شناسهٔ خبر: 35334 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود افسانه سیاه به بازار نشر

روایت بارتولومه دلاس کاساس، کشیش اسپانیایی از ظلم و غارت آمریکای لاتین در افسانه سیاه به چاپ رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «افسانه سیاه» نوشته بارتولومه دلاس کاساس با ترجمه و تحقیق جواد مزینانی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ رسید.

بر اساس این گزارش، این کتاب در دو بخش «کاوش غارتگرانه» و «افسانه سیاه» تدوین شده است؛ در بخش نخست، مترجم در مقدمه ای تفصیلی به ماجرای فتح و اشغال آمریکای لاتین در قرن پانزدهم میلادی می پردازد و بخش دوم یعنی «افسانه سیاه» یکی از این اسناد تاریخی مهم و اثرگذار است که در حقیقت، نامه یک کشیش اسپانیایی به پادشاه وقت امپراطوری اسپانیاست. این کشیش سرشناس مسیحی به ‌روایت وقایعی می‌پردازد که فاتحان با ورود به قاره تازه شناخته شده، با آن رو‌برو می‌شوند و خود نیز در اکثر آن حوادث حضور داشته ‌است. این نامه بلند بالا، در حقیقت سیاهه جنایات اروپائیان در آمریکای لاتین بوده و عمق فجایع ذکر شده در آن باعث شد که پس از انتشار آن در بین محققان و مورخان بین المللی، به «افسانه سیاه» معروف شود.

بنا به گزارش روابط عمومی دفتر نشر معارف، در بخشی از مقدمه مترجم می خوانیم: امروزه، کودکان ما یاد گرفته‌اند در جواب این سئوال که «کاشف آمریکا کیست؟» بی‌درنگ پاسخ دهند: «کریستف کلمب». اگر اکتشاف را دارای بار معنایی مثبت بدانیم، کلمب را فردی نمونه و کشف بزرگ وی را خدمت به بشریت بدانیم و خطر پذیری وی در پیمودن راه نرفته را نوعی فداکاری قلمداد کرد، اما با در نظر گرفتن برخی اسناد معتبر به‌جای مانده از حاضرین در صحنه اکتشاف آمریکا!، انسان جویای حقیقت نیز متوجه می ‌شود که زوایای پنهان این حادثه، می‌تواند اذهان عمومی را زیر سئوال ببرد و چه بسا ۱۸۰ درجه نتیجه را عوض کند و به جای «اکتشاف» باید گفت «اشغال».

گفتنی است، چاپ اول «افسانه سیاه» در ۱۰۲ صفحه، با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و بهای ۴۰۰۰ تومان به تازگی روانه بازار کتاب شده است. دفتر نشر معارف تا پایان سال جاری کتابهای «جستجوگران نور؛ روایتی از تازه مسلمانان آمریکای لاتین»، «نور حقیقت در آمریکای لاتین»، «اسلام و مسیحیت در آمریکای لاتین معاصر» و «ما و آمریکای لاتین: گفتگو با صاحب نظران و کارشناسان» را برای شناخت بهتر منطقه آمریکای لاتین منتشر می کند.

نظر شما