شناسهٔ خبر: 35141 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی روانه بازار نشر شد

هر فرد یا مکتبی که بخواهد نظام یا تشکیلات اجتماعی را سازماندهی کند باید برای رسیدن به اهداف خود جهت کسب منابع مالی و هزینه کردن برنامه‏ ریزی صحیحی داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  کتاب «اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی» (برگرفته از درس‌های خارج فقه علامه آیت ‌الله محمد مؤمن قمی) با تحقیق و نگارش حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد مهدی بهداروند از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

بر اساس این گزارش این کتاب در دو بخش «کلیات و مفاهیم» و «منابع مالی و ثروت های عمومی» تنظیم و تدوین شده است؛ بخش دوم کتاب در چهار فصل به مباحثی چون خمس، زکات، زکات الفطره، انفال، جزیه، موقوفات عامه، اراضی مفتوحه عنوه و غنائم بدون جنگ در زمان حکومت اسلامی می پردازد.

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم: «هر فرد یا مکتبی که بخواهد نظام یا تشکیلات اجتماعی را سازماندهی کند باید برای رسیدن به اهداف خود جهت کسب منابع مالی و هزینه کردن برنامه‏ریزی صحیحی نمایند. اینک با در نظر گرفتن این واقعیت باید دانست که بسیار بعید به نظر می‌رسد اسلام که خود را دین و دولت معرفی کرده و در ارکان خود سه بخش «عبادات»، «معاملات» (اعم از اقتصاد و سیاست) و «احکام» را مطرح نموده، برای این مسأله فکری ننموده و منابعی را در نظر نگرفته باشد. بررسی قرآن و سنت به ما نشان می‌دهد که دین اسلام در دستورات خود، آیات و روایات متعددی در جهت رفع همین نیاز در اعصار و دوره‏های مختلف بیان نموده است.»

حجت‌ الاسلام بهداروند در ادامه می نویسد: «آن چه در این مباحث درصدد بررسی آن می‌باشیم موضوع منابع مالی و ثروت‏ های عمومی در حکومت اسلامی است که برگرفته از درس خارج ولایت فقیه استاد گرانقدر آیت ‏الله محمد مومن قمی(دام ظله) در سال‏ های ۹۴ـ۱۳۹۳ می‌باشد. آنچه در این کتاب محور بحث و بررسی قرار گرفته، موضوع جایگاه ولی امر فقیه غیر معصوم در زمان غیبت در عرصه حکومت و ولایت اسلامی در رابطه با منابع مالی حکومت اسلامی می باشد.»

بنا به گزارش روابط عمومی دفتر نشر معارف، «اموال و ثروت های عمومی در حکومت اسلامی» در ۱۶۰ صفحه، قطع رقعی، شمارگان یک هزار نسخه و بهای شش هزار تومان به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

گفتنی است، دفتر نشر معارف تاکنون از این استاد برجسته حوزه علمیه قم و عضو شاخص جامعه مدرسین و فقهای شورای نگهبان، چهار کتاب «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه»، «منابع مالی در حاکمیت فقیه»، «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» و «حکومت حکیمانه» (نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت مهدی حائری یزدی) منتشر کرده است.

نظر شما