شناسهٔ خبر: 35267 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرنوشت نامعلوم دو کانون موسیقایی

«کانون موسیقیدانان جوان» و «كانون برگزيدگان جشنواره موسيقی فجر» دو مرکزی هستند که در دو سال اخیر درباره راه‌اندازی و فعالیت آنها خبرهایی منتشر شده ولی در این فاصله خروجی اجرایی از آنها دیده نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «کانون موسیقدانان جوان» از جمله نهادهای نوپایی بود که حسن ریاحی دبیر سی‌ امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در مراسم اختتامیه آن دوره از جشنواره به مناسبت پذیرش تشکیل آن از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد؛ کانونی که می رفت تا به قول دبیر جشنواره با حمایت نهادهایی چون وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی نخبگان به یکی از نهادهای موثر در پرورش و توجه به استعدادهای کشف شده در جشنواره موسیقی فجر تبدیل شود.

اما همانطور که پیش بینی می شد تشکیل رسمی این کانون در حد همان حرف ها و قول ها باقی ماند و تا به امروز که قریب به شش ماه از پایان سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر می گذرد، هنوز از «کانون موسیقدانان جوان » بحث پر رنگی به میان نیامده است.

حسن ریاحی در مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی تصریح کرد: «شکوفه‌های نوپای موسیقی بر ساختار درخت تناوری روییده که ریشه ای ژرف دارد. از سوی دیگر، شناسایی هویت افتخارآفرین این شجره است که منجر به کشف زوایای دل‌انگیز موسیقی ایرانی شده و مقصد پیش روی موسیقی کشورمان را ترسیم می‌کند و حال پذیرش درخواست ایجاد تسهیلات لازم برای مبادله هنرمندان موسیقی ایرانی با کشورهای دوست و همسایه و همچنین تقاضای تاسیس تشکیلاتی به نام کانون موسیقیدانان جوان که توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، اتفاق بسیار خوشایندی است که من از همین‌جا تشکر ویژه‌ام را به آقای وزیر اعلام می‌کنم. به‌طور حتم چنین اتفاقات مثبتی می‌تواند امکانات بیشتری را برای تولیدات موسیقایی جوانان فراهم آورد، اما نکته حائز اهمیت اینکه در این مسیر همکاری نهادهایی چون وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی نخبگان امر مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم.»

حسن ریاحی

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که در دوره سی و یکم جشنواره نیز سمت دبیری را بر عهده دارد در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: «گروه‌هایی که امروز در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در کنار عده زیادی از مسئولان، مدیران و هنرمندان نخبه این سرزمین معرفی می‌شوند، به همراه دیگر هنرمندان شرکت‌کننده، هنرمندان عزیز و جوانان ایران‌زمین هستند که همواره با آثار خود بهترین کارها را به ایرانیان ارائه دادند و من مراتب سپاس قلبی خود را از وزیر ارشاد و دیگر دوستانی که در برگزاری این جشنواره به ما کمک کردند، اعلام می‌کنم.»

در همین مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت از تشکیل «کانون موسیقیدانان جوان» جشنواره را فرصتی غنی برای استفاده ظرفیت ها و توانایی در جامعه هنری و همچنین رشد این استعدادها توصیف کرد و گفت: «تفاوت چشمگیری که جشنواره سی ام با دوره های قبل داشت تلاش برای کشف استعدادهای جوان در دو بخش کلاسیک و استعدادهای درخشان بود. ضمن اینکه در این میان می توان به حضور قابل توجه بخش بین الملل و حضور پررنگ موسیقی نواحی اشاره کرد که فرصت خوبی را برای جشنواره موسیقی فجر در کنار برگزاری کنسرت های شهرستانی این رویداد هنری فراهم کرد. نکته ای که دکتر ریاحی مبنی بر پیشنهاد تشکیل کانون موسیقیدانان جوان ارائه کرد به طور حتم مورد توجه ما است و ما از آن حمایت خواهیم کرد تا هم اساتید و هم نیروهای جوان در آنجا حضور داشته باشند.»

علی جنتی

مدیرکل وقت دفتر موسیقی ارشاد هم در روزهای پایانی سال ۹۳ در مراسم یادمان زنده یاد خورشیدفر بار دیگر بر تشکیل کانون موسیقدانان جوان تاکید کرد و گفت: «ما پیرو سخنان دکتر ریاحی، کانون موسیقیدانان جوان را راه اندازی خواهیم کرد و همچنین سلسله کارگاه های موسیقی تجربی را بعد از عید نوروز برگزار می کنیم. همچنین مقدمات تشکیل انجمن فیلارمونیک ایران نیز در حال انجام است که به زودی شاهد فعالیت آن خواهیم بود.»

به هر ترتیب آنچه که از تشکیل چنین کانون هایی بعد از برگزاری هر دوره از جشنواره در رسانه ها و مراسم اختتامیه و افتتاحیه های مختلف شنیده و نوشته می شود، روزگاری در تاریخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کما اینکه پیش از این هم «کانون برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر» با مدیریت امبر عباس ستایشگر با اجرای کوارتت گیتار باران کار را به مرحله اجرایی رسانده بود اما همین کانون نوپای موسیقایی نیز فقط در همان نشست خبری به رسانه ها نمایان شد و در محاق فراموشی رفت.

نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

اميرعباس ستايشگر مدیر مستعفی بخش نسلی دیگر جشنواره سی ام نهم اردیبهشت ماه نود و سه با برگزاری یک نشست خبری با عنوان «دبير كانون برگزيدگان جشنواره موسيقي فجر»  توضیح داد: «كانون برگزيدگان جشنواره موسيقي فجر كار خود را آبان ماه ۹۲ با پيگيري و حمايت انجمن موسيقي ايران با هدف حمايت از برگزيدگان جشنواره هاي موسيقي فجر آغاز كرد كه طي آن اجرای کنسرت، انتشار آلبوم و برگزاری مستر کلاس ها و کارگاه های تخصصی آموزشی را سرلوحه كار خود قرار داد. در مرحله اول فعالیت این کانون، ۱۰ گروه تحت پوشش قرار گرفته اند که ۴ گروه از آنها از تهران، ۲ گروه از شیراز و یک گروه از استان های اصفهان، تبریز، ساری و مهاباد عضو کانون شده اند.»

ستايشگر در این نشست افزود: «در شش ماه اول سال فعاليت ۵ گروه موسيقي كه اثري در قالب آلبوم يا كنسرت قابل ارائه دارند، مورد حمايت قرار مي گيرند به طوري كه هم اكنون كوارتت گيتار باران به سرپرستي عميد عسگري طي روزهاي ۱۰ و ۱۱ ارديبهشت ماه در تالار رودكي روي صحنه مي رود. در كنار كوارتت گيتار باران، گروه موسيقي «ژي» به سرپرستي شهباز شاهين پور نيز در تدارك انتشار آلبوم خود هستند كه اين گروه نيز تحت حمايت كانون قرار گرفته اند. ما براي كوارتت گيتار باران بخش اعظمي از هزينه هاي اجرا از جمله اجاره سالن را پرداخت كرده ايم و تمامي درآمد حاصل از بليت فروشي متعلق به خود گروه است و براي گروه «ژي» نيز در قالب حمايت كانون، ۲ هزار سي دي از آواي باربد كه ناشر اثر است خريداري كرده ايم كه به غير از اين تعداد نيز هر چه در بازار به فروش رسد نيز براي خود گروه است. گروه هاي ديگر عضو كانون نيز به نسبت فعاليت خودشان مورد حمايت قرار مي گيرند اما اجراي صحنه اي و يا انتشار آلبوم هايشان بستگي به شيوه فعاليت خودشان دارد و كانون هيچ دخالتي در اين موضوع ندارد.»

کنسرت موسیقی محسن یگانه در پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر

به هر ترتیب تشکیل دو کانون برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر و کانون موسیقیدان جوان در ابتدای امر، گامی بسیار مثبت در جهت توسعه فعالیت های موسیقایی و کشف استعدادهای جوان موسیقی این سرزمین است. اما آیا برگزاری یک نشست خبری برای تشکیل یک کانون و خروجی خبری تقریبا صفر از نحوه فعالیت های این نهادها و اعلام رسمی در تریبون یک مراسم رسمی می تواند در زمره کارنامه فعالیتی مدیران بخش دولتی که همواره و مستمرا از حمایت جوانان صحبت می کنند، قرار بگیرد؟

حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر درباره این موضوع و در گفتگوی اخیر خود به خبرنگار مهر گفت: من ماجرای کانون موسیقدانان جوان را هم به خانه موسیقی سپرده ام و آنها اعلام کرده اند که می توانند در این دوره به ما کمک های خوبی کنند. البته در این راه حمایت های مستقیم دولت به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص امکانات مادی و معنوی باید طبق وعده های قبلی انجام شود اما امیدوارم با ورود خانه موسیقی و اعلام آمادگی این مجموعه برای تشکیل کانون موسیقیدانان جوان اقدامات جدی تری صورت گیرد.

نظر شما