شناسهٔ خبر: 35309 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرح دیدگاه‌های زیبایی‌شناسی مهم‌ترین فیلسوفان معاصر به زبان ساده

مجموعه کتاب‌های «در قابی دیگر» با دبیری مجید پروانه‌پور از سوی موسسه «متن» فرهنگستان هنر منتشر می‌شود. در این مجموعه نظریات مهم‌ترین فیلسوفان قرن اخیر درباره زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر، تحلیل و شرح شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید پروانه‌پور در گفت‌وگو عنوان کرد: مجموعه‌ای با عنوان «در قابی دیگر» را در موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر در دست ترجمه و انتشار داریم. محتوای این مجموعه در اصل فلسفه برای دانشجویان هنر، به‌ویژه در مقطع کارشناسی، است.

وی افزود: ناشر این مجموعه در زبان اصلی انتشارات I. B. Tauris در لندن است. نویسندگان این مجموعه در هر مجلد به صورت مختصر و مفید به شرح و بررسی نظریات مهم‌ترین فلاسفه و اندیشمندان قرن اخیر، به‌ویژه فلاسفه قاره‌ای، درباره هنر و زیبایی شناسی، پرداخته‌اند.

این مترجم همچنین اضافه کرد: مهم‌ترین ویژگی مجلدات این مجموعه در شروح کاربردی نظریه‌های زیبایی‌شناختی است. به عنوان مثال یک جلد از این مجموعه به «ژاک دریدا» فیلسوف اثرگذار فرانسوی اختصاص دارد. در این جلد پس از شرح و تحلیل نظریه‌ای دریدا درباره هنر نقاشی، از آنها در تحلیل برخی آثار شاخص نقاشی استفاده شده است.

پروانه‌پور درباره ترتیب انتشار مجلدات مجموعه «در قابی دیگر» گفت: تاکنون کتاب‌های «ژیل دولوز»، «ژاک دریدا»، «ژولیا کریستوا» و «مارتین هایدگر» از این مجموعه منتشر شده که کتاب‌های دولوز و دریدا زیر چاپ است و در آینده‌ای نزدیک روانه کتابفروشی‌ها می‌شود. مترجم کتاب دولوز خود من و مترجم کتاب دریدا فرزاد جابرالانصار است. همچنین کتاب «هایدگر» را مهدی شمع‌روشن و کتاب «کریستوا» را مهدی ساعتچی ترجمه کرده‌اند.

وی درباره دیگر کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: کتاب «اندیشیدن بر پرده» نوشته تامس وارتن‌برگ را به همراه ستاره محتاج ترجمه کرده‌ایم که در دست ویرایش نهایی است. این کتاب درباره فلسفه هنر سینماست. همچنین کتاب «فلسفه هنر میشل فوکو» نوشته جوزف تنک را نیز به تنهایی در دست ترجمه دارم. این کتاب را نیز انتشارات حکمت منتشر خواهد کرد.

مجید پروانه‌پور یکی از مترجمان تخصصی تاریخ و فلسفه هنر است. «فلسفه در ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه» نوشته ویتولد گومبروویچ و «مبانی تاریخ هنر» نوشته گرانت پوک و داینا نیوئل نام دو کتاب مهم و اثرگذاری است که پیشتر با ترجمه وی منتشر شده‌اند.

نظر شما