.«کریستوفر گوشا- دانشگاه کبک مونترال«

این کتاب کاملا نوآورانه،  نشان می دهد چگونه ورزش و ایده های جسمی سیاست ها و فرهنگ لائوس مدرن را شکل دادند. ملاحظه تحولات فوق العاده – از استعمار فرانسوی تا ملی گرایی سلطنتی تا انقلاب سوسیالیستی تا توسعه دولت مدرن- از دید فرهنگ جسمی، روایت جالب توجه و نافذ سیمون کریک از  ملتی است که هیچ شهرتی در ورزش حتی به مثابه یک کشور  خوشگذران اما با مردمان تنبل ندارد.کریک بحث می کند که ورزش و فعالیت های بدنی مرتبط با آن – مانند تربیت بدنی، ژیمناستیک و آموزش های نظامی- با قرارگرفتن در متن زندگی و تجربیات روزمره، آگاهانه ملیت را شکل دادند.

این کتاب برای خوانندگان به مرور سریعی می پردازد که در سراسر بیش از یک قرن تاریخ لائوس، از قرن نوزدهم و بازی تیخی(یک بازی بومی شبیه هاکی) تا کشوری جدید که احساسات ملی گرایانه زیادی در خلال میزبانی بازی های جنوب شرق آسیا در ۲۰۰۹  از خود نشان داد. در این مسیر، ما شاهد چیزهای زیادی بوده ایم: جدال بر سر بازی فوتبال لائوس- ویتنام در ۱۹۳۶، بدن منبعث از اخلاق فاشیستی ابتدای دهه ۱۹۴۰، شیوه های بدیع مردانگی نظامی که در استقلال ملی شکوفا شد، نمایش های غیرعادی دولت از بازنمایی قدرت – فستیوال های ورزشی منبعث از المپیک، و انتظارات زیاد و شکست های متناوب ورزش سوسیالیستی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ .مرکزیت  روایت کریک بر نقش مایه های جنسیت و تمدن استوار است. حتی در یک ملیتی که از نظر ورزشی موفقیت های کمی داشته است –لائوس تاکنون حتی یک مدال المپیکی هم نداشته است- سلامتی، لحن گفتار و مردانگی امور نمادین توسعه و موفقیت محسوب می شوند. خطوط کلی این کتاب مسیرهای پیچیده را نشان می دهد که این نقش مایه ها  یعنی جنسیت و تمدن از خلال ورزش و فرهنگ بدنی با قدرت دولتی در هم تنیده اند.

ترکیب تاریخ فرهنگی و روشنفکری با توصیفات فربه تاریخی، کریک از منابع لائوسی و فرانسوی آرشیوهای قدیمی بررسی نشده ، روزنامه ها و مجلات، نوشته های مردم نگارانه، عکس های جنگ و کارتون ها خط سیری خلاقانه ترسیم می کند. بیش از یک " اجتماع انگارانه" (imagined community) یا "ژئوبادی" (geobody) وی نشان می دهد که لائوس یک " بدن در کار" نیز بود، که این حقایق نظری نه فقط برای مطالعات و تاریخ آسیای جنوبی، بلکه برای مطالعه فرهنگ جسمی، ملی گرایی، مردانگی و مدرنیته در همه جوامع مدرن به درد می خورد.

نویسنده سیمون کریک، دانشیار مرکز مطالعات پیشرفته هاکوبی و استاد مدعو مرکز مطالعات آسیای جنوب شرق در دانشگاه کیوتوی ژاپن است.

 

اطلاعات کتاب شناختی:

نویسنده : سیمون کریک (Simon Creak)

زبان : انگلیسی

ناشر: دانشگاه هاوایی ۲۰۱۵

اطلاعات رده بندی: تاریخی- آسیای جنوب شرق

اطل

لینک این کتاب در آمازون

نظر شما