شناسهٔ خبر: 35345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازنگری برنامه اخلاق پزشکی با تاکید بر فرهنگ اسلامی ایرانی

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی از تحولات آموزش اخلاق پزشکی خبر داد و گفت: برنامه درسی آموزشی دوره های اخلاق پزشکی مورد بازنگری قرار می گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دکتر باقر لاریجانی در اولین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: با بررسی چالش های آموزش اخلاق پزشکی، تدابیری در راستای تحولات آموزش این رشته اتخاذ می شود. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تاکنون ۵ دوره دکتری تخصصی و ۳ دوره MPH اخلاق پزشکی در کشور برگزار شده که لازم است برنامه درسی آموزشی این دوره ها مورد بازنگری قرار گیرد.

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: مطالعاتی درخصوص آموزش اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی انجام و برنامه درسی نیز بازبینی شده است.

وی از ارتقای روش های تدریس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی از طریق بحث های گروهی، سخنرانی های تعاملی، نگارش لاگ بوک و راندهای اخلاق بالینی در برخی از دانشگاههای کشور خبر داد و گفت: سعی بر این است تا این روش ها در تمام دانشگاههای علوم پزشکی پیاده شود و درس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی به سمت یادگیری مبتنی بر مسألهحرکت کند.

لاریجانی اظهار داشت: مطالعاتی در حوزه آموزش اخلاق پزشکی در مقاطع دستیاری صورت گرفته و باتوجه به نیازهای متفاوت رشته ها به مباحث اخلاقی درسنامه هایی در دست تدوین است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه «آموزش بر مبنای موارد مطالعاتی» در دوره دستیاری افزود: فرصت های مطالعاتی در حوزه اخلاق برای دوره های دستیاری وجود دارد که باید به صورت هدفمندتر پیگیری شود.

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی باید در دانشگاهها توسعه پیدا کند، گفت: فرصت های مطالعاتی باید برای اساتید رشته های مختلف در حوزه اخلاق پزشکی فراهم شود تا این افراد منشاء تحولاتی در حوزه تخصصی خود باشند.

وی افزود: در بحث آموزش باید تلاش بیشتری در زمینه تطبیق مباحث نظری اخلاق پزشکی با فرهنگ بومی کشور صورت گیرد.باتوجه به فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما آموزش اخلاق پزشکی از زمینه هایی است که می تواند در حوزه بین الملل توسعه یابد و از طریق آموزش مجازی نسبت به گسترش رشته های اخلاق پزشکی اقدام شود.

اعضای شورای عالی اخلاق پزشکی کشور طی حکمی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شدند.

دکترسید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی حکمی دکتر علیرضا یلدا، دکتر  عباس شفیعی، دکتر محسن جوادی، دکتر عباس  عباس زاده، حجت الاسلام و المسلمین امینی، دکتر ضیاءالدین تابعی، دکتر شفیقه رهیده، دکتر محمد آقاجانی، دکتر رضا ملک زاده، دکتر سیدجواد حاجی میراسماعیل و محمد میرزابیگی را به عنوان اعضای شورای عالی اخلاق پزشکی کشور منصوب کرد. دکتر باقر لاریجانی نیز نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی است.

نظر شما