شناسهٔ خبر: 35229 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جشن خانه سینما تحت تاثیر اوضاع اقتصادی

دبیر جشن هفدهم خانه سینما اعلام کرد: جشن امسال با اعمال برخی اصلاحات در آیین‌نامه و توجه ویژه به صرفه‌جویی در برگزاری جشن به دلیل شرایط فعلی سینما و تنگناهای مالی اهالی سینما برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا،‌ نخستین نشست خبری هفدهمین جشن خانه سینما صبح 22 تیر ماه با حضور همایون اسعدیان (دبیر جشن) و مازیار میری (مدیراجرایی) برگزار شد که در آن همانند سال گذشته بر توجه به برپایی جشن بزرگ سینما با کمترین هزینه‌ها تاکید شد.

 

تلاش برای برگزاری جشن خانه سینما با کمترین هزینه

 

در این باره همایون اسعدیان بیان کرد: زمانی که هیات مدیره از من خواست مسئولیت دبیری جشن را بپذیرم یک دغدغه کلی داشتم که آن‌، دغدغه هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما هم بود. این دغدغه هم به شرایط فعلی سینما و تنگناهای مالی اهالی آن برمی‌گردد و این سوال برای ما وجود داشت که آیا برگزاری جشن خانه سینما نمی‌تواند حساسیت‌ها و دلچرکینی‌ها را ایجاد کند؟

 

او افزود: براین اساس توافق کلی میان همه ما این بود که تلاش کنیم به سنت هر ساله جشن بزرگ سینما را در شأن خانه سینما برگزار کنیم اما تا جای ممکن هزینه‌های آن را کاهش دهیم؛ به طوری که حتی در پایان آورده‌ای برای خانه سینما و اهالی سینما داشته باشیم.

 

اسعدیان ادامه داد: با این ذهنیت‌، تمام طراحی‌های جشن بر اساس صرفه‌جویی و فشرده شدن زمان‌، با توجه به اینکه از شکوه، ارزش و شأن جشن خانه سینما ذره‌ای کم نشود، برنامه‌ریزی شد.

 

وی با تاکید بر اینکه این مساله دیدگاه کلی مسؤولان خانه سینما و جشن این نهاد است‌، درباره‌ی یکی دیگر از موارد مهم در برگزاری جشن هفدهم خانه سینما گفت: آیین‌نامه جشن موضوع مهمی است که هر سال تغییرات مختصری در آن وجود داشته و البته همه معتقدیم این آیین‌نامه اشکالات اساسی دارد. همچنین همه می‌دانیم که راهی جز سریع‌تر راه اندازی‌ کردن آکادمی جشن خانه سینما نیست ولی هر ساله این مساله پشت گوش انداخته شده است.

 

وی اضافه کرد: امسال از گروهی خواسته‌ایم تا این مساله را به طور جدی پیگیری کند که شاید در جشن پایانی خانه سینما بتوانیم اعلام کنیم امسال آخرین سالی بود که جشن به شیوه فعلی برگزار شد و از سال آینده به شکل آکادمیک که از نظر ما بهترین روش است، جشن را برپا می‌کنیم.

 

اصلاحات آیین‌نامه در جشن هفدهم

 

او در ادامه با تاکید بر اینکه «با توجه به شرایط امسال مجبور به حفظ آیین‌نامه با پاره‌ای از اصلاحات بودیم»، گفت: به طور مثال یکی از این تغییرات در حوزه داوری است که سال گذشته در بدترین حالت داوران خودشان می‌توانستند کاندید شوند و فیلم داشته باشند. در حالی که این اتفاق حتی اگر در شرایطی باشد که داوران لیاقت کاندیدا شدن را داشتند شائبه‌ی ارتباط و لابی‌گری را ایجاد می‌کرد به همین دلیل امسال توافق شد که در مرحله اول از 11 صنف سینمایی 55 داور‌( از هر صنف 5 داور) انتخاب شوند‌ که به هیچ عنوان فیلمی نداشته باشند. یعنی هیچ داوری در هیچ بخشی حق ندارد فیلم داشته باشد.

 

دبیر جشن خانه سینما در این باره اضافه کرد: البته ممکن است برای یک صنف کمی تساهل به خرج دهیم و آن هم صنف جلوه‌های ویژه کامپیوتری است که معتقدم در برخی از فیلم‌ها تاثیر کمی داشته و کار آرتیستیک ویژه‌ای انجام نداده‌اند. با این حال حتی صنف بازیگران هم که بسیار برایشان سخت بود داورانی را معرفی کنند که هیچ فیلمی نداشته باشند این قضیه را پذیرفتند که با همین شرط پنج نفر را معرفی کنند.

 

همایون اسعدیان در ادامه به یکی دیگر از مواردی که در آیین‌نامه جشن هفدهم خانه سینما لحاظ می‌شود اشاره و اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما تاکنون دو جلسه داشته است که در آن توافق شد تمامی کاندیداها به جز سه مورد که استثنا هستند‌، حتما باید عضو یکی از صنوف خانه سینما باشند چون اگر این جشن متعلق به اصناف سینمای ایران است صحیح نیست که کسانی که به هر دلیلی عضو صنوف خانه سینما نیستند کاندیدا شوند و جایزه بگیرند.

 

وی سه مورد استثنا را هم به ترتیب اینطور اعلام کرد: بازیگر‌، کارگردان‌های اول‌ که هنوز عضو کانون کارگردانان نشده‌اند و فیلمنامه‌نویس که ممکن است کسی فیلمنامه اول خود را نوشته باشد و هنوز عضو انجمن نباشد؛ بنابراین این سه مورد به دلیل ویژگی شغلی استثنا قرار گرفتند.

 

به گفته اسعدیان تغییر دیگری که در آیین‌نامه امسال جشن خانه سینما اعمال می‌شود‌، به بخش کارگردان‌های اول اختصاص دارد که پیش از این در این بخش دو تندیس اهدا می‌شد اما امسال فقط به یک نفر به عنوان استعداد جوان تندیس داده می‌شود.

 

همایون اسعدیان

 

او همچنین درباره این بخش اظهار کرد: هیات داوری این بخش در مرحله اول یک هیات مستقل پنج نفره به انتخاب دبیر است که از میان فیلم‌های اول، پنج فیلم اولی را که ویژگی کاندیدا شدن داشته باشند ارزیابی می‌کنند.

 

حذف «امروز» از جشن خانه سینما

 

دبیر جشن هفدهم خانه سینما در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این که انجمن فیلم‌های مستند دو روز قبل با آغاز کار هیات انتخاب کلید شروع جشن را زده‌اند‌، گفت: طبق آیین‌نامه فیلم‌هایی که از تیر ماه سال گذشته تا خرداد ماه امسال در سینماها اکران شده‌اند می‌توانند در جشن شرکت کنند. این یک حرکت صنفی است و ما کسی را مجبور به حضور نمی‌کنیم. با این حال فیلم «امروز» بنا به درخواست رضا میرکریمی (کارگردان فیلم)که در حال حاضر مدیرعامل خانه سینما است از جشن کنار گذاشته شد.

 

فیلم‌های هنر و تجربه در جشن خانه سینما داوری می‌شوند؟

 

اسعدیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره داوری فیلم‌های گروه هنر و تجربه که حرف و حدیث‌هایی درباره آن مطرح شده است‌، اظهار کرد: گروه هنر و تجربه یک سالی است که تشکیل شده و با آداب و ضوابط خاص خود راه اندازی شد تا بخشی از سینمای ایران را که زمانی مخاطب خاص نامیده می‌شد پوشش دهد و اتفاقا هم موفق هم بود. با این حال طبیعی است که در آیین نامه جشن خانه سینما به این گروه توجهی نشده بود.

 

او ادامه داد: به این ترتیب آنچه درباره شرایط حضور فیلم‌ها در جشن خانه سینما در آیین نامه وجود دارد با وجود فیلم‌های گروه هنر و تجربه کمی تفسیربردار است که آیا فیلم‌های سینمایی که فقط فیلم‌های نمایشی که پروانه نمایش دارند‌ را شامل می‌شود یا آنهایی که مجوز اکران محدود دارند هم در این آیین نامه گنجانده می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری درباره این موضوع می‌توانست برعهده دبیر باشد اما ترجیح داده شد که در شورای سیاست گذاری تصمیم گیری شود، گفت: در جلساتی که داشتیم دوستان متولی از گروه هنر و تجربه هم حضور داشتند اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدیم البته هفت فیلم «ماهی و گربه»، «پرویز»، «انارهای نارس»، «دختر‌، مادر، دختر»، «روز مبادا» و «مردی که اسب شد» به دلیل داشتن پروانه سینمایی و هماهنگ بودن با ضوابط در جشن شرکت دارند و فقط 9 فیلم باقی می‌ماند که برای آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

 

وظیفه جشن خانه سینما فراهم کردن شرایط اکران نیست

 

دبیر جشن خانه سینما همچنین درباره برخی فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده‌اند‌ و اینکه آیا شرایطی برای حضور آنها در جشن فراهم می‌شود یا خیر گفت: هر جشن و جشنواره‌ای تعریف خود را دارد. وظیفه جشن خانه سینما هم فراهم کردن اکران برای فیلم‌هایی که نمایش داده نشده‌اند نیست که البته اگر یک روزی این موضوع در آیین‌نامه مطرح شود حتما به آن توجه خواهد شد.

 

او افزود: فیلم‌هایی هستند که امکان اکران پیدا نمی‌کنند و در تعریف جشن خانه سینما هم فیلم‌هایی لحاظ می‌شوند که در مدت مشخصی اکران شده‌اند یعنی دو سال است که بر همین اساس تصمیم گیری می‌شود.

 

بودجه جشن خانه سینما از کجا تامین می‌شود؟

 

اسعدیان درباره تامین هزینه‌های جشن خانه سینما هم بیان کرد: کسانی که وظیفه و مسئولیتی در برگزاری جشن دارند هیچ گونه دستمزدی نمی‌گیرند و قراردادی هم ندارند و تنها به عنوان یک وظیفه صنفی در خانه سینما کار خود را انجام می‌دهند.

 

او افزود: اگر هزینه‌های جشن خانه سینما هم بالا می‌رود به این دلیل است که در یک پروسه زمانی طولانی مدت برگزار می‌شود و در تمام مدت داوری باید حداقل یک پذیرایی مختصری از آنها انجام شود که همین هزینه‌های خود را خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای تامین هزینه برگزاری جشن با اسپانسر مشغول مذاکره هستیم چرا که تمام تلاشمان بر این است که بودجه جشن را از بودجه خانه سینما تامین نکنیم و امیدوارم این تامین بودجه از طریق اسپانسر به گونه‌ای باشد که علاوه بر برگزاری جشن، آورده‌ای هم برای خانه سینما باقی بماند.

 

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست مازیار میری، مدیر اجرایی جشن هفدهم خانه سینما با ابراز امیدواری از اینکه امروز با رسیدن خبرهایی خوش از راه دور برای این سرزمین روز خوشی باشد‌، درباره زمان برگزاری جشن توضیح داد: طبق تاریخ مشخص شده بعد از پایان جشن شانزدهم‌، جشن هفدهم خانه سینما آغاز می‌شود و فیلم‌هایی که از تیرماه 93 تا پایان خرداد ماه اکران شده اند در جشن امسال می‌توانند شرکت کنند.

 

 

مازیار میری

 

او گفت: به این ترتیب 61 فیلم برای شرکت در جشن واجد شریط هستند و اینها جدا از فیلم‌های هنر و تجربه هستند‌ که شرایط اکران دارند.

 

وی با اشاره به اینکه جدول نمایش بخش سینمایی طراحی و بسته شده و از هفدهم مرداد ماه بخش اول داوری‌ها آغاز می‌شود بیان کرد: این مرحله حدود 14 روز به طول می‌انجامد که در سالن سیف‌الله داد خانه سینما داوران آثار را بررسی می‌کنند.

 

جزئیات فیلم‌ها و زمان برگزاری جشن‌های خانه سینما

 

او آثار رسیده در بخش مستند را 108 فیلم اعلام کرد و گفت: در نهایت 40 فیلم توسط داوران در این مرحله انتخاب خواهند شد. همچنین در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و تجربی 161 فیلم تقاضا حضور در جشن را ارائه کرده بودند که روز گذشته 360 فیلم (یک فیلم اجرایی بود)، تحویل هیات انتخاب شد و این هیات کار خود را در خانه سینما آغاز کرده است تا پس از بررسی بین 40 تا 60 فیلم را انتخاب کند.

 

به گفته او در بخش انیمیشن هم 104 فیلم برای شرکت در جشن خانه سینما ارائه شده که هیات داوران این بخش از سوم مردادماه کار خود را آغاز می‌کند.

 

مدیر اجرایی هفدهمین جشن خانه سینما تاریخ برگزاری جشن‌های این نهاد صنفی را هم به این ترتیب اعلام کرد که، در هشتم شهریورماه جشن انیمیشن، 11 شهریورماه جشن فیلم‌های کوتاه داستانی و تجربی، 14 شهریورماه جشن فیلم‌های مستند، 17 شهریورماه مراسم نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها و 20 شهریور ماه جشن بزرگ خانه سینما برگزار می‌شود.

 

میری درباره هزینه‌های برگزاری جشن هم که چندین بار مورد سوال واقع شد‌، توضیح داد: جشن خانه سینما یک پروسه چهار ماهه دارد و حدود 500 نفر درگیر آن می‌شوند. با این حال به جرأت می توانم بگویم که طبق آماری که داشته‌ایم در این جشن یک سی‌ام جشن‌های رایج در کشور خرج می‌شود.

 

وی گفت: سال گذشته رقم هزینه شده برای جشن شانزدهم خانه سینما 410 میلیون تومان بود که نیمی از آن از خارج از خانه سینما تامین شد و به خانه بازگشت. در واقع سال گذشته به دلیل آنکه نمی‌ خواستیم جشن بزرگی داشته باشیم اسپانسر هم قرار نبود داشته باشیم اما امسال با توجه به سیاستی که در همه خانه سینما اتخاذ شده و تلاش برای برگزاری یک جشن در شأن سینما است تلاش می‌کنیم علاوه بر تامین بودجه آنچه را باقی ماند هم صرف اهالی خانه سینما کنیم.

 

دبیر اجرایی جشن خانه سینما با اشاره به صندوقی که از سال گذشته برای کمک به اهالی خانه سینما و اختصاص دادن هزینه‌های جشن به آن تاسیس شده بود، گفت: این اتفاق مهم بود که در جشن شانزدهم کلید زده شد و در هیات مدیره قبلی و نیز هیات مدیره جدید پیگیری می‌شد و می‌شود.

 

میری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانه سینما در جشن امسال چه توجهی به اهالی رسانه دارد چرا که معمولا هنگام برگزاری جشن بسیاری از آنها فراموش می‌شوند،‌ گفت: خانه سینما به دلیل حضور پرثمر اهالی رسانه در سال‌های گذشته قدردان آنها است و در دوره پانزدهم که جشن داشتیم محلی مشخص به آنها اختصاص داده شد. امسال نیز تلاش می‌کنیم حتما این کار را انجام دهیم تا در جشن روز آخر شرایط سهل‌تری برای آن‌ها وجود داشته باشد.

 

او تاکید کرد: با این حال این را بدانید که خانه سینما قدردان زحمات شما در روزهای سختی که این نهاد صنفی داشت، خواهد بود و در روز جشن بزرگ حرمت نگه خواهد داشت.

 

داوری «خانه پدری» و «بدلکاران» در جشن هفدهم؟

 

در این نشست درباره داوری فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری هم سوالی مطرح شد که پس از اشاره مازیار میری به حضور این فیلم در جشن پانزدهم و خارج شدن آن به تصمیم کارگردان از جشن توضیح داده شد: در این باره شورای سیاست‌گذاری باید تصمیم گیری کند که با توجه به اینکه این فیلم توانست اکران محدود یک روزه داشته باشد و نیز با توجه به حضور آن در جشن پانزدهم و خروجش چه اتفاقی می‌تواند برای آن بیفتد.

 

میری در این نشست همچنین درباره محل برگزاری جشن بزرگ خانه سینما خاطرنشان کرد: جشن بزرگ در محلی که در شأن سینمای ایران باشد برگزار می‌شود اما طبق سیاست‌هایی که مشخص خواهد شد.

 

در بخش پایانی این نشست همایون اسعدیان درباره داوری بدل‌کاران در جشن خانه سینما و نیز بزرگداشت پیشکسوتان و ستاره‌های قدیمی سینما مورد سوال قرار گرفت که درباره بدلکاران گفت: این موضوع طراحی پیچیده‌ای دارد چون باید بررسی شود که آیا یک حرکت تیمی باید بررسی شود یا یک اکت فردی. زنده یاد پیمان ابدی در این حوزه کار را به یک حرکت سیستماتیک تبدیل کرد و نمی‌شود آن را به شکل فردی نگاه کرد. به همین دلیل باید بررسی کنیم چند تیم در این حوزه در کشور فعال هستند تا ببینیم می‌توان از سال‌های بعد این قضیه را به شکل گروهی در جشن لحاظ کرد یا خیر.

 

وی همچنین درباره بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌شود بیان کرد: امسال در شب کانون کارگردانان می‌خواستیم از یک کارگردان تجلیل کنیم اما او اجازه نداد، چون گفت که این گونه مراسم‌ها با عزرائیل هماهنگی ویژه‌ای دارد و از آنجا که نگرانی زیادی برای این موضوع داشت از برپایی بزرگداشت خودداری کردیم اما در جشن امسال از چهار چهره تقدیر می شود که در آینده اعلام می‌شود.

 

در این نشست همچنین گفته شد که از پوستر جشن که توسط آرش صادقی لواسانی طراحی شده تا بیست روز آینده رونمایی می‌شود.

نظر شما