شناسهٔ خبر: 35243 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ولگردی در كوچه‌های زبان»کتاب شد

ولگردی در كوچه‌های زبان» آخرین اثر كوروش علیانی است كه انتشارات سوره مهر منتشر كرده است.

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این كتاب مجموع یادداشت های علیانی، زبان شناس، درباره پدیده های زبانی در مطبوعات و وبلاگش هست كه با مقدمه ای از خود نویسنده منتشر شده است.

علیانی همان طور كه در مقدمه كتاب اشاره می كند با همه احترامی كه به زبان شناسان و دغدغه مندان زبان فارسی قائل هست، اما نظرش را به صراحت در این یادداشت ها ارائه می كند كه اغلب نظریاتش با سرشناسان این زمینه زاویه محسوسی دارد.

برای علیانی زبانی كه در جامعه كاربرد دارد اصالت بیشتری دارد تا نظریات كسانی كه سعی می كنند به بهانه های مختلف چیزی بر زبان فارسی ببندند یا چیزی از آن كم كنند. او هم در زمینه رسم الخط و هم درباره كاربرد واژه ها به وسواس و با بیان مثال های قابل لمس وارد مبحث می شود و به كنكاش می پردازد. او در این كتاب اقدامات فرمایشی فرهنگستان یا كسانی مثل داریوش آشوری و دیگران را به نقد می كشد. آن هم با مراجعه به اصل كاربرد زبان در میان فارسی زبانان به معنای عام كلمه.

رجوع گاه و بی گاه علیانی به مدل استفاده زبان فارسی از سوی كاربران آن، موجب شده است كه یادداشت ها بسیار كاربردی و قابل لمس باشد و از فضای تئوری خارج شوند. این در حالی است كه این دانش آموخته زبان شناسی اصرار دارد تا از مدل های علمی برای اثبات مدعاهای خود بهره جوید.

همین طور علیانی در حالی كه خود از یك روش علمی بهره می گیرد روشی را به خواننده القا می كند كه او نیز بتواند خود را در معرض آن روش قرار داده و بعد از تجربه خواندن كتاب، از روش های علمی سود ببرد. آموزش یك روش تحقیق هم حتی می شود به این كار علیانی گفت.

«ولگردی در كوچه های زبان» سعی نمی كند به زور به مخاطبش چیز تازه ای از زبان فارسی را آموزش دهد، بلكه این كتاب مخاطب را در فرایندی قرار می دهد كه با توجه به علاقه های شغلی كه دارد جایگاه زبان را در فعالیت های روزمره خود كشف كند و از آن به طرز درستی به دور از حاشیه هایی كه حتی از آن ها با خبر نیز می شود، بهره ببرد. یعنی شما اگر روزنامه نگار، مدیر، تاجر و حتی اگر فقط و فقط یك دانشجو یا دانش آموز باشید، می توانید از این كتاب استفاده كنید و قلم تان را ساده تر و روان تر و حتی مانند علیانی بعضا تند و تیز كنید.

دانشجویان یا علاقه مندان به زبان شناسی هم با رجوع به این كتاب با نظریات زبان شناسان معروفی مانند یاكوبسن با زبانی شیوا و راحت آشنا می شوند. در حالی كه دیگر مخاطبان نیز هر چند شاید برایشان نظریات یاكوبسن اهمیت نداشته باشد، اما به نحوی كه علیانی مباحث را مطرح می كند مخاطب نا آشنا نه تنها خسته نمی شود بلكه وقتی او در پایان یادداشت می نویسد كه شاید در این مورد بیشتر با هم حرف زدیم، مخاطب عادی هم دنبال ادامه مباحث در صفحات پیش رویش است.

این كتاب را می توانید در نمایندگی سوره مهر واقع در میدان انقلاب و یا كتاب فروشی های معتبر تهیه كنید.

نظر شما