شناسهٔ خبر: 35155 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امیرخانی: تحقیقات ایران‌شناسان غربی عمیق‌تر از آثار ماست

معاون کتابخانه ملی ایران با اشاره به آثار نمایشگاه تازه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی این سازمان، از دامنه، وسعت و عمق آثار ایران‌شناسان غربی نسبت به پژوهش‌های داخلی ابراز تأسف و در عین حال شگفتی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دومین نمایشگاه تازه های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی صبح امروز یکشنبه ۲۱ تیر ماه در تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه، بیش از ۲۶۰ عنوان کتاب جدیدالانتشار در حوزه های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی که از سوی کتابخانه ملی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت امسال خریداری شده اند، به مدت ۱۰ روز (از ۲۱ تا ۳۱ تیر ماه) در تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی این سازمان به معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شده است.

غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی ایران در مراسم گشایش این نمایشگاه با اشاره به اینکه غالب آثار خریداری شده، کتاب های تحقیقاتی است، گفت: متاسفانه جای این تحقیقات نزد ما در داخل کشور خالی بود و به جرأت باید گفت تحقیقاتی که فرنگی ها انجام می‌دهند دامنه دارتر، وسیع تر و ژرف تر از تحقیقات ما است. نمونه این کتاب‌ها، کاری است که مایکل کوک آمریکایی ۱۵ سال پیش انجام داده است. او در یک کتاب دو جلدی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و برای آن ۱۶۰۰ اثر فقهی شیعه و سنی را بررسی کرده است و کوشیده موضوع امر به معروف و نهی از منکر را در اسلام ریشه‌یابی کند.

معاون کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه در مواجهه با چنین آثاری برای ما علامت سوال‌های بزرگی ایجاد می شود، افزود: ما باید بپذیریم که نوع کارهایی که در مؤسسات معتبر غربی انجام می شود از کارهایی که ما در کشور انجام می دهیم، بهتر است. شاید نهایت کاری که ما انجام می‌دهیم این است که استادان دانشگاه های ما آن هم استادان خوبمان اگر همت کنند، فقط این کتاب ها را ترجمه می کنند.

به گفته امیرخانی، آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه تازه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی طیف مختلفی از موضوعات مرتبط با این حوزه ها از ایران باستان و قرون وسطی گرفته تا حتی موضوع انرژی هسته ای را در بر می‌گیرد.

نظر شما