شناسهٔ خبر: 35150 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

از مصائب معنا، جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر

مصائب معنا اگرچه ظاهرا کتاب حاضر مجموعه‌ای از مقالات پراکنده به نظر می آید، اما تلاش برای پرداختن به عنصری مشترک پیوند میان آنها را نشان می دهد. موضوعیت این کتاب چیزی نیست جز تلاش به منظور کشف توانایی‌های تولیداتی در حوزه ی زبان که می توانند در زمان گاهشمارانه گسست اندازند.

از مصائب معنا،جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر

امیر کمالی

ناشر: نشر اختران

تعداد صفحات:۱۸۸ صفحه

قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

 

 تا کنون کتابی با رویکرد تخصصی یا تمرکزگرایانه در باب چنین موضوعاتی در بازار نشر وجود نداشته است. کتاب می‌کوشد بیشتر از آن که خلاء کتابی با مضمون جدید و از موضع فاضلانه را در دنیای نشر پر کند، پرتوی بر خلاء نوعی بصیرت خاص و منزوی بیفکند که به زعم نویسنده چیزی نیست جز «فیلولوژی ماتریالیستی». شاید دغدغه‌ی اساسی تمامی قطعاتی را که در این مجموعه آمده‌اند را بتوان اقماری پیرامون این پرسش دانست که چگونه می‌توان در بررسی شیوه‌های معین و ساختارهای از پیش موجودی خطر کرد و در ژنتیک آنها دست برد که شعر فارسی، فقه اللغه‌ی فارسی، زمان گاهشمارانه ی تاریخ فارسی و نیز فتشیسم استعاری زبان فارسی در بستر آن شیوه ها و ساختارها، خود را در راستای حفظ وضع موجود تثبیت می کنند.

کتاب حاضر در کلیت خود شامل یک مقاله ی بلند و چند مقاله ی کوتاه است. عناوین بخش‌های این کتاب به ترتیب عبارت است از: «انسان درخت تصویر»، «چرا فیلولوژی، فیلولوژی نیست؟»، «برج تاتلین»، «ایده های فیلولوژیک»، «شعارها و امکان یک تجدید نظر»، «بانک‌ها و استعاره‌ها». همچنین این کتاب شامل ترجمه دو مقاله از جورجو آگامبن با عناوین : «زمانی که باقی مانده است» و ««ک» می شود.

نظر شما