شناسهٔ خبر: 35292 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بودجه علمی که جای دیگر هزینه شود، تولید علم به حاشیه می رود!

متاسفانه امروز وقتی برای بودجه های مختلف کشور کم می آوریم، از بودجه مراکز علمی و فرهنگی کاسته می شود و به این ترتیب اندیشمندان ما از حمایت های کافی بی بهره می مانند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ محمد باقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مساله پیشرفت علمی را به گفتمان علمی رایج در کشور تبدیل کرد، گفت: یکی از راه هایی که پیشرفت علم را به گفتمان علمی رایج تبدیل می کند، بحث نیازسنجی در کشور است.

وی ادامه داد: شاید یکی از آسیب هایی که در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما وجود دارد، آن است که برخی از رشته های علمی و مواد درسی در فضاهای علمی ما تدریس می شود که با نیاز کشور همخوانی ندارد و نیازی به آنها نیست و شاید اثر علمی و مناسبی در جامعه نداشته باشد، بنابراین، در این راستا باید ابتدا نیازسنجی شده و سپس بر اساس آن، مسائل علمی را طراحی کرد و وارد مرحله گفتمان علمی شد.

خراسانی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی در هر کشوری از جمله کشور ما باید مشخص و تبیین شود، تصریح کرد: از قدیم الایام بحث تقدم ثروت بر علم یا علم بر ثروت مطرح بوده و این مساله به دلیل آن است که جایگاه علم در کشور ما مشخص نبوده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین اگر بتوانیم این جایگاه را روشن کنیم، قطعا گفتمان علمی در کشور رایج می شود به ویژه با پیشینه علمی که ما در تاریخ تمدن اسلامی و ایرانی خود داریم و با دستوراتی که از بزرگان دین دریافت کره ایم، می توانیم این جایگا علم را جا بیندازیم و پس از آن علم خودش را در موقعیت مناسب نشان می دهد و می توان از حمایت علما و اندیشمندان استفاده کرد و آن گفتمان مطلوب علمی را شکل داد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی در این راستا آن است که باید جلسات آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی و نقد و بررسی رونق چشمگیری بگیرد تا گفتمان علمی شکل گرفته و از دل تضارب آراء، علم تولید شود؛ البته این بدان معنا نیست که فضای آزاداندیشی و نظریه پردازی لجام گسیخته و بی قانون باشد، بلکه باید ضوابط و آیین نامه ای در این زمینه تدوین شود تا در چارچوب آن، نقد و بررسی و سخن علمی گفته شود اما این مساله باید در فضایی کاملا علمی و به دور از هر گونه تعصب صورت گیرد.

خراسانی با انتقاد از خلاء کرسی های آزاداندیشی در فضای علمی کشور بیان کرد: برپایی این کرسی ها از جمله مطالبات رهبری است که هنوز اقدام جدی و پیوسته ای در خصوص آن انجام نشده است در حالی که اگر این فضا ایجاد شود، کلاس های درسی از حالت خشک و بی روح خارج شده و می توان پیشرفت علمی داشت.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی ها و امتیازات حوزه نسبت به دانشگاه حاکم بودن فضای نقد و بررسی و تضارب آراء در آن است، عنوان کرد: امروز باید در فضای مجازی نیز این کرسی ها و بحث ها و نقدها برپا شود و نباید آن را معطوف به داخل کشور کرد، بلکه اگر قرار است بر اساس سند چشم انداز بیست سال، در پنج سال آینده به رتبه نخست گفتمان علمی تبدیل شویم، باید با دنیا فارغ از مسائل سیاسی و حکومتی تعامل برقرار کنیم و با مراکز علمی آنها ارتباط بگیریم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید از استاتید و اندیشمندان سایر کشورها دعوت به عمل آورد و هم داشته های علمی خود را هم بیان کرد و هم به رخ کشید؛ متاسفانه ما نتوانسته ایم داشته های علمی خود را به خوبی در عرصه بین المللی عرضه، و اندیشه های بالقوه و بالفعل اندیشمندان خود را بررسی کنیم.

خراسانی با تاکید بر اینکه باید از مراکز علمی حمایت لازم صورت بگیرد، ابراز کرد: متاسفانه امروز وقتی برای بودجه های مختلف کشور کم می آوریم،  از بودجه مراکز علمی و فرهنگی کاسته می شود و به این ترتیب اندیشمندان ما از حمایت های کافی بی بهره می مانند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان یادآور شد: اما در خصوص برپایی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید دانست این کرسی ها باید در محیطی کاملا علمی و تخصصی و آکادمیک صورت پذیرد و به هیچ وجه حتی از طریق رسانه ملی، خبرگزاری ها، روزنامه ها و دیگر رسانه ها این مساله به سطح عوام کشیده نشود تا امنیت خاطر برای اساتید و اندیشمندان ایجاد شود و بتوانند حرف خود را به راحتی بر زبان جاری آورده و نقد و بررسی دقیقی داشته باشند.

نظر شما