شناسهٔ خبر: 35422 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اساسنامه مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌ تدوین شد

اساسنامه مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه به منظور شناسایی و ساماندهی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه تدوین شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در این اساسنامه، هدف از تأسیس این مرکز، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای شناسایی، هدایت و حمایت نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه در راستای تولید و توسعه علوم دینی و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی در سطح ملی و فراملی است.

سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی در امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی در چارچوب سیاست‌های کلان و مصوبات شورای عالی حوزه‌های علمیه، سیاست‌گذاری اجرایی، هماهنگ‌سازی و نظارت و ارزیابی نخبگان و استعدادهای برتر، برنامه‌ریزی با همکاری مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر مراکز وابسته برای شناسایی نخبگان و کشف استعدادهای برتر، رشد و شکوفایی استعدادهای برتر، حمایت مادی و معنوی از نخبگان و استعدادهای برتر، هدایت فعالیت‌های نخبگان و استعدادهای برتر به تولید علم و پاسخگویی به نیازهای حوزه‌های علمیه، جامعه و نظام اسلامی و ... از جمله وظایف این مرکز بیان شده است.

طراحی شاخص‌ها و معیارهای نخبگی و استعداد برتر، شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی با همکاری مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حمایت مادی و معنوی از نخبگان و استعدادهای برتر، ایده‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های آنها، ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه در امور نخبگان و استعدادهای برتر، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های بخش‌های مختلف مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه در امور نخبگان و استعدادهای برتر و ... از دیگر وظایف این مرکز است.

تعامل با نهادهای مسئول در زمینه نخبگان و استعدادهای برتر از قبیل بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از ظرفیت آنان، استفاده از ظرفیت نخبگان و استعدادهای برتر با معرفی ایشان به نهادها و سازمان‌های ذیربط، ایجاد ظرفیت‌های لازم جهت بکارگیری و بهره‌مندی از توانمندی‌های نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی، ایجاد بانک جامع اطلاعات نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه بر اساس اطلاعات دریافتی از مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر مراکز وابسته به حوزه و به‌روزرسانی آن، تهیه، تدوین و بررسی قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به امور نخبگان و استعدادهای برتر و اصلاح آنها، ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی در خصوص اساسنامه مرکز و آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان به شورای عالی و تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالیانه از برخی وظایف این مرکز است.

این مرکز دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت موسسه حوزوی و منحصراً بر اساس مقررات این اساسنامه زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود و رئیس آن توسط رئیس هیئت امنا منصوب می‌شود و ساختار مرکز از هیئت امنا، دفتر، اداره پشتیبانی، معاونت امور نخبگان و معاونت امور استعدادهای برتر تشکیل شده است.

نظر شما