شناسهٔ خبر: 35154 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایرانشناسی ریشه استعماری دارد

نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی گفت: ایرانشناسی مثل بعضی رشته‌های دیگر ریشه‌ای تقریباً استعماری دارد و آنها [استعمارگران] می‌خواستند بدانند کجاها را بچاپند و چگونه بچاپند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دومین نمایشگاه تازه‌های ایران شناسی و اسلام شناسی امروز یکشنبه ۲۱ تیرماه در تالار ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت. این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز تا ۳۱ تیرماه در این تالار دایر خواهد بود.

سیدمحمدعلی احمدی ابهری مسئول سابق بخش ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نایب رئیس فعلی کمیته حافظه جهانی در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به تلاش‌های مرحوم ایرج افشار در پایه‌گذاری این بخش در کتابخانه ملی در حدود ۵۰ سال قبل، گفت: البته مرحوم افشار نمی‌خواست فقط تعدادی کتاب با موضوع ایراشناسی و اسلام‌شناسی را در جایی مثل اینجا گردآوری کند و باید گفت هنوز هم خیلی کارها مانده تا ایرانشناسی ما رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه هنوز دقیقاً روشن نیست که ایرانشناسی دقیقاً چیست؟ یادآور شد: ایرانشناسی مثل بعضی رشته‌های دیگر ریشه‌ای تقریباً استعماری دارد و آنها [استعمارگران] می‌خواستند بدانند کجاها را بچاپند و چگونه بچاپند؟ شرق شناسی هم همین است. ما در این راه صدماتی دیدیم البته بعدها این، خیلی برای ما برکت شد چون شاید ما واقعاً خودمان هم چنین همتی نداشتیم که ایران را بشناسانیم اما بعدها کسانی پیدا شدند که به این کار همت گماردند.

رئیس اسبق کتابخانه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده ایرانشناسی، خارجی‌هایی هستنند که درباره ایران کار می‌کنند، گفت: اگر یک ایرانی درباره پرندگانی از سرزمین ایران کار کند، او یک پرنده شناس است نه ایرانشناس، اما اگر یک خارجی آمد درباره خزندگان ایرانی کار کرد، او ایرانشناس است.

ابهری با بیان اینکه اولین طرح او در آغاز مسئولیتش در کتابخانه ملی، کمک به حوزه ایرانشناسی و فعالان این حوزه بوده است، تاکید کرد: ما باید به همه کسانی که درباره ایران کار می‌کنند، کمک کنیم و افزود: تمام مراکز ایرانشناسی باید از طرف ایران تقویت شوند؛ کاری که قبل‌ترها انجام می‌شد اما بعد از آنکه ما حمایتمان را متوقف کردیم، ایرانشناسان، ترک شناس شدند!

نظر شما