شناسهٔ خبر: 35388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پورحسین: یک «فیروزآبادی» فرهنگی می خواهیم

قائم مقام معاون سیما با تاکید بر اینکه فرهنگ باید به صورت قرارگاهی تعریف شود، گفت: اگر عزم ملی مبتنی بر کار قرارگاهی با مشارکت مردم و همه دستگاه‌ها صورت پذیرد، شک نکنید مسائل و معضلات فرهنگی حل می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ و به نقل از روابط عمومی ویژه برنامه «اهالی بهشت»، سی‌امین برنامه اهالی بهشت با موضوع «ماه رمضان و سبک زندگی اسلامی - ایرانی» و با حضور «دکتر رضا پورحسین» قائم مقام معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین شاهمرادی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و «دکتر محمود گلزاری» استاد دانشگاه و مشاور وزیر ارشاد در امور خانواده و جوانان، به روی آنتن شبکه قرآن رفت. سردبیر و مجری-کارشناس این قسمت برنامه هم محمد متین بود.

پورحسین: فرهنگ باید به صورت قرارگاهی تعریف شود

دکتر پورحسین در سخنانی با اشاره به اینکه دغدغه کار فرهنگی در دستگاه‌های کشور وجود ندارد، با ذکر مثالی گفت: ما از توده مردم توقع داریم که از واژه‌های بیگانه استفاده نکنند اما این در حالی است که در بیشتر دستگاه‌ها همچون رسانه‌ها و سازمان‌ها و حتی خودروهای ساخت داخل از واژه‌های بیگانه استفاده می‌کنیم که این تناقض ایجاد می‌کند و این موارد همه فرهنگ عمومی و هویت فرهنگی محسوب می‌شود.

محمد متین، سردبیر و مجری برنامه در ادامه از دکتر پورحسین درباره اینکه خروجی کنونی رسانه ملی چقدر موید سبک زندگی مبتنی بر معیارهای ارزشی است، پرسید و وی نیز چنین پاسخ داد: در حال حاضر با سطح ایده‌آل و مطلوب و آنچه که در شآن جامعه ایرانی است، فاصله بسیار داریم، البته اهتمام زیادی وجود دارد و کارهای خوبی نیز انجام شده است اما باید بدانیم که رسانه نیز تابعی از جامعه و دستگاه‌های دیگر است. خانواده، نظام آموزشی کشور، جامعه روحانیت، رسانه ملی و ... در تحقق این هدف موثرند.

پورحسین با تاکید بر اینکه فرهنگ باید به صورت قرارگاهی تعریف شود، با اشاره به تعبیر رهبری از فرهنگ به منزله هوا، توضیح داد: اگر عزم ملی مبتنی بر کاری قرارگاهی صورت پذیرد و با مشارکت مردم و همه دستگاه‌ها، شک نکنید مساله آلودگی هوا حل می‌شود. به نظر من اگر به فرهنگ نیز که به مثابه هواست، این گونه نگریسته شود معضلات فرهنگی نیز حل می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما صاحب درد هستیم اما چون قطارمان درست روی ریل قرار نمی‌گیرد به مقصد نمی‌رسیم؛ در واقع ابتدا باید ریل درست شود و بعد قطار روی آن قرار گیرد. در دستگاه‌ها و سازمان‌های ما سند و به تعبیری ریل‌گذاری زیاد است اما حرکت قطار باید به صورت صحیح و توسط یک کار قرارگاهی دقیق انجام شود‌.

به یک فیروزآبادی فرهنگی نیاز داریم

قائم مقام معاون سیما در ادامه اظهار کرد: اگر حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی جدی و دغدغه‌ها، فراگیر و مطالبه عمومی شود، معضلات فرهنگی به راحتی حل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دغدغه وجود دارد اما مساله اصلی، عدم اندام‌وارگی است؛ به نظر من ما به یک «فیروزآبادی» فرهنگی نیاز داریم البته نه در شکل نظامی آن، بلکه باید وضعیت به گونه‌ای شود که هر حرکت کوچکی قابل رصد باشد و دائما محک بخورد.

پورحسین افزود: به دلیل عدم اندام‌وارگی است که تعارض فرهنگی وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز در این ارتباط به مهندسی فرهنگی تاکید دارند.

قائم مقام معاون سیما در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که در خصوص تحقق اهداف فرهنگی همت بیشتری صورت گیرد.‌

شاهمرادی: هنر مسئولان فرهنگی تبیین ابعاد تربیتی صحیح است

حجت‌الاسلام شاهمرادی نیز درباره اشاعه سبک زندگی اسلامی ایرانی و برخی تناقضاتی که در این باره وجود دارد نیز بیان کرد: در خصوص این نوع تناقضات می‌توان به تبلیغات صداوسیما اشاره کرد که در مواردی اشاعه‌دهنده ضدفرهنگ و خانواده می‌شود و تاثیر عکس می‌گذارد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات این است که همه فقط بیان می‌کنند اما دغدغه‌ای ندارند، گفت: متاسفانه وقتی مقام معظم رهبری، عالمانه مواردی را درباره سبک زندگی ذکر می‌کنند ما مسئولان نیز آنها را فقط به صورت طوطی‌وار تکرار می‌کنیم و تنها دغدغه ممکن، ایجاد تشکیلات و بودجه است. در واقع ظاهر کار فرهنگی است اما اصل کار غیر فرهنگی. تنها ۱۳ درصد بودجه کل فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشادی است که همه حوزه‌های فرهنگی کشور را تحت پوشش دارد و این در حالیست که برخی دستگاه‌ها ۳ برابر این بودجه را دارند و توجهی به مسائل فرهنگی ندارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: ما نسبت به مسائل فرهنگی و دینی شعار می‌دهیم اما پای عمل که می‌رسد جا می‌زنیم.

وی در پایان سخنانش با ابراز گلایه از برخی آمارهای اشتباه و کذب که برخی ارگان‌ها ارائه می‌دهند، بیان کرد: واقعیت امر این است که یکی از مشکلات اساسی عامه این است که مسئولان اهل نیستند در حالی که این هنر مسئولان فرهنگی است که ابعاد تربیتی صحیح را همچون ابعاد تربیتی جنگ و دفاع مقدس تبیین کنند.

دلایل استعفای گلزاری از وزارت ورزش و جوانان

دکتر محمود گلزاری در پاسخ به سوال «محمد متین» درباره اینکه چرا دغدغه و دردی درباره سبک زندگی وجود ندارد، این موضوع را ناشی از دغدغه‌مند نبودن مسئولان ذیربط دانست و در مورد استعفای خویش از وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه در وزارت ورزش نیز همچون دیگر دستگاه‌ها، ساختار سازمانی بدون دغدغه است و من نیز در نامه استعفایم ذکر کردم که دغدغه جوانان در سطح دولت و این وزارتخانه کم است همچنان که بنده ده برابر مسئولان در این خصوص کار کردم اما کاری از پیش نرفت. در حال حاضر در وزارت ارشاد و در اتاقی کوچک، فعالیت‌های بیشتری از وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد.

دغدغه جوانان در سطح دولت و وزارت ورزش و جوانان کم است

وی به اعتماد خانواده‌ها به صداوسیما و مدارس غیرانتفاعی طی ۳۰ سال اشاره کرد و گفت: در خصوص این دو باید آسیب‌شناسی دقیقی صورت گیرد چراکه علیرغم اعتماد خانواده‌ها به این دو ارگان، روش‌های تربیتی غلط و خلاف روش‌های تربیتی اسلامی ترویج شد و در حال حاضر به گفته آقای پورحسین مردم از صداوسیما مطالبات دارند اما کسی هم در این خصوص کمک‌شان نمی‌کند.

مشاور وزیر ارشاد در امور خانواده و جوانان با اشاره به پیام‌های متناقض صداوسیما به عنوان یک ارگان الگوساز در کشور، اظهار کرد: باید سیاستگذاری صحیحی در حوزه خانواده و سبک زندگی صورت گیرد و یکی از مراکزی که می‌تواند در این خصوص کمک کند، مرکز تحقیقات صداوسیماست که باید تحلیل محتوا شود، اما در این مورد ناهمگونی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در برنامه شب گذشته «اهالی بهشت» دو جوان بشاگردی که حافظ قرآن بودند حضور داشتند که در منطقه محروم بشاگرد نیز به کار جهادی مشغول هستند.

مهمانان و موضوع سی و یکمین برنامه «اهالی بهشت‌»

در سی و یکمین برنامه اهالی بهشت که پنجشنبه شب به روی آنتن خواهد رفت، علی اصغر احمدی روانشناس و فعال قرآنی، دکتر عباس هدایتی‌اصل متخصص رادیولوژی و حافظ کل قرآن و مهدی غلام نژاد حضور خواهند داشت. موضوع این برنامه «رمضان و ژایداری خوبی‌های ماه خدا» است.

ویژه برنامه «اهالی بهشت» محصول گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیمااست که با تهیه کنندگی و طراحی رضا صبور و همراهی و مشاوره دکتر رحیم قربانی در طول ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳ الی ۱:۳۰  بامداد هر شب به صورت زنده به روی آنتن شبکه قرآن سیما می‌رود و تکرار آن نیز ساعت ۱۴ روز آینده از همین شبکه پخش می شود.

نظر شما