شناسهٔ خبر: 35151 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

عرفان و ادب درعصر صفوی

عرفان و ادب صفوی دوران صفوی از مهم ترین و تاثیرگذارترین دوره‌ها در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی و ایرانی است. کتاب حاضر تا حدودی امتیازات و برجستگی‌های این دوره را نشان می‌دهد.

عرفان و ادب درعصر صفوی

احمد تمیم‌داری

ناشر: حکمت

تعداد صفحات: ۶۲۸ صفحه

قیمت: ۳۲۰۰۰ تومان

 

در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره صفوی شاعران بزرگ فارسی‌زبان به خارج از مرز و بوم ایران نرفتند و موجبات رواج فرهنگ ایرانی را فراهم نساختند. شعر فارسی در شبه قاره‌ی قدیم تا حدی اشاعه یافت که منشاء پیدایی سبک هندی، یا به اصطلاح نگارنده‌ی کتاب، سبک هند و ایرانی، شد که سبکی بین‌المللی است و بی‌ارتباط با سبک باروک و متافیزیکی اروپایی نیست.

 عرفان و ادب نیز از مهم‌ترین و ریشه‌دارترین عناصری است که محتوای زبان و معارف فارسی را تشکیل می‌دهد. در این کتاب کوشش شده پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری مباحث عرفانی و حکمی دوران صفوی بررسی شود و در خلال آن به معرفی آثار حکمی و عرفانی و ادبی عارفان و شاعران این دوره پرداخته شود.

شعر و داستان و موسیقی عرفانی و الهی، از نوعی که فیض کاشانی مطرح ساخت، افزون بر بکارگیری دیگر هنرها با تئوری‌های علمی و فلسفی می‌توانست عارف و هنرمند و شاعر و فیلسوف و فقیه و حکیم را با یکدیگر پیوند دهد.

چاپ دوم این کتاب حاوی ویراست جدیدی از خانم معصومه اکبری است که به بازار کتاب آمده است. این کتاب شامل پنج فصل با عناوین:‌ فصل اول، «دودمان صفوی»، فصل دوم. «عرفان اسلامی در دوره صفوی»، فصل سوم. «شعر و شاعران در دوره صفوی»، فصل چهارم. «غزل و غزل‌سرایان در دوره صفوی» و فصل پنجم. «عرفان در آثار حکیمان عصر صفوی» می‌شود.

نظر شما