شناسهٔ خبر: 35327 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشته شدن سهراب هنگام پخش یک سخنرانی در سازمان ملل!

کارگردان نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» با اشاره به شیوه روایی جریان سیال ذهن در این نمایش از فرار شخصیت اصلی اثر از الگوهایی که جامعه برایش در نظر گرفته است، سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمید دهقانی نویسنده و کارگردان نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» درباه نام نمایشنامه و ارتباطی که با متن اثر دارد، توضیح داد: نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» اجرای خود را از ۲۱ تیرماه در تماشاخانه استاد انتظامی آغاز کرده است. این نمایش درباره سهراب پاکزاد است که آرزوهای بزرگی در سر دارد و ما در این نمایش فراز و فرودهای زندگی او را شاهد هستیم. سهراب از طرف جامعه و خانواده دچار بحران و دغدغه های مختلفی است و یک سری الگوهای رفتاری به او تحمیل شده که با خواسته های درونی اش در تناقض است. او سعی دارد از این الگوهای تعریف شده فرار کرده و به نوعی از جایگاهی که برایش در نظر گرفته اند، تخلف کند.

وی ادامه داد: البته سهراب در حالت طبیعی مثل یک فرد معمولی زندگی می کند و این تخلف و فرار از الگوهایی که به او تحمیل شده در ذهنش اتفاق می افتد اما با وجود درگیری ذهنی که دارد این تخلف جنبه بیرونی هم پیدا می کند و به عنوان یک متخلف شناخته می شود.

تخلف میزانسنیک سهراب

دهقانی درباره داستان نمایش توضیح داد: در روزی که داستان نمایش روایت می شود سخنرانی رییس جمهور از سازمان ملل در حال پخش شدن است. پدر سهراب شخصی آرمان گرا است و آرزو دارد پسرش رییس جمهور شده و مدام نیز این نکته را به سهراب گوشزد می کند. مادر سهراب او را برای خرید، بیرون می فرستد اما در خیابان ناگهان عهده ای به او حمله می کنند و سهراب را می کشند. از این پس نمایش به شکل یک فلاش بک روایت می شود و دلایل این اتفاق و اینکه تخلف سهراب چه بوده که باعث شده این سرنوشت برایش رقم بخورد، بازگو می شود.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: در عکس هایی که قبل از اجرا از این نمایش منتشر کردیم تلاش شده فضایی را که مخاطب در صحنه نمایش تخیل می کند، نشان دهیم. چون اتفاق هایی موجود در داستان در خیابان و یک ایستگاه اتوبوس رخ می دهد به همین جهت ما هم از بازیگران عکس هایی در خیابان و یک محیط اجتماعی واقعی گرفتیم تا مخاطب قبل از دیدن کار بتواند با فضای اثر همذات پنداری کند.

دهقانی در پایان درباره شیوه اجرایی و روایی اثر توضیح داد: شیوه روایت نمایش تلفیقی از ذهنیت و عینیت است و مخاطب بیشتر با خیال سهراب روبرو است. در حقیقت این نمایش به شیوه جریان سیال ذهن روایت می شود و مکان ها و زمان های مختلف با هم تلفیق می شوند. دیالوگ ها به شکل رئالیستی نوشته و اجرا می شود اما فضاسازی به صورت جریان سیال ذهن است. «تخلف میزانسنیک سهراب» چون همزمان با اجراهای دیگری در تماشاخانه استاد انتظامی اجرا می شود دکور ساده ای دارد و ما از المان های متفاوتی چون کاناپه و نیمکت برای بازنمایی خانه و ایستگاه اتوبوس استفاده کردیم.

تخلف میزانسنیک سهراب

نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» به نویسندگی و کارگردانی حمید دهقانی اجراهای خود را از ۲۱ تیر ماه در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان آغاز کرده است. این نمایش داستان سهراب پاکزاد است که آرزوهای بزرگی در سر دارد و همیشه به آنها فکر می‌کند اما کنترل زندگی و فکرش از دست او خارج می‌شود.

شهروز دل افکار، حسین امیدی، حسام محمودی، فرزانه سهیلی، فرانک کلانتر، داراب داداش زاده، سیما بابایی بازیگران این نمایش هستند.

نظر شما