شناسهٔ خبر: 35310 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بیان تصویری دین در رسانه» منتشر شد

انتشارات سروش به تازگی کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» اثر علی اصغر فهیمی‌فر را راهی بازار نشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محتوای کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» بخشی از مطالعه‌ای است درباره تلویزیون و سینما به عنوان کارآمدترین رسانه‌های مدرن و جمعی مبتنی بر الکتریسیته، که در سالیان اخیر انجام شده است.
 
آن‌چه مقالات این اثر را به هم پیوند می‌دهد، غیر از بحث درباره زبان مشترک تصویر با الزامات و سواد خاص آن، یافتن نسبتی بین تلویزیون و سینماست، به عنوان سازه‌هایی زیبایی‌شناختی که برآمده از نوع خاصی از تفکر و نظام معرفت‌شناختی غربی‌اند، با منابع فکری حِکمی و هنری ایرانی، و تلاش برای پاسخ به این سؤال که این رسانه‌ها از نظر ماهیت تا چه اندازه توانایی انتقال مفاهیم و پیام‌های بومی ما را دارند و آیا می‌توان ظرفیت‌های نوینی در آنها ایجاد کرد؟
 
«تلویزیون سرآمد ابزارهای ارتباطی مدرن»، «تلویزیون شکل‌دهنده نظام ارتباطی نوین و چالش‌‌کننده با نظام ارتباطی سنتی»، «ماهیت تلویزیون به عنوان رسانه‌ای مدرن»، «مطالعه تلویزیون از دیدگاه معرفت‌شناسی» و «پرداختن تلویزیون به مقولات مجرد» عناوین برخی از مطالب این اثر را شامل می‌شوند.
 
از دیگر مطالب عرضه شده در این کتاب می‌توان به «امکانات و محدودیت‌های زیباشناختی رسانه تلویزیون در ارائه فرهنگ مهدوی و شخصیت‌های قدسی»، «تولید برنامه‌های نمایشی از شخصیت‌های معصوم و مقدس»، «دینی کردن رسانه و رسانه‌ای کردن دین»، «آیا می‌توان چهره حضرت مهدی (عج) را در فیلم نشان داد؟»، «تبلور حقیقت عبادات در آثار نمایشی تلویزیونی» و «مطالعه‌ای در علل تداوم نیافتن ادبیات کهن داستانی ایران در سینما» اشاره کرد.
 
در بخش پیشگفتار این اثر مطلبی از «لوئیس جانتی» درباره اهمیت تصویر در سینما ارائه شده است؛ این مطلب عبارت است از «در تاریخ سینما فیلم‌هایی هستند که به‌گونه‌ای ویژه، دراماتیک نیستند، اما مهم به شمار می‌روند، ولی هیچ فیلم مهمی نیست که از لحاظ تصویری عالی نباشد. ناقدان در نهایت، کارگردانی فیلم را بر پایه کیفیت تصویرهایش داوری می‌کنند. کارگردان باید مانند نقاش یا عکاس، اندیشه‌‌ها و احساساتش را از راه نورپردازی، رنگ‌آمیزی و آرایش شکل‌ها و بافت‌های منعکس بر سطح دو بعدی بیان کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» اثر علی اصغر فهیمی‌فر، با شمارگان هزار نسخه، در ۲۲۴ صفحه، به بهای ۱۴ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

نظر شما