شناسهٔ خبر: 35163 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۶۰۰درصدی جذب دانشجو در واحد کابل دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان درحال تحصیل به ۵۹۰ نفر، از افزایش ۶۰۰درصدی جذب دانشجو در ترم گذشته و صدور ویزای ۶ ماهه برای دانشجویان افغانستان خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلیل رحیمی جهان آبادی  با اشاره به مهمترین فعالیت های این واحد دانشگاهی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان از سال ۱۳۸۹ و با امضای یاداشت تفاهم بین ریاست دانشگاه با وزارت تحصیلات عالی کشور میزبان در راستای همکاری های علمی و فرهنگی بین ۲ ملت هم دین، هم زبان و هم فرهنگ ایران و افغانستان تاسیس شد.

وی افزود: فعالیت این واحد در ۶ رشته مقطع کارشناسی ارشد شامل علوم سیاسی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جامعه شناسی، مدیریت بازرگانی، حقوق جزا و حقوق عمومی و رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی و با پذیرش اولیه حدود ۶۰ دانشجو شروع شد و تاکنون با سعی و تلاش یک مجموعه دلسوز و سختکوش شامل اساتید برجسته، مسئولان و کارکنان و هدایت ها و حمایت های ریاست دانشگاه و معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت های خود ادامه می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل شرایط فعلی این واحد دانشگاهی را از نظر تعداد دانشجو و استاد، ایده آل توصیف کرد و اظهار داشت: با بیش از ۵۹۰ دانشجو در۶ رشته مقطع کارشناسی ارشد شامل علوم سیاسی، حقوق عمومی، حقوق جزا، مدیریت بازرگانی، مهندسی محیط زیست و گرایش های مهندسی عمران و با بهره گیری از همکاری بیش از ۴۰ استاد برجسته به فعالیت مشغول است.

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات موجود برای دانشجویان اقغانستان گفت: از تعداد۵۹۰ دانشجو حدود ۱۵۰ نفر از آنها در واحد مشهد مشغول به تحصیل هستند، اما به دلیل اینکه ویزای آنها ۳ ماهه است، برای ورود و خروج با مشکل مواجه هستند. به همین سبب رایزنی هایی با وزارت امور خارجه انجام گرفته تا ویزای شش ماهه و رایگان برای دانشجویان افغانی صادر شود.

رئیس واحد کابل با اشاره به قانونی بودن فعالیتهای این واحد دانشگاهی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل از معدود دانشگاه های خارجی کشور افغانستان است که دارای مجور فعالیت است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نیاز سنجی واحد کابل دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجو گفت: متناسب بودن رشته ها و محتوای دروس با نیازهای جامعه افغانستان، سطح بالای اساتید ایرانی از لحاظ علمی و علاقه مردم افغانستان به فرهنگ و اشتراکات با ملت ایران از علل اثرگذار در موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی در این کشور است.

رئیس واحد کابل در پاسخ به سوالی در خصوص علل عدم ایجاد مقطع دکتری در این واحد گفت: اسفند سال گذشته کنکور دکترای علوم سیاسی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در کابل برگزار شد که متاسفانه با توجه به شرایط خاص این کشور و عدم آشنایی داوطلبان با منابع، شیوه امتحان و مصاحبه علمی، هیچکدام از داوطلبان موفق به کسب حداقل نمره لازم برای ورود به این دوره نشدند.

وی افزود: از این رو، تمهیدات لازم جهت آشنایی بهتر داوطلبانی با منابع امتحانی و شیوه امتحان دکترای تخصصی در حال انجام است تا در دوره های بعد امکان گزینش دانشجویان متناسب با استاندارهای علمی مورد نظر دانشگاه از بین داوطلبان در این مقطع فراهم شود.

نظر شما