شناسهٔ خبر: 35330 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مواد پروتکنیک باید سریعا جای مواد نظامی را در سینما بگیرد

رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی تاکید کرد باید هر چه سریعتر مواد پروتکنیک جای مواد نظامی را در بخش جلوه‌های ویژه میدانی سینما بگیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن نامدار روزبهانی رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی گفت: در آخرین جلسه ای که با حضور ناصر عنصری قائم مقام مدیرعامل خانه سینما، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، رضا بشردوست مدیر حراست سازمان سینمایی، اکبر متولی پور نماینده وزیر دفاع در امور سلاح و مهمات، محمدرضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه ای، ایمان کرمیان بازرس انجمن جلوه های ویژه میدانی، مهدی شقاقی نماینده حراست سازمان سینمایی، مسعود توکلی کارشناس سینمای حرفه ای سازمان سینمایی برگزار شد موارد مختلفی در زمینه واردات ابزار لازم برای حوزه جلوه های ویژه میدانی بیان و در نهایت تصمیم هایی در این زمینه گرفته شد.

۱۲ مدیر جلوه های ویژه میدانی مجوز کار دارند

وی با اشاره به حادثه ای که در پروژه «معراجی ها» رخ داد و باعث کشته شدن تعدادی از فعالان در حوزه جلوه های ویژه میدان شد، توضیح داد: از همان زمان ما به دنبال این بودیم که شرایط مناسبی را برای ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان این حوزه فراهم کنیم. در همین راستا با وزارت دفاع همکاری هایی صورت گرفت و در نهایت سال گذشته یک دوره آموزشی برای ۱۲ نفر از مدیران جلوه های ویژه میدانی برگزار و مجوز کار این ۱۲ مدیر از سوی وزارت دفاع صادر شد.

رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی با بیان این مطلب که مدیران جلوه های ویژه میدانی برای دریافت مجوز کار باید دوره های آموزشی در وزارت دفاع را پشت سر گذارند، بیان کرد: از میان ۲۷ مدیر جلوه های ویژه میدانی، ۱۵ نفر هنوز این دوره های آموزشی را طی نکرده اند که ما در تلاشیم تا هرچه سریعتر کلاس های آموزشی را با حضور کارشناسان مورد نظر در وزارت دفاع برگزار کنیم. البته در نظر داریم تا در این دوره از دستیاران جلوه های ویژه میدانی نیز برای حضور در این کلاس ها دعوت کنیم.

وی تاکید کرد: علاقه مندان برای حضور در این کلاس ها که در نهایت منجر به دریافت مجوز کار می شود، باید برای ثبت نام به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا صدا و سیما مراجعه کنند.

وزارت ارشاد مخالف نگهداری از شبه سلاح است

روزبهانی گفت: یکی دیگر از مواردی که در جلسه با مدیران سینمایی مطرح شد، بحث ورود شبه سلاح و دریافت مجوز برای ورود و نگهداری از آن بود. در ایران برخلاف دیگر کشورها، شبه سلاح نیز نیازمند دریافت مجوز از سوی وزارت دفاع است که این کمی کار را برای ورود این سلاح ها سخت تر می کند. مساله مهم تر در این رابطه بحث نگهداری از این سلاح ها است.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تنها متولیانی هستند که می توانند از این سلاح ها نگهداری کنند، اما با توجه به بودجه لازم برای نگهداری این سلاح ها و استخدام نگهبان برای محل مورد نظر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که بودجه لازم برای نگهداری این سلاح ها را ندارد.

مدیر جلوه های ویژه میدانی «حکایت عاشقی» گفت: با توجه به اینکه وزارت دفاع باید مکان نگهداری شبه سلاح ها را تایید کند و با توجه به هزینه نگهداری این ابزار، بخش خصوصی نمی تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

به دنبال حذف مواد نظامی هستیم

وی با اشاره به اینکه همچنان در بسیاری از فیلم هایی که در کشور تولید می شود، از مواد نظامی استفاده می شود، توضیح داد: مدت ها است در تلاش هستیم تا مواد نظامی را در بحث اجرای جلوه های ویژه میدانی حذف و از مواد پروتکنیک استفاده کنیم ولی متاسفانه طی ۳ سال گذشته نتوانسته ایم در این زمینه به موفقیت هایی دست پیدا کنیم. اما تمام تلاش خود را می کنیم تا هرچه سریعتر مواد نظامی را از جلوه های ویژه میدانی حذف کنیم. نباید فراموش کرد که مواد پروتکنیک اگر در دست فرد منفجر شود تنها باعث سوختگی می شود اما چاشنی های الکترونیکی یا همان مواد نظامی اگر منفجر شود بدن را تکه تکه می کند، درست همان اتفاقی که برای زنده یاد شریفی و گروهش در فیلم سینمایی «معراجی ها» رخ داد.

وی بیان کرد: نمی گویم استفاده از مواد پروتکنیک بی خطر است اما خطر آن نسبت به مواد نظامی یک صدم است و فکر می کنم که باید هرچه سریعتر این محصولات جایگزین مواد نظامی باشد. البته با توجه به اینکه از گذشته تا به امروز برای فیلم ها از مواد نظامی استفاده می شد، دریافت مجوز برای استفاده از این مواد سریعتر از دریافت مجوز برای استفاده از مواد پروتکنیک صادر می شود.

روزبهانی در پایان تاکید کرد: هرچند درصد خطر برای فعالان در حوزه جلوه های ویژه میدانی نسبت به دیگر شاخه های سینما زیاد است اما مساله بیمه ما نسبت به دیگر حرفه های سینمایی هیچ فرقی نمی کند، به همین دلیل اعضای انجمن جلوه های ویژه میدان در نظر دارند به صورت شخصی خود را بیمه حوادث کنند.

نظر شما