شناسهٔ خبر: 35336 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

به اعتقاد پریس افراد ادراکات متفاوتی از یک جامعه مجازی دارند؛ به طوری که برای برخی، این جوامع اطمینان بخشی از گپ زدن و کمک کردن افراد به یکدیگر را به همراه دارد و برای برخی دیگر این جوامعT تصور تاریکی از توطئه براندازی.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» تالیف محمدصادق افراسیابی از سوی انتشارات سیمای مشرق به چاپ رسید.

بر اساس این گزارشT در فصل اول این کتاب مفهوم شبکه‌های اجتماعی تشریح شده و مولف کتاب ضمن ارائه تعریفی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نوشته است: به اعتقاد پریس افراد ادراکات متفاوتی از یک جامعه ی مجازی دارند. به طوری که برای برخی، این جوامع، صمیمیت، اطمینان بخشی از گپ زدن و کمک کردن افراد به یکدیگر را به همراه دارد و برای برخی دیگر این جوامع تصور تاریکی از توطئه براندازی و رفتار جنایی و تجاوزگرانه به حیطه ی خصوصی را ایجاد می‌کند.

فصل دوم کتاب به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی می‌پردازد؛ در این فصل آمده است: عنوان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلینویز ایالات متحده آمریکا مطرح شد، اما مفهوم شبکه‌های اجتماعی در ایران به طور گسترده حدودا در سال ۱۳۸۳ هجری شمسی با حضور شبکه اجتماعی «اورکات» در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد.

این گزارش می افزاید: فصل سوم به سبک زندگی از نگاه اندیشمندان پرداخته و عنوان می‌کند: بسته به اینکه ما بخواهیم موضوع سبک زندگی را از منظر کدام رویکرد و از نظر کدام نظریه پرداز بررسی کنیم به تعاریف گوناگونی خواهیم رسید. با دقت در تعاریف مختلف می‌توان گفت سبک زندگی، مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزشها، شیوه‌های رفتاری، حالات و سلیقه‌هاست.

فصل چهارم کتاب به رابطه میان شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان پرداخته است. در این فصل آمده است: صرف نظر از انجام هر گونه پژوهش، اثبات نوعی ارتباط میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان در چارچوب نظریه دو جهانی شدن عاملی و جامعه ی شبکه‌ای کاستلز امری ممکن است.

در فصل پنجم با نظر سنجی پیمایشی آشنا شده و در نهایت در فصل ششم نتایج انجام یک نظر سنجی پیمایشی در میان کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی ایرانیان (کلوب) در خصوص رابطه میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی و شاخصه های مختلف سبک زندگی منتشر شده است. بررسی رابطه میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با سبک زندگی مجازی افراد، تاثیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی بر نحوه پوشش و ادبیات محاوره‌ای افراد و بررسی رابطه میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی و شیوه همسریابی افراد از جمله مواردی است که در این فصل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گفتنی استT علاقه مندان برای تهیه تهیه کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۸۰۷۴۵۳ تماس بگیرند.

نظر شما