شناسهٔ خبر: 35377 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش‌های تولیدی برای جشنواره تئاتر رضوی در کل کشور اجرا شود

یک بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است اگر به دنبال نشر تفکر رضوی در جامعه هستیم، باید آثار نمایشی آماده شده برای جشنواره تئاتر رضوی به اجرای عموم برسد و در معرض دید مردم قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کوروش زارعی نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر گفت: حضور و وجود امام رضا(ع) همواره برکات بسیاری برای مردم ایران داشته و برای آنکه بتوان تفکر و نگاه اهل بیت و به ویژه تفکر رضوی را به زبان هنری مورد مُداقه قرار داد، باید شرایط را به گونه ای برای هنرمندان فراهم کرد که بتوانند آن طور که باید و شاید حق مطلب را در این موضوع ادا کنند.

این کارگردان تئاتر افزود: لازم است امکانات و شرایط مطلوبی برای اهالی هنر مهیا شود که بتوانند با طیب خاطر و فراق بال به تولید اثر پرداخته و آنها را عرضه کنند؛ زیرا در چنین جشنواره های موضوعی و مناسبتی، هنرمندان تئاتر چندین ماه کار می کنند تا لبه تولید نمایشی منجر شود اما اجرای آن محدود به روزهای برگزاری جشنواره شده و به مردم عرضه نمی شود.

وی با بیان اینکه درخواست همه هنرمندان این است که آثار تولیدی شان در معرض دید عموم قرار گیرد، ادامه داد: اگر میخواهیم در این مسیر حرکت کنیم و به دنبال نشر تفکر رضوی در جامعه هستیم، باید آثار نمایشی آماده شده به اجرای عموم برسد زیرا تا زمانی که این تولیدات در معرض دید مردم قرار نگیرد، آنها نخواهند نتوانست از آن بهره گیرند.

زارعی همچنین خواستار آن شد که نمایشهای تولیدی برای جشنواره رضوی صرفا در شهر محل برگزاری جشنواره اجرا نشود و توضیح داد: مگر در طول سال چند کار درباره امام رضا تولید می شود؟ به نظر می رسد از میان این تولیدات، بیشتر از ۵ نمایش به لحاظ موضوعی، شکلی و محتوایی قابلیت عرضه عمومی نخواهد داشت و بنابراین از دبیرخانه جشنواره انتطار می رود تمهیداتی بیندیشد تا همین آثار محدود بتوانند در سطح کشور اجرا و در استانهای مختلف روی صحنه روند.

وی استفاده مردم اقصی نقاط کشور از چنین تولیداتی، انگیزه دهی به گروه نمایشی و نهایتا توسعه و گسترش تفکر رضوی با زبان هنر را از فواید این اقدام برشمرد و خواستار کمک سایر ارگانها مانند مرکز هنرهای نمایشی به ستاد جشنواره و دبیرخانه جشنواره رضوی شد تا بسترهای لازم برای عملیاتی شدن این پیشنهاد را فراهم کنند.

کارگردان نمایش مذهبی "مثل ماه برای آسمان" به ارزیابی ۹ دوره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی پرداخت و گفت: زمانی که یک جشنواره شروع میشود و قطارش روی ریل حرکت قرار می گیرد، بدترین آسیب برای آن، توقف است؛ زیرا این اتفاق، ضمن آنکه سرعت حرکت آن قطار را میگیرد، انگیزه هنرمندان و چشم اندازی را که برای آن تعریف شده نیز مورد لطمه قرار می دهد اما باز جای شکرش باقی است که قطار جشنواره تئاتر رضوی مجددا به راهی که باید برود، هدایت شد.

وی تاکید کرد: باید دبیرخانه دائمی برای جشنواره تئاتر رضوی تدارک دیده شود که بعد از پایان برگزاری یک دوره، تا سال بعد رها نشود.

زارعی گفت: جشنواره تئاتر رضوی باید جزو جشنواره های آیینی و ملی باشد و اگر به دنبال "تئاتر ملی" هستیم و بر شعار "تئاتر برای همه" تاکید میشود، جشنواره رضوی می تواند هم "تئاتر ملی" باشد و هم "برای همه" و امیدوارم متولیان و دست اندرکاران تئاتر و به طور اخص دبیرخانه دائمی در بجنورد آن را مورد حمایت ویژه قرار دهند.

دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، همایش علمی "گفتمان تئاتر دینی کشور" در قالب یکی از برنامه‌های دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، یکم و دوم مرداد ماه سال جاری با حضور اساتید و کارشناسان برجسته تئاتر کشور در خراسان شمالی(بجنورد) برگزار می شود.

نظر شما