شناسهٔ خبر: 35326 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجدید خاطره با پیشکسوتان موسیقی در کنسرت «به همان سادگی»

قطعات ماندگار آهنگسازان و نوازندگان درگذشته و در قید حیات موسیقی ایرانی با حال و هوایی متفاوت اول مرداد ماه در تالار وحدت تهران در کنسرت «به همان سادگی» اجرا می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود یکتا خواننده کنسرت «به همان سادگی» در توضیح جزییات این برنامه گفت: این کنسرت که عنوان آن با در نظر گرفتن شرایط خاصی انتخاب شده مشتمل بر اجرای چند قطعه با ساز پیانو و آواز است که عمده قطعات برگرفته از آثار خاطره انگیزی است که بسیاری از استادان موسیقی ایرانی برای مخاطبان خود رقم زده اند. این قطعات از آثار استاد علی اکبر شهنازی تا استاد انوشیروان روحانی را شامل می شود و تصور می کنم با توجه به تنوعی که برای آثار در نظر گرفته ایم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شویم.

وی ادامه داد: در بخش اول کنسرت از مزدا انصاری مدرس و آهنگساز با سابقه کشورمان بهره مند شدیم که من را با پیانو همراهی می کند. در این بخش آثار بزرگانی چون علی تجویدی، بزرگ لشگری، مجید وفادار، روح الله خالقی، همایون خرم و تعدادی دیگر از آهنگسازان شهیر ایرانی اجرا می شود. این آثار عمدتا کارهایی هستند که نیازمند ربع پرده هستند که بسته به شرایط اجرا و حال و هوای شنونده ها رنگ آمیزی آن تغییر می کند.

این خواننده موسیقی به بخش دوم کنسرت «به همان سادگی» اشاره کرد و گفت: در بخش دوم این افتخار نصیب ما شده که همزمان با سالروز تولد استاد انوشیروان روحانی قطعاتی از آثار ماندگار این هنرمند را برای مخاطبان اجرا کنیم. قطعاتی که فکر می کنم بعد از چندین سال روی صحنه اجرا می شود، زیرا تا به امروز کمتر موردی داشتیم که آثار انوشیروان روحانی را در کنسرتی زنده اجرا کنند و این افتخار بزرگی است که نصیب من و گروه اجرایی شده است. در این بخش نگین سریر دختر استاد محمد سریر به عنوان تکنواز پیانو با من همراه خواهد بود. ضمن اینکه در همین بخش آثاری از استاد محمد سریر نیز به اجرا درخواهد آمد.

یکتا با اشاره به عنوان کنسرت نیز توضیح داد: طی ماه‌های گذشته صحبت‌هایی با دوستان کارشناس و هنرمند داشتیم که برای بازخوانی این قطعات ماندگار موسیقی ایرانی باید به چه نکاتی توجه کنیم که بتوانیم علاوه بر حفظ اسلوب این ملودی ها کارها را از زاویه ای نگاه کنیم که فقط تجدید خاطره نباشد و بتواند زوایای پنهان این قطعات ماندگار را به مخاطب ارائه دهد. بنابراین می توان گفت قصد ما از برگزاری این کنسرت صرفا تجدید خاطره نبود. ضمن اینکه ما به این نتیجه رسیدیم که راز ماندگار این قطعات سادگی و بی غل و غش بودن کارها است و اتفاقا همین عناصر است که باعث شده آثار ماندگار موسیقی ایرانی تا به امروز ماندگار باقی بماند و همچنان روح داشته باشند. به همین جهت اسم کنسرت را «به همان سادگی» نامگذاری کردیم که فکر می کنم بهترین عنوان است.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: این استادان مسلم موسیقی ایرانی در دورانی که آثار موسیقایی خود را خلق می کردند به هیچ عنوان قصد خودنمایی نداشتند. آنها در خلق این آثار فقط و فقط به مردم فکر می کردند و تلاش داشتند تا آنها با شنیدن این موسیقی ها لذت ببرند.

کنسرت «به همان سادگی» اول مرداد ماه امسال ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می شود.

نظر شما